Full version: mina uterumsblommor
anne-li i olofstorp
Här hade jag tänkt lägga in bilder från mitt uterum.
Dessvärre funkar inte bildöverföringen just nu (äh! det är jag som inte kan angry.gif )
Kan jag inte få se lite av era bilder istället.......
Jag återkommer

[attachment=29069:Kopia_av...st08_047.jpg]

Kamelian (sju år gammal)
anne-li i olofstorp
[attachment=29072:Kopia_av...st08_044.jpg]
azaleor den vita är 3 år gammal och den rosa är från november

[attachment=29073:Kopia_av...st08_045.jpg]
Kamelian i sällskap av cyklamen (gammal men i full blom)
Eva i Höga
Du måste ju ha ett perfekt uterum, det är ju inga lätta växter precis. Jag har bara en ouppvärmd veranda men har haft mina cyklamen där ända tills nu. Nu är det många frostgrader här så kylan går in i verandan (önskar jag hade haft lite värme där).
anne-li i olofstorp
Jo rummet är nog bra, fast för litet, men det tycker man väl alltid.
c:a 12 km med isolerplast och "vinterglas" i 2 väggar. 3:dje väggen är fönster och 4:e väggen är en innevägg. (eller yttervägg kanske)
Jag har en fläkt som går på vid c:a 7 grader och dessutom 3 lysrör på strategiska ställen, jag vinterförvarar ju alla mina pelargoner, fuchsior,
olivträd, fikon, myrten mm mm mm mm giggle.gif
Sedan använder jag det tyvärr som rökrum också. Enda som är bra med det är att jag har lite koll på vad som händer där ute, flera gånger per dag.
Och som groventre till katterna som har kattlucka hit in.

Men jag trivs med ljuset och doften av växterna
Och en och annan blomma förstås.
Maggan H
Vi har haft rumstemperatur sedan några dagar innan jul i vårt uterum med golvvärme. De växter som finns för övervintring här trivs mycket bra med det, men undrar vad de tycker när vi snart sänker tempen till 10 grader igen... Antagligen stannar de upp i blomning och återväxt, och det gör inget, de måste plantears om medan de är hanterbara. Vissa är det knappt redan!

[attachment=29131:Potatis_uterummet.jpg]

Potatisträd med en Änglatrumpet i bakgrunden

[attachment=29132:ricin_uterummet.jpg]

Ricin
henriks
CITAT (Maggan H @ 04-01-2009, 15:18) *
Vi har haft rumstemperatur sedan några dagar innan jul i vårt uterum med golvvärme.

Jag är lite nyfiken eftersom det finns funderingar på uppvärmt eller i alla fall frostfritt uterum här också:

När ni har det uppvärmt till rumstemp trots kallt ute, har du en aning om vad energi det drar? hur stort? typ av glas/isolering/tak?

anne-li i olofstorp
skulle jag gjort det idag hade jag
1. byggt större! Det blir för varmt på somaren. och det är ett j-a pusslande för att få plats med alla övervintrande växter + min kropp som vill sitta ner och röka.
2. byggt ett riktigt isolerat tak. Det ljusinsläpp som sker genom taket, kan kompenseras via lysrör på vintern, och på sommaren är det ljust ändå.
3. lagt värmegolv. det jag har idag är en "stenkista" som 'är packad ner till berget c:a 50 - 100 cm (djupaste stället på tomten) med betongplattor som golvbeklädnad - kallt och tråkigt (grunden utåt är lecablock i och för sig bra!). För mycket uterum och för lite vinterträdgård.
4. Isolerat taket också, nu har jag bara bubbelplast på väggarna men taket suger energi,..... -jag vet jag kan köpa ett antal meter bubbel till men det blir ju aldrig av....

Min fläkt (1000W) har det senaste dygnet (-15 grader) gått nästan hela natten (tror jag) och den stund på dagen då solen sken var det faktiskt nästan 20 grader. Men det beror ju på söderläget och om det finns något som skuggar.
Men det är värt varenda öre!
Mina växter mår såååååå bra och jag klarar mitt fikon, min myrten, mina azaleor och allt annat...... Kom gärna hit och titta på allt som är bra och resten med!
Kram A-Li i Olofstorp
Maggan H
Vårt är så gott som vinterisolerat med golvvärme av el, vi kan bara uppskatta kostnaden än så länge då vi inte har fått elräkningen än. Kostnaden är ca 2-3 kW i timmen, vilket motsvarar ca 50-75 kr/dag. Glasen har U-värde på 1,4 och väggar o golv ordentligt isolerade. Det är 35 kvm, taket är fullisolerat med shingel på utsidan. Byggkostnaden ligger på ca 225 000.
lissa
Smart att ha det som rökrum, för då njuter du ju ordentligt av växterna varenda gång du går ut, dessutom blir dom ordentligt beskådade så att kan få syn på eventuella odjur redan på tidigt stadium...Jättefint
Lady Hamilton
Jag har haft mitt vinterisolerade utrum i ca 5 år. 24m² stort, isolerat golv o tak. Ingång från mitt kök. Uppvärmning med värmefläkt, har ca +10°. Tilläggsbelysning med lysrörs armaturer 8-9 mån/år Glasen har ett U-värde på 1,2. Elkostnaden steg 500kw första året, men det är ihop byggt med huset (det var en gammal altan/balkong där förut) på den gavel som det drog kallt i från, så jag gissar att vi sparar en del el-kostnad bara på att ha "byggt igen" den dragiga gaveln. Viss spillvärme från huset går säkert ut i uterummet eftersom ventilationen går in i köket.Vi byggde själva och glaset kostade ca 60 000:-, allt som blev kostnaden ca 120 000:-
Men jag funderar på ni som har golv värme, är det bra för växterna i övervintrings synpunkt? Jag har upplevt att växterna mår bra av att ha det lite "kallt" om fötterna och svalt om bladen/stammarna när de skall vila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon