|
Farbror Blå
30-12-2008, 20:12
En del musik får mej tårögd, sorgset nostalgisk eller bara lessen, vet inte vad musik har för makt över oss, egentligen. Känner du likadant? Här delar vi med oss av musik som rör och berör
Whiskuchi
30-12-2008, 20:16
Lady Hamilton
30-12-2008, 20:22
Aqvakul
30-12-2008, 20:31
Jag var inte särskilt förtjust i Ted Gärdestads musik när det begavs sig. Men numera tillhör han mina favoriter. Tyvärr så börjar jag lipa hejdlöst när jag hör hans låtar. Särskilt gäller det "Eiffeltornet". Att denna underbart begåvade musiker var så fruktansvärt sjuk att han inte fick något bra liv och till slut slängde sig framför tåget.... är bara så sorgligt... http://www.youtube.com/watch?v=NXwRfnN60gU...feature=related
Piccante
30-12-2008, 20:32
CITAT (Lady Hamilton @ 30-12-2008, 20:22)  Den är vacker och berör men det gör även Björn Afzelius; Ikaros.
EverytimeHurtDancing with tears in my eyesMother how are you todayAlmazI den stora sorgens famn - Den är bäst med Ted Gärdestad, men den finns inte på You tube. När min mamma dog, lyssnade jag ofta på den låten.
Farbror Blå
30-12-2008, 20:57
Jag säger bara: Demis Roussos, forever and ever http://www.youtube.com/watch?v=wcQ_Lubh2ys
Farbror Blå
30-12-2008, 20:58
CITAT (Lady Hamilton @ 30-12-2008, 20:22)  Den har jag sjungit med Aage Aleksandersen, som skrev den *skryter lite*
CITAT (Farbror Blå @ 30-12-2008, 20:58)  Den har jag sjungit med Aage Aleksandersen, som skrev den *skryter lite* Aage Aleksandersen, just ja, vad hette den låten då, som Elisabeth Andreasson oxå sjöng? Hjälp? Men...är du artist? En länk kanske, så vi får höra?
Visst finns musik som får mig tårögd ... bl.a en del psalmer men även everybody hurts plus många fler. En del klassisk musik är så vacker så man fylls med glädje och då kommer också tårar.
mamamaggan
30-12-2008, 21:07
Såg nyss slutet av " Minnenas television" där det var ett program om Arne Domnérus. Han pratade om Jan Johansson och hur han tolkade svenska folkvisor bl a Jazz på svenska . Sådana där vemodiga folkvisor tolkade av otroligt bra musiker kan få till lite tårar i mina ögon just nu.
Vad ögonen tåras av tycker jag växlar , beror lite på hur man mår själv och vad som pågår just då runt omkring en.
Piccante
30-12-2008, 21:22
CITAT (mamamaggan @ 30-12-2008, 21:07)  Såg nyss slutet av " Minnenas television" där det var ett program om Arne Domnérus. Han pratade om Jan Johansson och hur han tolkade svenska folkvisor bl a Jazz på svenska . Sådana där vemodiga folkvisor tolkade av otroligt bra musiker kan få till lite tårar i mina ögon just nu.
Vad ögonen tåras av tycker jag växlar , beror lite på hur man mår själv och vad som pågår just då runt omkring en. Visa från Utanmyra  sååå vacker. CITAT (Netha @ 30-12-2008, 21:06)  Visst finns musik som får mig tårögd ... bl.a en del psalmer men även everybody hurts plus många fler. En del klassisk musik är så vacker så man fylls med glädje och då kommer också tårar. En av mina absoluta favoriter!
mamamaggan
30-12-2008, 21:24
Vissst är den , om sedan Monica Zetterlund sjunger den , då .......................
Sussie F-Flower
30-12-2008, 22:29
Om jag kan gråta till viss musik...? Oh, JA! Det är ju oftast gamla låtar som man har något minne tillsammans med, som gör att man gråter eller blir rörd när man hör just DEN låten. Samma gäller ju faktiskt, att man blir glad av vissa låtar... När jag var liten (2-5 år) så ville alltid våran pappa att vi skulle leka "Barnens Brevlåda" på söndagmornarna, vilket vi tre syskon också gjorde, med glädje. Han spelade in på rullbandspelare och vi syskon sjöng, en och en. Min pappa var musiker och spelade som barn, även han, för Sven Jerring. Jag kunde alla verser på "I min lilla, lilla, värld av blommor" när jag var 4 år, så när jag hör den idag, då måste jag gå iväg en stund... och vara för mig själv... då kommer tårarna också... Musiken fyllde vårt hem, och efter pappas bortgång -94 så har alla "hans" favoritlåtar, när dom spelas i radio eller tv, blivit ett "rörande minne", eller hur man ska förklara det.... det väcker så starka minnen och många gånger så kommer tårarna... Andra låtar som får mig att fälla tårar är Gläns över sjö och strand, Den blomstertid nu kommer, En vänlig grönskas rika dräkt (?)... Ja, det är nog många fler men de kan jag inte komma på just nu... Instämmer med vad mamamaggan skriver, att det beror lite på hur man mår själv och vad som pågår omkring en, just då... Precis SÅ är det, tycker jag... Bra tråd, Farbror Blå!!!!
Andrea Bochelli får mina ögon att spruta av tårar han har en sådan sällsamt sorglig röst samtidigt som han sjunger som en gud.Vissa julsånger som tex någon nämde här Gläns över sjö och strand kan få vilken hårdhuding som helst att bli tårögd.Vissa psalmer berör ju en också på ett sällsamt sätt.Kanske det är musik som väcker slumrande känslor i oss !
Motti
Här är en till som blir tårögd och sentimental så det förslår. Jag är en obotlig romantiker som dessutom älskar ballader. Har till och med en spelningslista på youtube som jag döpt till "gråtlåtar" Den här ligger bra till just nu..Lyssna på tjejen...Dotter till iglesias. http://www.youtube.com/watch?v=vebTTsSbL1Y...05&index=16
CITAT (Motti @ 30-12-2008, 23:02)  Andrea Bochelli får mina ögon att spruta av tårar han har en sådan sällsamt sorglig röst samtidigt som han sjunger som en gud.Vissa julsånger som tex någon nämde här Gläns över sjö och strand kan få vilken hårdhuding som helst att bli tårögd.Vissa psalmer berör ju en också på ett sällsamt sätt.Kanske det är musik som väcker slumrande känslor i oss !
Motti Jag har... tror jag ... 10 st cd med Andrea Bocelli. Lyssnar och njuter.
jag gråter till
Magnus Carlson - Somewhere The Verve - When the drugs don´t work The Rolling Stones - Wild Horses The Cardigans - Couldn´t care less
zaaritha
31-12-2008, 00:30
"Helga natt", "Wreck at the highway":Bruce Springsteen, "Omkring tiggaren från Luossa", "The rose":Bette Midler, "Ave Maria" m Marian Anderson, M.fl.
mogge92
31-12-2008, 00:30
Förmodligen helt ensam om detta....lite speciellt. Tupac - Dear mama Tupac - changes
Vet inte varför.... texterna är underbart bra.
Piccante
31-12-2008, 00:54
CITAT (Kat @ 31-12-2008, 00:19)  jag gråter till
Magnus Carlson - Somewhere Är det Barbados-Magnus eller Weeping willows Magnus? Hittade inte låten på youtube. The Verve - When the drugs don´t work Ååh den med ja, så bra The Rolling Stones - Wild Horses The Cardigans - Couldn´t care less En som jag hade glömt, jag tycker den är sorglig, Me and Bobby McGee med Janis Jopplin.
Piccante
31-12-2008, 00:59
maramara
31-12-2008, 02:10
Har sedan jag var 4 år, aldrig klarat lyssna på "När som sädesfälten böja sig för vinden" Tårarna rinner okontrolerat, utan att jag vet varför. Känner panik men vet inte varför. Är 62 år och flyr när den hörs. Vad kan det bero på?
Markus> Weeping Willows-Magnus
En till som jag gråter av, är en låt som sjöngs av en vän till mig på mitt bröllop: Håll mitt hjärta - Björn Skifs. Vet att vissa spelar den på begravningar också, men för mig är det en stark kärlekslåt som jag gråter lyckligt melankoliska tårar av.
Måste lägga in texten:
Håll mitt hjärta Håll min själ Lägg ditt huvud i mitt knä Säg att du menar och vill mig väl Håll mitt hjärta Håll min själ
Som jag väntat alla år Du kan läka mina sår Ta mina händer och gör mig hel Ta mitt hjärta Ta min själ
Håll mitt hjärta Håll min själ Låt mig bara stanna här Så allt jag ber dig allt jag begär Håll mitt hjärta Håll min själ Håll min själ
Gunilla T
31-12-2008, 16:13
CITAT (Kat @ 31-12-2008, 15:24)  Markus> Weeping Willows-Magnus
En till som jag gråter av, är en låt som sjöngs av en vän till mig på mitt bröllop: Håll mitt hjärta - Björn Skifs. Vet att vissa spelar den på begravningar också, men för mig är det en stark kärlekslåt som jag gråter lyckligt melankoliska tårar av.
Måste lägga in texten:
Håll mitt hjärta Håll min själ Lägg ditt huvud i mitt knä Säg att du menar och vill mig väl Håll mitt hjärta Håll min själ
Som jag väntat alla år Du kan läka mina sår Ta mina händer och gör mig hel Ta mitt hjärta Ta min själ
Håll mitt hjärta Håll min själ Låt mig bara stanna här Så allt jag ber dig allt jag begär Håll mitt hjärta Håll min själ Håll min själ Håll mitt hjärta - Björn Skifs
zaaritha
31-12-2008, 20:25
"Håll mitt hjärta", är en fantastiskt vacker sång! Björn Skifs har alltid vart en favorit --på grund av hans vidd; roliga sketcher, bra låtar o ödmjukheten! Ingen "diva"!
CITAT (Markus_H @ 30-12-2008, 21:22)  Visa från Utanmyra  sååå vacker. En av mina absoluta favoriter! Everybody hurts
Sussie F-Flower
31-12-2008, 23:48
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2008, 16:13)  Åhhhh, vad sorgset!!!! Vad jag nynnade och tänkte på "en sliten grimma" när jag hade fått avliva min första häst.... som min morfar haft tidigare... Jag tror att den låten hjälpte mig ut ur sorgen.... Gråter/blir rörd fortfarande, varje gång jag hör den.... Tack för att du påminde om den...
Vildandens klagan Till nordliga landen vi kommo om våren. Vid vassen av stranden lik fordom om åren vi byggde vårt bo i sällhet och tro. Vi byggde vårt bo i sällhet och tro. En afton vi summo så sakta i säven. Då plötsligt förnimmes en båt och i stäven en jägare stod och sökte vårt blod. En jägare stod och sökte vårt blod. Och strax på minuten det blixtrar och brinner, Min make är skjuten, hans hjärteblod rinner. Jag manade då till flykt mina små. Jag manade då till flykt mina små. Till flykt eder svinga, jag kan er ej följa, min sårade vinge jag själv måste dölja. I djupet jag dök undan blixtar och rök. I djupet jag dök undan blixtar och rök. Så snart som min vinge mig orkade bära jag sökte så vida att finna de kära. Men aldrig ändå jag fann min små. Men aldrig ändå jag fann min små. För mänskor att akta jag sedan mig lärde. Ur gömslet så sakta jag drog mina färde till obebodd ö i den villande sjö. Till obebodd ö i den villande sjö. Vildandens klagan
Biggan_
01-01-2009, 01:23
Den här berör mej väldigt just nu! Empty room med Sanna NielsenSitting here alone with my memories Staring at a picture of you and me They say I look fine but if walls could talk They'd tell you all about how much I break apart I think we were right but we did it wrong Ever since you left me I just can't go on No, I can't even read the news today 'Cause everything reminds me of yesterday Empty room Empty heart Since you've been gone I must move on Empty room I never realised it could make me cry To hear the children laugh and play outside A walk in the park shouldn't be that bad But everything without you seems to make me sad I thought we were good, we were meant to be The way it turned out is still a mystery No, I can't even read the news today Reminds me of yesterday Empty room Empty heart Since you've been gone I must move on Empty space Lonely days My life goes on Just like the moon And to sail across the sky alone Forever trying to find its home I can't believe I have to say I don't know where you are today Empty room Empty heart Since you've been gone I must move on Empty space Lonely days My life goes on Just like the moon Empty room Empty room
Sussie F-Flower
01-01-2009, 01:30
CITAT (Biggan_ @ 01-01-2009, 01:23)  Den här berör mej väldigt just nu! Empty room med Sanna NielsenSitting here alone with my memories Staring at a picture of you and me They say I look fine but if walls could talk They'd tell you all about how much I break apart I think we were right but we did it wrong Ever since you left me I just can't go on No, I can't even read the news today 'Cause everything reminds me of yesterday [/size]
Empty room
Empty heart
Since you've been gone
I must move on
Empty room
I never realised it could make me cry
To hear the children laugh and play outside
A walk in the park shouldn't be that bad
But everything without you seems to make me sad
I thought we were good, we were meant to be
The way it turned out is still a mystery
No, I can't even read the news today
Reminds me of yesterday
Empty room
Empty heart
Since you've been gone
I must move on
Empty space
Lonely days
My life goes on
Just like the moon
And to sail across the sky alone
Forever trying to find its home
I can't believe I have to say
I don't know where you are today
[size="3"]Empty room Empty heart Since you've been gone I must move on Empty space Lonely days My life goes on Just like the moon Empty room Empty roomVilken vacker text, Biggan! Men vad är det för melodi, då...? Kännir inte igen den...?
Biggan_
01-01-2009, 01:36
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-01-2009, 01:30)  Vilken vacker text, Biggan! Men vad är det för melodi, då...? Kännir inte igen den...? Tryckte du inte på länken?
Sussie F-Flower
01-01-2009, 02:42
CITAT (Biggan_ @ 01-01-2009, 01:36)  Tryckte du inte på länken? Jaaa!!!  Var det den...??? Såg inte länken.... Den är ju också helt underbar...!!!
CITAT (Netha @ 01-01-2009, 00:34)  Vildandens klagan Till nordliga landen vi kommo om våren. Vid vassen av stranden lik fordom om åren vi byggde vårt bo i sällhet och tro. Vi byggde vårt bo i sällhet och tro. En afton vi summo så sakta i säven. Då plötsligt förnimmes en båt och i stäven en jägare stod och sökte vårt blod. En jägare stod och sökte vårt blod. Och strax på minuten det blixtrar och brinner, Min make är skjuten, hans hjärteblod rinner. Jag manade då till flykt mina små. Jag manade då till flykt mina små. Till flykt eder svinga, jag kan er ej följa, min sårade vinge jag själv måste dölja. I djupet jag dök undan blixtar och rök. I djupet jag dök undan blixtar och rök. Så snart som min vinge mig orkade bära jag sökte så vida att finna de kära. Men aldrig ändå jag fann min små. Men aldrig ändå jag fann min små. För mänskor att akta jag sedan mig lärde. Ur gömslet så sakta jag drog mina färde till obebodd ö i den villande sjö. Till obebodd ö i den villande sjö. Vildandens klaganDen här är ju rent förkrossande, undviker den allt jag kan. Skulle jag behöva lyssna på den sprutar tårarna....
CITAT (zaaritha @ 31-12-2008, 20:25)  "Håll mitt hjärta", är en fantastiskt vacker sång! Björn Skifs har alltid vart en favorit --på grund av hans vidd; roliga sketcher, bra låtar o ödmjukheten! Ingen "diva"! Jag skriva under på att han är oerhört sympatisk och trevlig. (fotograferade honom en gång i tiden för en tidning)
CITAT (maramara @ 31-12-2008, 02:10)  Har sedan jag var 4 år, aldrig klarat lyssna på "När som sädesfälten böja sig för vinden" Tårarna rinner okontrolerat, utan att jag vet varför. Känner panik men vet inte varför. Är 62 år och flyr när den hörs. Vad kan det bero på? Nämen, det är precis likadant för mig. Tvingas jag lyssna på den skvalar tårarna. En annan "gammal" låt med Harry Brandelius var "Han hade seglat för om masten" och den har exakt samma effekt på mig. Rena rama Niagarfallet!
Kajsa i Arvika
01-01-2009, 13:29
Mår man dåligt eller e nere kan man ju gråta till vilken musik som helst egentligen.. alltid finns det någon textrad eller melodislinga som trycker på rätt knappar..
Rosmarin
01-01-2009, 17:40
"Brevet från Lillan" av Evert Taube får mig att gråta.
Många väldigt nostalgiskt vackra julsånger också som "Betlehems stjärna", "Det strålar en stjärna", "Helga Natt", "Ave Maria" (Schuberts) och "Stilla Natt" m.fl.
Eva i Höga
01-01-2009, 18:12
Det vackraste jag vet är What a wonderful world med Louis Armstrong. Den gör mig tårögd vid vissa tillfällen. När jag var barn grät jag floder över Vildandens sång och min son, när han lärt sig engelska, var alldeles förtvivlad när han hörde In the ghetto med Elvis. Visst kan man gråta till musik, både för att det är sorgligt och för att det är vackert!
Farbror Blå
03-01-2009, 20:47
What a wonderful world fick mej att köpa en samlingsskiva med vännen armstrong, som ju annars tillhör feel musik för min smak.
Hittade en ny favorit, en julsång från Katalonien med King's singers.. så ofantligt vacker!Villancico catalàn
http://www.youtube.com/watch?v=T6i8HHrz2BIDen här låten gråter jag floder till den är så fin och väcker många minnen
Aqvakul
04-01-2009, 00:03
CITAT (Vippan @ 03-01-2009, 23:50)  http://www.youtube.com/watch?v=T6i8HHrz2BIDen här låten gråter jag floder till den är så fin och väcker många minnen Denär superfin, tror att den kom på "Bridge over trubled water" -albumet 1970. Minns filmen Mandomsprovet väl, såg den 1969, tror jag, och fastnade för musiken direkt....
CITAT (Netha @ 30-12-2008, 21:06)  Visst finns musik som får mig tårögd ... bl.a en del psalmer men även everybody hurts plus många fler. En del klassisk musik är så vacker så man fylls med glädje och då kommer också tårar. Ja de gamla psalmerna berör mig också väldigt mycket. Jag vet inte varför. Jag har inte vuxit upp i ett religiöst hem men det är någon med psalmerna som tar i mig. För många år sedan gick det ett program på lördagar i TV "Minns du sången" eller något liknande. Varje lördag rensade jag tårkanalerna. Ja sen finns det ju massor av musik som berör mig....även här de låtar som är av äldre datum. CITAT (Netha @ 01-01-2009, 00:34)  Vildandens klagan Till nordliga landen vi kommo om våren. Vid vassen av stranden lik fordom om åren vi byggde vårt bo i sällhet och tro. Vi byggde vårt bo i sällhet och tro. En afton vi summo så sakta i säven. Då plötsligt förnimmes en båt och i stäven en jägare stod och sökte vårt blod. En jägare stod och sökte vårt blod. Och strax på minuten det blixtrar och brinner, Min make är skjuten, hans hjärteblod rinner. Jag manade då till flykt mina små. Jag manade då till flykt mina små. Till flykt eder svinga, jag kan er ej följa, min sårade vinge jag själv måste dölja. I djupet jag dök undan blixtar och rök. I djupet jag dök undan blixtar och rök. Så snart som min vinge mig orkade bära jag sökte så vida att finna de kära. Men aldrig ändå jag fann min små. Men aldrig ändå jag fann min små. För mänskor att akta jag sedan mig lärde. Ur gömslet så sakta jag drog mina färde till obebodd ö i den villande sjö. Till obebodd ö i den villande sjö. Vildandens klaganÄn en gång nickar jag instämmande Netha. CITAT (maramara @ 31-12-2008, 02:10)  Har sedan jag var 4 år, aldrig klarat lyssna på "När som sädesfälten böja sig för vinden" Tårarna rinner okontrolerat, utan att jag vet varför. Känner panik men vet inte varför. Är 62 år och flyr när den hörs. Vad kan det bero på? Ja den berör mig också väldigt. Jag tror att den slår an en ton från barndomen och barndomshemmet.
MayaLisa
04-01-2009, 23:21
Slipping through my fingers får mig att börja storböla, särskilt om jag ser filmen Mamma Mia...slår inte fel nån gång... //Maya
Chamomille
05-01-2009, 12:50
http://www.youtube.com/watch?v=rhN7SG-H-3kDenna spelades på en ung mans begravning i somras. Den är så fantastiskt vacker... Tusen tack till "vår" organist som spelade den så underbart på piano.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|