Lasse Lucidor
Hej, vill ha tips på fin Zonale-pelargon.
Min farmor hade pelargoner som nog var litet halvfyllda, enkla går oxå bra, rosa och kanske även rödblommiga. Kraftigväxande, och den blev både hög och bred. Ingen ranglig en som t ex mårbacka, men ändå inget retaderat konstigt.
Svala nätter gjorde att den fick mer mörka ringar på bladen. Bladen var nog ganska köttiga och tjocka. Inte de där tunna ljusgröna som vissa har, men som sagt, vanlig Zonale variant.

Trodde de kallas för herrgårdspelargon men de tycks vara vitbrokiga och det är jag inte så förtsjust i, de blir lätt bruna i bladkanterna. Trött på massa exlusiva hybrider, och de retarderade tantpelargonerna i vanliga blomsteraffärer är ganska trista med.

Tacksam för tips på någon robust pelargon som stämmer in på det jag beskrivit....
De där hängpelargonerna med små charlakansröda eller rosa blommor i små skyar måste jag också skaffa till sommaren med men de går väl att hitta på gardencenter i vår.. vill ha det enkelt till sommaren....tacksam för tips /LASSE
Monarda
Det här är en Zonalepelargon som heter Salmon Princess. Den har ett väldigt brett och kraftigt växtsätt med stora mörkt gröna blad och stora blomställningar. Blommade hela sommaren från början till slut men stod ganska skuggigt inne på en altan. Kan tänka mig att den blir lite mer kompakt om den står ljusare. Sen stämmer nog kanske inte resten in på det du ville ha för den här är nog ganska ny och kanske lite för fluffig för din smak. Men jag ville visa den i alla fall som ett alternativ.

P7160292c.jpg

Meriona
CITAT (Lasse Lucidor @ 02-01-2009, 08:23) *
Hej, vill ha tips på fin Zonale-pelargon.
Min farmor hade pelargoner som nog var litet halvfyllda, enkla går oxå bra, rosa och kanske även rödblommiga. Kraftigväxande, och den blev både hög och bred. Ingen ranglig en som t ex mårbacka, men ändå inget retaderat konstigt.

MIna mårbacka har aldrig varit rangliga i växtsättet, du har inte övervattnat/-gödslat dem eller nåt? Mina de har blommat så pålitligt i alla väder hela sommaren från maj till oktober..... Ljuvliga varelser....
apan
Jag kan rekommendera Augusta. Ett riktigt kraftpaket med rosa-röda enkelbladiga blommor och ljusare gröna blad med rand. Söt och rar och snabbväxande.
johannea
Appelblossom Rosebud är den kraftigaste av mina pelargoner, får tjocka kraftiga stammar som grenar sej mycket, Ser ut som en tät buske wub.gif Min nästa alternativ är Wenke, vitblommande, växer inte lika mkt på höjden men destå mer på bredden!!!
ingrids
Jag tror att den sorten jag har som jag inte längre vet om den är en stickling efter farmors eller en nyköpt heter antagligen "Scarlet rosebud" som sortnamn. För mig den klassiska röda rosenpelargonen, kraftigväxande och tål det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon