Full version: Hasselnötter
gullegrisen
Går det att plantera hasselnötter från affären? Är dom härdiga i zon 3(antar att dom hörstammar från sydligare länder) och vilka länder importeras dessa hasselnötter ifrån?
Piccante
Det finns ju ganska gott om hasselplantor i skogen annars. Är nog enklare att ta en inhemsk planta om man vill ha hassel. Hassel går upp till norrlandsgränsen i alla fall så i zon 3 borde det ju gå att odla.
Anders Roslagen
Det kan gå bra. Jag har sått en del stora julhasselnötter i en äng och några plantor blev det. Om de är härdiga kan nog ingen svara på, förmodligen inte, men få verkar ha provat så vem vet? Jag har haft mina en enda vinter och den har varit mild. I Turkiet odlas en hel del, ofta kommer de därifrån.

Om de klarar sig så är det en vits, de har ju så mycket större nötter än de vilda!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ju annars förädlade sorter för nötproduktion i trädgårdshandeln som ger hyfsat stora nötter och som man vet härdigheten på ex.

Zellernut zon 3-4
Jättenöt från Halle zon 3-4
Cosford zon 3
Jan Lindgren
Hej!
Vill man ha ännu roligare nötter så kan man plantera trazel. ( Svenska Trassel? ) Det är hybrider mellan turkisk hassel och vanlig. Jag vet inte om de är provade i Sverige ännu men de bör vara härdiga. De påstås ge bra skörd an goda nötter. Det finns någon enstaka plantskola i England som har dem. Ca 30 pund/st
MVH
Jan Lindgren
Anders Roslagen
Jan, jag har köpt sådana i Danmark i somras på en liten plantskola som drivs på fritiden av en hortonom, så jag testar några sorter nu. De räknas till de storfruktiga hasselsorterna, inblandningen av turkisk hassel brukar vara mycket mindre än hälften av generna.

Danskt avelsarbete
Jan Lindgren
Hej Anders!
Vad utmärkt att du testar. Jag har för mig att den plantskolan tar mycket bra betalt. Jag vill gärna ha plantorna på egen rot. Det finns för mycket vilda djur som kan förstöra plantorna.
Vilka sorter testar du?
Är de ympade långt ner så att man kan ta avläggare. (jag är kroniskt intresserad av att föröka allting.)
MVH
Jan Lindgren
Anders Roslagen
Om du klickar dig vidare till plantskolan så finns priser att ta ställning till. Nu är ju kronan lite värd så visst kostar det en del. Men jag tror inte han gör någon förtjänst faktiskt, annat än nån slags symbolisk timlön. Plantager och storproduktion är något annat...
Farris och Morrisoka är rätt stora träd som jag köpte för 300 danska kr styck, fick beskäras kraftigt för att få in i bilen och då höll jag ändå huvudet synnerligen obekvämt mellan två grenar ända till Stockholm. Några av hans egna korsningar som ännu inte har namn, mindre exemplar, köpte jag för 200 styck, alla är ympade på trädhasselstam. Ja, det blev lite annat också när jag ändå var där, bl.a. en kinesisk hassel från nötter han själv hade importerat från nordvästra Kina, och en sötmandel av sydrysk sort. Den är nog trots allt för känslig hos mig men måste prova...
Jan Lindgren
Hej Anders!
Jag får nog maila honom och höra om han har några kvar. Det låter intressant. www.cooltemperate.co.uk säljer Chinoka och Freeoka men frakten lär bli dyr. Det är förmodligen betydligt billigare att hämta i Danmark.
MVH
Jan Lindgren
gullegrisen
Yes! Dom börjar gro i sin påse i kylskåpet bravo.gif Hade räknat med typ ett halvår eller så.....Hoppas dom klarar sig.
Jag bor i zon 3-4 och har ett kvittenträd (äkta kvitten) sen 7 år tillbaka som jag drog upp från frö. Det står inte ens skyddad och växer som bara den whist.gif
ingrid fuxwall
Från början fanns här inga hassel men då jag lagt ut julnötterna och en hund knäckt dem så finns här numera flera träd - tror att träden härstammar från nötterna i alla fall men vem vet

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon