Pote2illa
31-12-2008, 17:05
[size="4"][/size] Vet någon om det finns fler färger på primulan än den ganska mörkt gula, som doftar underbart. Folk brukar titta undrande, när jag sniffar på den ena efter den andra krukan innan jag bestämmer mig för vilken jag ska köpa. Har aldrig hittat någon annan än den mörkgula. Har den något namn?
GOTT NYTT ÅR
Rosmarin
06-01-2009, 15:21
Det finns många olika färger.
Primula Vulgaris
Hej
Jag har också sett fina Primulor i matbutiken. Skulle vilja köpa, men vill inte ha något slit och släng, utan sådant som blommar länge och blommar om. Hur är det med Primulan ? Hur sköter ni era isåfall ? Vilket vädersträck ska dom stå i ?
Hälsn Tepa
Hej
Ingen som har några svar ? Snälla...
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 13-01-2009, 11:30)

Hej
Ingen som har några svar ? Snälla...
Hälsn Tepa
Jag brukar köpa en del Primulor på vårkanten för de är så söta och piggar upp. När de blommat klart fortsätter jag att vattna tills våren kommer då jag sätter ut dem i någon rabatt, nästa vår blommar de så fint där ute.
Pius
Äntligen svar. Tack. Menar du, Pius, att du har den ute i rabatten över vintern? Är den vinterhärdig?
Hälsn Tepa
Eva i Höga
16-01-2009, 10:26
Javisst, de klarar sig under vintern oftast. Jag brukar köpa ett par på vårkanten och lyckas jag hålla liv i dem till det går att sätta ut dem gör jag det. De blommar fint sedan i rabatten och har man tur övervintrar de. Jag har ett par som har några år på nacken.
Tack för frågan:
Jag tycker att det är inte alla primulor härdiga o lever flera år, men finns sorter som primula veris
De kan plantera ute på våren o den är vinter härdiga perenn, men även om de vinter härdiga behöver skydda lättare övertäckning på vinter, det är regel passar alla växter som plantera ute i krukor o lådor.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.