Full version: Klockmalva
Monarda
Har funderat på att så klockmalva för att ha dom på uteplatsen. Någon som vet hur dom tål väder och vind?
zaaritha
Satte ut en kruka med klockmalva i rabatten på östra sidan av huset, nära väggen
för 2 år se´n.
Den fröade av sej o nya kom i somras!
Bor i zon 4.
Monarda
Det jag mest undrar över är hur blommorna klarar regn?
Boxer
Jag har haft klockmalva utomhus på somrarna, och de har fixat skugga, sol, regn men inte riktig långvarig torka. På en planta som jag hade i en kruka i enbart förmiddagssol blev det över hundra blommor samtidigt. Helt fantastisk!
Nu har jag en klockmalva inne på fönsterbrädan och upptäckte alldeles nyss en utslagen blomma och sju knoppar. yes.gif
tepa
Hej

Jag blev nyfiken, så jag googlade lite på Klockmalva, och OOJJ vad fin den är. Visst är den väl vinterhärdig i zon 3-4, liksom vanliga Malvor ? MÅSTE HA !!! Oj oj vad jag längtar...

Hälsn Tepa
Boxer
Var hittar du att den är vinterhärdig? confused.gif

Jag tror inte att den klarar frost. no.gif
joulanta
Har haft klockmalva i flera år men tror inte att den är vinterhärdig.
Blir stora och fina ute på sommaren och på vintern kan dom överraska med blommor.
Om jag har utrymme så har jag dom på fönsterbrädan hela vintern som en vanlig krukväxt.
Lätta att fröså. Sticklingar rotar sej i en kruka med en plastpåse över. smiley_small_hug.gif
Dilara
Klockmalva är absolut inte vinterhärdig i Sverige! ohmy.gif. Jag hade en för några år sedan som jag glömde ute från hösten till vintern då jag var bortrest, och när jag kom tillbaks var det bara en pinne kvar!
tepa
Hej

Ni har absolut rätt. Klart den inte är vinterhärdig. Har nog fått det om bakfoten, sett bilder på Klockmalvor ute i trädgårdar sommartid, och fått för mig att dom är planterade där. Men dom kanske är det också, men grävs upp till vintern. Vanlig Malva är väl vinterhärdig. Har iaf sådana, och dom övervintrar ute. Ursäkta mig.

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för frågan.
Jag tycker det beror på vilken sort du har.
H: BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon