Monica WJ
01-01-2009, 21:42
Hej
Är ny användare av forumet och undra nu om någon har ett bra tips för hur man lägger en bra grund i marken när man ska köpa en byggsats till ett växthus. Hur mycket behövs göras och kan man göra det själv? Är helt novis på det här med växthus, men drömmer om att få mitt första växthus.
Tacksam för svar från någon som vet.
Monica i Hudiksvall
Det går att göra själv och är väl den enda rimliga rent ekonomiskt. Första frågan är om du ska ha plattor på marken eller om du ska ha jord inne i huset. Det bästa är plattor tror jag. Sen beror det på hur stort ditt hus är, större hus bättre grund. Man måste gräva ner till frostfritt och sen fylla med icke tjälskjutande material. Man kan antingen mura en grund eller gjuta plintar som man ställer huset på. Jag grävde 70cm, murade och grejade. Startade gräva för hand i mars eller så, huset färdigt i slutet av maj. Grävde i princip flera timmar varje helg. Ett problem är att hitta plats för dom uppgrävda massorna. Räkna med mycket jobb men det är kul när det är klart! Gjuta plintar är betydligt enklare men då får man inte samma isolering om man vill ha vinterbonat. Sök här i forumet, det finns massor skrivet om detta ämne!
blomkronan
03-01-2009, 20:29
Som Digger fråga..gör även jag. Hur stort växthus vill du bygga? Ska du själv få en fin plants, för lite stolar och bord eller bara växter? vill du ha odlings bäddar eller bara krukor på golv och hyllor? Vill du ha markvärme? Vill du kunna övervintra växter i huset på vintern? alla dina önskemål påverkar hur du ska bygga

Berätta mera så ska vi försöka hjälpa dig... och välkommen till odla
Monica WJ
14-02-2009, 09:57
Tack för svaren!
Tog sin "lilla" tid innan jag svarade bara...