EKLO
Funderar på att bygga en enkel "hydda" där jag kan ha ett par havskajaker av plast liggande under vinterhalvåret. Tänkte mig en enkel stomme av plank, som kunde täckas av UV-beständig plast eller ngt sådant - vad jag har förstått så är det UV-strålningen som är det riskiga för plastföremål som ligger ute. Men jag har ingen aning om ifall det finns uv-beständiga presenningar eller plastvävar på t ex metervara - någon som vet? Jag bor nära Göteborg, så det bästa skulle vara om jag kunde få tips däromkring.

tacksam för era erfarenheter
ystadhelen
Beständiga och beständiga. Lite bättre presenningar är behandlade för förbättrad UV-tålighet. Det är detta som är orsaken till att många preseningar är blå eller gröna för att få ett skydd emot uv-strålningen genom pigmentet.

Dessa har "high-end" prylar, dock kanske för dyrt för dit ändamål:
http://www.kapellservice.se/presenningar.html
EKLO
Tack - det var ju ett jättebra ställe, får fundera över om priset alls är möjligt för mig.
henriks
Om man skall ha "mindre" bitar presenningar av god kvalitet - försök få tag på trasiga profspresenningr från uthyrningsfirma eller dylikt.

Jag "fick" en tältduk med en reva i för några år sedan, tältet var ca 10*25 meter och tillverkat av RIKTIGT kraftig presenningsväv, det hade iofs inte hjälpt vid stormen Gudrun eftersom duken inte varit riktigt förankrad.

revan i fråga går från ett hörn upp ett antal meter på taket, värdelöst som tält, men går att göra massor av fin-fina mindre provisoriska väderskydd av!
EKLO
Bra förslag Henriks, tack! Ska kollas upp.
Floppy
Ja det var ju synd att du inte bodde i närheten av där jag bor (Hudiksvall)...jobbar nämligen på en kapell/presenningsfirma... tongue.gif men jag 'vänder bara papper' men jag hade kunnat fråga chefen som kan allt detta men nu har du ju fått en bra länk av Ystadhelen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon