Full version: Egna marschaller,
Eva i Höga
Tänkte göra egna marschaller, har en massa ljusstumpar över och plåtburkar. Men hur gör man? Vad är det för en veke som är i marschallerna? Tycker det är bra om man kan återanvända så mycket som möjligt, kan väl inte vara så svårt att göra marschaller?
Netha
Ingen aning om hur man gör egna marschaller .. vi tar iaf alla ljusstumpar och stoppar i
köpta marschaller när de brunnit ett tag ... förlänger brinntiden.
Eva i Höga
Ja, det var ju en god idé. Men jag undrar vad det är för en sorts veke i marschallerna?
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 02-01-2009, 08:37) *
Ja, det var ju en god idé. Men jag undrar vad det är för en sorts veke i marschallerna?

Ja DET skulle jag också gärna vilja veta. Där jag bor (FR) finns det inte marschaller att köpa och det är ju så himla fint!!! Jag gör som Netha skriver för att de ska vara så länge som möjligt, men förr eller senare tar de ju ändå slut.
Platinum
Kanske något sånt här skulle kunna fungera?
http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet...&AID=040996

Annars tror jag marschallvekar är gjorda av nån sorts porös träfiber.
Eva i Höga
Ja, kanske man kan använda Panduros veke för utomhusbruk, måste ju gå. Jag tycker också att marschallernas vekar ser ut som porös träfiber. Tänkte det skulle finnas att köpa nånstans, men det går säkert bra med vekar för utomhusbruk.
Rosmarin
Jag googlade lite chansartat på "ljusvekar" och hittade följande:
Ljusveke
Men sedan om det behövs något mera t.ex för att hålla veken på plats medan stearinet smälter etc har jag inte kollat ... ännu.
Rosmarin
Nu hittade jag detta:

Artikel

Adress

Man kanske kan kontakta dem och be att få köpa ett par meter?
Kathy

Annars kan man göra ljuslyktor av is: http://www.pitea-tidningen.se/barn/artikel...ticleId=4218317
diva&hero
Ingen aning om hur man gör, dom är ju så billiga i affären. Köpte 2 för 17 kr med brinntid på 7-8 h. Om man är rädd för att det ska blåsa för mycket så kan man väl göra lite högre islyktor som skydd. Det blir jättefint!!
Jag skulle använda dom där stumparna till att göra fina ljus för inomhusbruk istället, tror att det är billigare med såna vekar. Ljus med olika färglager kanske?

Fast du kanske kan testa och så får du skriva och berätta hur det gick. Man blir ju lite nyfiken.

/Ullis
Eva i Höga
Tack för tipset om Joel Svenssons vaxfabrik! Ska köpa på mig lite ljusvekegarn i olika tjocklek, har tänkt lära mig stöpa ljus också.
Marschaller är ju billiga att köpa, visst. Men jag tänkte ta vara på alla mina ljusstumpar istället för att slänga dem och då kom tanken att man kan göra marschaller.
Netha
CITAT (diva&hero @ 02-01-2009, 14:16) *
Ingen aning om hur man gör, dom är ju så billiga i affären. Köpte 2 för 17 kr med brinntid på 7-8 h. Om man är rädd för att det ska blåsa för mycket så kan man väl göra lite högre islyktor som skydd. Det blir jättefint!!
Jag skulle använda dom där stumparna till att göra fina ljus för inomhusbruk istället, tror att det är billigare med såna vekar. Ljus med olika färglager kanske?

Fast du kanske kan testa och så får du skriva och berätta hur det gick. Man blir ju lite nyfiken.

/Ullis

Vi köpte 15 st 2-pack á 9.50kr på Ö&B = 142,50kr

1 st 6-pack hade vi tidigare köpt på Coop, den kostade 51 kr .. stora prisskillnader
och alla brinner de kring 6 tim.

Islykta har vi femdygnsljus i.
Myosotis
här slängs det aldrig några ljusstumpar, jag sparar dem sorterade efter färg och sen gör jag nya ljus av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon