Förra året testade jag att rosta pumpafrön. Jättegott.
I år har jag förlagt receptet, kan någon hjälpa mig?
lavendel
29-09-2003, 17:31
Du får väl fråga Mulder i Arkiv X...det är väl det han brukade knapra på!

Lavendel
Katarina H
25-10-2003, 15:39
Och jag har köpt en stor pumpa för att sätta på trappen ute och ha ljus i... Är det värt att göra t.ex. pumpasoppa på innehållet? Eller ska jag slänga det? Hur gott är det?
undrar katarina
vickeva
25-10-2003, 16:42
Jag brukar ta pumpakärnorna och tvätta dem noggrant och torka dem med handduk. Sedan sätter jag på stekjärnet på ganska svag värme och torrostar kärnorna där.
När de är riktigt spröda och goda saltar jag och rör om. Inget recept behövs precis...

Resten av innehållet slänger jag, men det är ju många som tex syltar pumpan, eller gör paj på innehållet.
Kajsa H
28-10-2003, 19:40
Jag brukar lägga pumpafröna i lite saltlag efter sköljningen, ett par timmar eller över natt om man kan bärga sig. Eventuellt skölja av igen innan de rostas i torr stekpanna.
Men frö från vanliga pumpor måste väl skalas innan man äter dem eller använder dem i matlagning? Jobbigt, finns det någon som provat smaken på fröna från s k nakenfröpumpa?
Låter smart om man t ex vill ha något gott på det hembakta brödet.
/Jennyn
(Maken gör ljuvliga hembakade bröd med massa valnötskärnor - smaskigt men DYRT!!!)
vickeva
29-10-2003, 13:32
CITAT (Jennyn @ 28-10-2003, 19:52)
Men frö från vanliga pumpor måste väl skalas innan man äter dem eller använder dem i matlagning?
Har aldrig skalat några pumpakärnor, det är bara att tugga...
Moss!
Har redan rostat första omgången pumpakärnor. Jag brukar tvätta dem och lägga dem på en långpanna i ugnen 225-275 grader 15-7 min eller de börjar knäppa (poppa) kan bli något svagt bruna. Bra att röra/skaka lite då och då. Har även provat med att hälla på lite olja, men tycklet inte att det blev bättre, kanske lättare att diska plåten - men inte annars.
Nakenfröiga pumpor är lyxiga - riktigt smarrigt, behöver inte stå så länge i ugnen. I vissa franska postorderfirmor finns flera sorter, men har bara hittat en i Sverige.
Skalen på "vanliga" icke nakenfröiga kan ätas eller bitas upp, och kasta skalet - valet er ditt. Beroende på hur mycket fibrer som önskas :-)
Min sambo är nötallergiker men klarar pumpans kärnor, med sin fins nötsmak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.