|
Full version: Gott Nytt ÅR
svennis
31-12-2008, 08:50
Gott Nytt År Önskas alla 1 bild 010.JPG Vilka ROSOR går ni nu och längtar efter Jag väntar på en Kanelros från Finland Rosa majalis 'Malvankukka' svennis
GOTT NYTT ÅR alla rosvänner Roslistan för 2009 är inte klar ännu, måste klura en tid till men det blir både nya Austin rosor och tuffa buskrosor och så fortsätter jag plantera många nya pioner ihop med rosorna.
Ezereht
31-12-2008, 13:55
Jag väntar spänt på att se hur mina nya sticklingar från Svennis klarat sig så klart  Kanske särskilt Raubritter? Hoppas Ghislain också mår bra, men där försöker jag hålla nere förväntningarna att den kanske fryser bort ändå.. Nyshopping... hm.. jag velar lite dag för dag. Ibland vill jag ha fler kanadensiska, ibland austin och ibland lite gammaldags som Mme Boll eller Louise Odier och de Crécy.
Jeeez, Svennis! Du får inte göra så där. Jag blir grön av avund, så vill jag också ha det ju. Vilka rosor är det, och hur lång tid har det tagit att komma dit?
Läcker bild Kajsa. Det där med samplantering med Klematis, samt komplettering med pioner är ett mycket trevligt spår. Är inne på samma spår själv, dock än så länge huvudsakligen mentalt. Men, som de gamla kineserna sa: "Oxen är långsam, men jorden är tålmodig".
Mme Plantier sommaren 2008 [attachment=29024:Mme_Plantier.JPG]
Gott Nytt År alla träskinvånare /S
AnnammA
31-12-2008, 17:25
Jag började fila lite på en lista igår, där bl a "Lyda Rose", "Maid Marion" och "Aglaia" stod uppräknade...Sedan får vi se...
GOTT NYTT ÅR! på er allihopa.
Avslutar med somarens bästa ros:"Cornelia"!
[attachment=29035:IMG_1615.jpg] G O T T N Y T T R O S E N Å R P Å E R A L L A ! !
Avslutar året med en bild på Belvedere, en s.k Nostalgiros som blev en av årets glada överraskningar med sin tidiga, vackra och rikliga blomning!
Har i helgen varit ut och lagt granruskor över de nyaste och känsli- gaste rosorna, inte som vårsolsskydd, nej nej, men mot de inpiskade förhatliga HARARNA!!! De har redan varit förvånansvärt glupska, bla Apple Jack är numera rätt kvistfri....! Vädret är annars skapligt, såg att vi med våra +2 har varmare än i Paris (-1), tex... inte illa! Men det utlovas kallare, runt -6 i början på det nya året. Det skulle HJÄRTANS GÄRNA få komma lite snö, som skulle bädda in mina dyr- gripar där ute!
Önskade LÅG-rosenboken av tomten, så nu ska här studeras! Åter- kommer med -09-must-have-listan, men har en stark misstanke att det som vanligt blir hej vilt med impulsköp.....! HA DET GOTT! ps Fin Tour de Ski idag, eller hur?hi-hi! ds
Ezereht
31-12-2008, 21:34
CITAT (AnnammA @ 31-12-2008, 17:25)  Jag började fila lite på en lista igår, där bl a "Lyda Rose", "Maid Marion" och "Aglaia" stod uppräknade...Sedan får vi se...
GOTT NYTT ÅR! på er allihopa.
Avslutar med somarens bästa ros:"Cornelia"! Hihi COrnelia tror jag är din motsvarighet till min Linnaeus sommaren -08 Annamma
Gott nyy år alla rosvänner.Det är en stilla nyårsafton här,mina barnbarn(tonåringar)titta på hockey.Jag sitter med en dunderförkylning och försöker skriver lite. Min namnlösa ros som klätterros Två grenar av rosbusken har växt in i växthuset,jag lät de övervintra där och nu belöner de mig med en rikligt blomning.De blommar fort över pga värmen i växthuset. Hela rosen är nerklippt nu det tog för mycket plats men lär kommer upp igen.
svennis
31-12-2008, 23:19
[quote name='Stiffe' date='31-12-2008, 15:11' post='952175'] Jeeez, Svennis! Du får inte göra så där. Jag blir grön av avund, så vill jag också ha det ju. Vilka rosor är det, och hur lång tid har det tagit att komma dit?
Läcker bild Kajsa. Det där med samplantering med Klematis, samt komplettering med pioner är ett mycket trevligt spår. Är inne på samma spår själv, dock än så länge huvudsakligen mentalt. Men, som de gamla kineserna sa: "Oxen är långsam, men jorden är tålmodig".
Mme Plantier sommaren 2008 [attachment=29024:Mme_Plantier.JPG]
Gott Nytt År alla träskinvånare /S Du ska plågas Men det är ju inte så svårt men man får lite skit under naglarna Kommer bara rosen ner i jorden sköter vår herre resten Det är bra att ha något att längta efter Rosorna är längst upp: Multiflor o sen Dr W van Fleet Strandingrosen o Russeliana
Du Sushen, jag byter gärna till mig lite snö när du får Fyrvereriet har börjat här! Smällare o bangar ger mig ingen kick längre. Det är annorlunda med ROSOR. Rosor ger kickar Mer ROSOR till folket/s
Monarda
01-01-2009, 15:16
Jag går och längtar efter Westerland som jag planterade i somras och som blommade ända in på sena hösten. Den doften glömmer man inte. Här är en annan ros som jag plockade hem som semesterminne från torget i Riga för några år sedan. Namnet vet jag tyvärr inte men den har blommat och doftat snällt i zon 4 varje sommar sedan dess. P1010287.JPG
Jag får också önska alla ett gott nytt rosår! Jag har inte suttit vid datorn sedan före jul, det är därför jag lyst med min frånvaro från forumet. Jag lägger in en bild på vår nybyggda pergola som blev klar i mitten av december. På första stolpen växer Albertine som svingat sig upp till denna imponerande höjd på bara en säsong (dock höstplanterad). På stolpen mitt emot skymtar Mme Alfred Carrière. [attachment=29167:Pergolan.jpg]
Hu, vad det har blivit kallt, förresten! Inte är vi vana vid så många dagar med flera minusgrader, nästan minus 10 i natt. Hoppas att Albertine klarar sig.
Ja hua vad kallt vi fått - 15 i morse här i Västerås, inte utan man känner lite oro för sina klenare rosor, då snölagret är sååå tunt. Vad fin pergola ni fått, så härligt fylla den med klängrosor
Hihi, ja Kajsa, det är nog lätt hänt att den blir fylld med klängrosor. Men jag ska försöka hålla fast vid min plan att sätta ett blåregn på den hitre sidan
Thé! mme carriere på rosbåge! jag har en tom plats mellan ett gäng austin rosor där en sådan båge skulle upp i höstas, men helgerna försvann på jobb och jag hann inte få till två plantor på rot från cedergrens... Har du nån aning om det finns krukade exemplar att köpa i vår eller tror du att jag måste vänta till nästa höst igen? Ja, jag får ju reda på det tids nog, men alla rackarns plantskolor har ju vinterstängt. Och när de väl stängt så tar det så låååång tid innan de öppnar igen. Mars känns verkligen som att det är en helt annan planet...
Men, det blir ju ljusare nu och snödropparna tittar nog upp innan man vet ordet av! Det kommer att bli ett mkt fint rosår, väntar på att min aimable amie och honorine de brabant och tuscany och duchesse de montebello ska blomma för mig för första gången. Kommer bli så vackert mellan Drakarna (bolltistel) och Luddet (ulleternell).
Hoppas alla får ett underbart mjöldaggs- och rostfritt år!
Lavin, jag ser att du bor här nere i Skåne. Nu har vi ju haft det kallt ett tag, men det kan ju hända att vintern blir mild. Enligt rosenposten.dk går det bra att plantera rosor på vintern så länge det är plusgrader. Man planterar dem då utan att vattna, verkar det som. Verkar vintern mild kan du säkert beställa Mme Alfred Carrière från rosenposten och gräva ner den när som helst nu. Jag satte en massa rosor i november, och en del av dem har visserligen fått nya skott (dumt av dem!), men annars tror jag inte att det är någon skillnad på att plantera sent på hösten eller mitt i vintern.
I våras satte jag mina första barrotade rosor och de fick sig en chock av värmen, tror jag. Till våren ska jag nog beställa riktigt tidigt om det är mildväder och ingen tjäle. De barrotade rosorna man får är liksom inställda på kallt och kanske minusgrader, så jag tror att det är bättre ju tidigare de planteras (innan det blir varmt och torrt och man måste springa och vattna). Men jag kan förstås ha fel. Det är bara det att jag knappt tycker att det är någon skillnad på november och januari här...(förutsatt att det är milt).
Måste det vara krukade rosor?
Du kan beställa nu från t ex Rosenposten, (och säkert alla andra "nätaktiva" plantskolor). Sedan levererar de när tiden är inne (i ditt fall: nu till våren). De börjar att leverera i södra Sverige och jobbar sig norrut tillsammans med klimatet, och anpassat efter vädret, dvs en mild vinter börjar de skicka ut plantorna tidigare än en sen, och 1-2 månader tidigare i skåne än i norrland. Jag beställde från Rosenposten förra vintern, och fick plantorna i mitten på mars. Du kanske får dina tidigare då du ju bor i zon 0, till skillnad från mig som bor i zon 3.
/S
Jag har helt enkelt inte tänkt på att plantera barrotade på våren, funkar det lika bra som på hösten?
Jag har aldrig provat att beställa växter via nätet eftersom det ar så nära överallt, och så vill man ju pilla på blommorna lite, och krukorna och spadarna... Man blir så mysig av plantskolor. Men det kan ju vara värt ett försök, så att de kommer i jorden.
Väntar nog till våren. det är så skönt så skönt med varm jord och slippa frysa om fingrarna när man planterar. Det är svårt att sluta greja på hösten men sen när våren kommer så inser man hur skönt det faktiskt kan vara med trädgårdsarbete när jorden är varm och luktar.
Ska skissa och börja såga på bågen, ska bli riktigt kul. Lite funderande krävs dock för att få rätt proportioner. Ska ställa en bänk mot väggen och ha en båge över bänken. Lite som på sofieros rosgång.
Tack för fina svar!
Det är nästan lika bra att plantera på våren. De kommer igång senare, så man tappar en aning tillväxt. Men, om du jämför vårplantering 2009 med höstplantering 2009, så vinner du ju ett år på vårplantering. Du märker garanterat stor skillnad 2010! Visst, det är något helt annat att mullvada i trädgården på våren än på hösten.  Nu när jag var ute och spettade ner rosor och lökar några dagar innan julafton, så var det inte riktigt samma njutning (host, host) som en solig vårdag. /S
noranettan
12-01-2009, 11:06
Renate! Nu har jag kikat på din okända klätterros varje gång jag har läst något nytt i den här tråden. Den är bara för söt och rar! Får du rotskott??????
Ja Anette massor.Jag har även grävt upp ett gäng och jordslagit om de nu överlever vintern.
noranettan
17-01-2009, 10:45
Får man ställa sig i rotskottskö? Jag kanske har något att byta med - vi får försöka komma ihåg när det är lite mer trädgårdssäson.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|