Full version: Olivträd Blomning?
Eva St
Har ett riktigt stort Olivträd som aldriiiiig blommat. Köpte ett Olivträd till i somras som är betydligt mindre och när jag nu tittar på det ser det ut att vara fullt med knopp på det. Kan detta vara möjligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur kan det knoppas och inte det större. Har dem ute hela sommaren och sedan står de i ett källarförråd 8 - 12 grader och extraljus under vintern. Hur gör jag för att sköta det på bästa sätt om det nu satt knopp och hur gör jag för att få blom i det större confused.gif help.gif
Alexander-VG-zon3
olivträd du köper är ofta ympade. så det lilla du köpte har bättre blomvillighet än det stora. alltså det har inget med storlek att göra då det är ympen och ädeldelen som spelar in.

för att oliver ska lockas till att blomma och blomma bra så behöver dom ett speciellt klimat som är så att våren är varm och sommaren är väldigt varm och torr och hösten-vintern är regnig och kall (även någon frostgrad!) alltså Medelhavsklimat. nu går det ju inte efterlikna helt här

men du ska ha det ute så mycket du kan redan när det är +5c kan du ta ut det på vårvintern-våren (ta in vid väldigt kalla nätter) och så ska du placera det så soligt och varmt du kan. sedan har du ute dina oliver tills det blir ett par frostnätter när det sedan blir för kallt så tar du in det där du brukar övervintra dom. i en temp på +12c och extra ljus brukar räcka för att dom ska börja blomma annars så blommar dom till våren-försommaren ute. skötseln under sommaren är att du vattnar men låter utan torka upp och ger den näring någon gång under sommaren så¨den växer till sig ordentligt (oliver gillar lite kalk!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon