Full version: Döenda fikus!
Lindh87
Min fikus håller på att dö!
( Det är väl en fönsterfikus?)

Jag tror att jag har övervattnat den samt att det
är lite kyligt där den står i mitt vardagsrum.

Stammen börjar se lite rutten ut, vet ej om ni ser det på fotona.
De "ruttna" partiet som är i mitten av stammen känns lite mjukare.
I övrigt har den tappat c.a 10blad på 1 vecka.
Jag är nu jätteledsen och behöver hjälp!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Tack på förhand!

MVH

Patrik Lindh

Bassam
TACK för frågan:
Vi kan inte göra något med ruttna delen, men du kan ta friska delen och sätta den i så jord och vattna sparsam, jag hoppas att friska delen ska få nya rötter .
H:Bassam
Lindh87
Okej, jag får nog göra det. Men det känns som att stammen
Har torkat, Kan den inte överleva?
Om jag planterar om den hur lång tid tar det för rötter att bildas?
Måste jag bladmata mycket då?

Hur skulle ni gå till väga?

Jag vill verkligen inte att den ska dö för har ingen bil så
kan inte åka och köpa stora växter! =(

Sussie F-Flower
Hej och välkommen hit, Patrik!

Om inte stammen känns "mjuk och snorig" så skulle inte jag göra annat än att placera den ljust och dra ner på vattningen.

Jag kan se det mörka partiet på stammen och det ser även ut som ögon under detta parti, som skulle kunna "ta sig", och skjuta grenar, ifall att du blir tvungen att kapa av den...
Tycker att den ser fin ut i övrigt!

Jag tycker att ficusar klarar det mesta, har själv flera stycken som verkligen blivit misshandlade under årens lopp. Den kan mycket väl själv reparera sin skada bara att du ger den bättre förutsättningar.

Du får gärna berätta hur du tänker göra och även berätta vad som händer med växten framöver.

Mvh/Sussie.

Edit: Förlåt, jag läste fel och trodde du blivit medlem idag! blush.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lindh87 @ 02-01-2009, 15:34) *
Okej, jag får nog göra det. Men det känns som att stammen
Har torkat, Kan den inte överleva?
Om jag planterar om den hur lång tid tar det för rötter att bildas?
Måste jag bladmata mycket då?

Hur skulle ni gå till väga?

Jag vill verkligen inte att den ska dö för har ingen bil så
kan inte åka och köpa stora växter! =(

stammen är död på den. och toppen som lever ser ut att va för lite för att bli en bra sticklingen så jag är inte så säker på att den får nya rötter, men du kan prova!

kapa ner den till friskved (ska vara hårt och ljusgrönt och vit). är den död till jordytan kan du kasta den då har den dött helt. och köp en ny.

oftast när fönsterficus står blött och kallt så ruttnar dom. dock tål dom att stå kallt-svalt om dom står torrt, jag själv övervintrade alltid mina i +10c och torrt.

Lindh87
Tack för all info!

Jag har nu ställt den i mitten av mitt vardagsrum där det är lite varmare.
Tror att den har blivit så här för jag vattnade den för mycket här i all
julstress och den har stått lite kyligt då jag ofta vädrar för en behagligare
innemiljö för mig.

Tänkte vänta 2-3 dagar och se hur den mår, tycker det känns som att det är
lite bättre iaf.
Ena bladet har börjat rulla ihop sig en anning, detta är väl ett tecken på
att det är kallt?

Att köpa en ny blir svårt, har ingen bil och som vinterpermiterad parkskötare har jag
knappt till mat och hyra, så blommorna är allt jag har!

Kan skriva igen om någon dag om den klarar sig eller om det blir en omplantering.
Om jag omplanterar kanske jag kan ha i lite Verclumit (stavning?) Perlite och leca kulor?
jorden blir ju inte så blöt och sådär då, kanske är bra till ficusar?
Åsa, mälardalen zon 2
Rullade blad kan vara tecken på uttorkning, är stammen rutten har kontakten mellan bladen och rötterna avbrutits och växten kan inte dricka vatten från jorden. En rutten stam läker aldrig och det kommer inte bildas nya ledningsbanor. Fönsterfikus är dock lätt att föröka via sticklingar, och den stammen med grön du har räcker till 1-2 sticklingar. När vi producerar fönsterfikus på jobbet brukar det bara vara 1-2 blad per stickling så det behövs inga stora sticklingar för att bilda en ny planta.
freya
Brukade ta sticklingar av mina med sk "kinesisk avläggare". Skär ett jack in på ca en tredjedel av stammen och linda antingen vitmossa eller tovblandad jord runt ocg så en plastpåse somm håller fukten. Efter någon till några veckor är det fullt med rötter o du kan plantera som vanligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (freya @ 02-01-2009, 19:12) *
Brukade ta sticklingar av mina med sk "kinesisk avläggare". Skär ett jack in på ca en tredjedel av stammen och linda antingen vitmossa eller tovblandad jord runt ocg så en plastpåse somm håller fukten. Efter någon till några veckor är det fullt med rötter o du kan plantera som vanligt.

stammen har ju ruttnat och kan lätt sprida sig till resten.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-01-2009, 17:45) *
och den stammen med grön du har räcker till 1-2 sticklingar. När vi producerar fönsterfikus på jobbet brukar det bara vara 1-2 blad per stickling så det behövs inga stora sticklingar för att bilda en ny planta.

man måste ha 1-2noder utan blad och så ett bladpar. jag tyckte att det på bilden inte såg ut till att räcka plus den nyaste tillväxten blir inte så bra. fönsterficus ska man helst ta halvförvedade sticklingar. men som jag skrev kan man ju försöka tummenupp.gif
Lindh87
Nu har jag klippt av min ficus och satt den i en kruka!

Jag hade leca kulor i botten av krukan, sedan blandade jag i lite Perlite i jorden.
Hur ska den få vatten utan rötter? att sätta en plastpåse över känns inte
så genomförbart, ska jag bara spruta vatten med min vatten spruta varannan dag eller nåt?
Hoppas verkligen att den överlever för det är min enda växt med stora blad.

Så här ser den ut nu!

24.jpg

Bassam
Tack för fråga.
Min kompis gjorde du bra, men försöka vattna sparsam plus lämna inte jorden torka, fikus behöver inte täcka med platspåse på grund att fikus avdunstningen
lite men det är bra med att sprida bladen med vatten .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon