Netha
Så ljust och fint det blev nu när julen plockades bort.smile.gif
Nya gardiner i köksfönstret, alla tomtar i skåpet ....
utom min egen hustomte förståss... det är ju han som gjort så fint här idag. wub.gif
mojan
Har du redan städat ut julen! w00t.gif Det gör man ju Tjugonde dag Knut! Och gärna en julgransplundring också! laugh.gif
Gillan
Åhh, vad härligt Netha! Vårt ska också ner idag och det ska bli underbart. Vi brukar försöka få ner det inför nyår, men det hanns inte med den här gången. Här är det "gårdskarlen" som utför och jag pekar giggle.gif ........och vilken himla tur att inte din egen tomte av misstag hamnade i nåt skåp. Vad skulle du då ha gjort ohmy.gif

Och du Berith! Att du inte förstår det här, det vet vi redan tongue.gif ( jag menar bara i fall du skulle få för dig att säga nåt flirting.gif giggle.gif )
Kat
Nehe.
Tjugondedag Knut är det som gäller.
Skulle granen tas ner redan skulle jag gråta. Den är SÅ fin!
Red Top
Det är inte bara Berith, som inte förstår! confused.gif

Hos mig börjar julen på Julafton och slutar tjugondag Knut, dvs 13 januari.

Adventsstjärnor och adventsljusstakar tar vi fram till 1:a advent. Kvällen före julafton pyntar vi med tomtar och gran och glitter och en massa julblommor och julljusstakar. Vi byter gardiner överallt och i vardagsrummet byter vi tom mattor. Allt går i julens färger. Rött, grönt och vitt.

Det känns så varmt och mysigt. wub.gif

Trettondag Knut, när allt åker ut, har ju ljuset återvänt ordentligt och då känns det naturligt att byta allt till ljusare färger igen. yes.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 02-01-2009, 09:16) *
Så ljust och fint det blev nu när julen plockades bort.smile.gif
Nya gardiner i köksfönstret, alla tomtar i skåpet ....
utom min egen hustomte förståss... det är ju han som gjort så fint här idag. wub.gif

Är du helt vilsen? no.gif
Gillan
CITAT (Red Top @ 02-01-2009, 10:02) *
Det är inte bara Berith, som inte förstår! confused.gif

Hos mig börjar julen på Julafton och slutar tjugondag Knut, dvs 13 januari.

Adventsstjärnor och adventsljusstakar tar vi fram till 1:a advent. Kvällen före julafton pyntar vi med tomtar och gran och glitter och en massa julblommor och julljusstakar. Vi byter gardiner överallt och i vardagsrummet byter vi tom mattor. Allt går i julens färger. Rött, grönt och vitt.

Det känns så varmt och mysigt. wub.gif

Trettondag Knut, när allt åker ut, har ju ljuset återvänt ordentligt och då känns det naturligt att byta allt till ljusare färger igen. yes.gif

Jag skojade bara med Berith och jag tror hon förstog det yes.gif . Och jag har full förståelse för alla som inte har en tanke på att plocka ut julen nu. Jag tycker det är kul att vi alla är olika smiley_small_hug.gif
kasam
Nytt år = nystart! yahoo.gif
Ja, så här åker den ene tomten efter den andre in i skåpet.
Kvar finns ju amaryllisarna, hyacinterna osv. En knippe vackra tulpaner på bordet.
Ja, o lika roligt som det var att plocka fram allt, lika härligt är det att få undan det. tummenupp.gif
Tycker jag - likt en del o olikt den del andra. giggle.gif
Eva i Höga
Trodde jag var först, det säger alla bekanta och grannar, vår jul åker ut på trettondagen men det var ju långt efter vissa andra här. När trettondagen kommer vill man ha in ljuset istället och jag brukar plocka in lite kvistar för att få lite fräsch grönska.
renate
Efter trettondagen åker julen ut här,aldrig till Knut.Hemma i Tyskland plockades julen ner efter nyår.Jag har ingen gran i år så det är bara tomtar och belysningen som ska packas ner.Juldukarna tog vi bort när barnbarnen anlände,de vill leka på borden och då är dukarna i vägen.Nät allt är undanplockat nästa onsdag och städat köper jag en tulpanbukett att ha på bordet.
vanjalarsa
Ja idag har mina ytterst få julsaker åkt in i skåpet... SKÖNT!!!!! bravo.gif

Mvh Vanjalrsa rolleyes.gif
Netha
Kul å se att fler gör som vi. smile.gif

Här står Julstjärna, azalea och cyklamen på borden.
Amaryllisen kasserades efter utblomning.
Kajsa i Arvika
Här får tomtarna vara glada om de överlever annandagen... giggle.gif
Aqvakul
enligt NE så varar julhelgen till den 13 januari (Knut).... men de som intye pallar längre, får väl ge upp tidigare...
Netha
CITAT (Aqvakul @ 02-01-2009, 20:21) *
enligt NE så varar julhelgen till den 13 januari (Knut).... men de som intye pallar längre, får väl ge upp tidigare...

Men vad ska jag bry mig om vad NE säger no.gif

Konstigt att en del litar blint på och firar vissa sk traditioner,
men som samtidigt helt förnekar julen...
den vi eg firar. Jesu födelse. g.gif
Whiskuchi
Vad härligt! Jag funderar på att slänga ut granskrället i morgon biggrin.gif
Netha
CITAT (Whiskuchi @ 02-01-2009, 20:30) *
Vad härligt! Jag funderar på att slänga ut granskrället i morgon biggrin.gif

tummenupp.gif bravo.gif
Aqvakul
Alla får väl göra som de vill, men jag håller med Berith om att det är lite lustigt att tidigarelägga julfirandet ca två veckor, och sen dessutom tjata om det i tid och otid...
Irene_L
Men Aqvakul...har du vaknat på fel sida detta år! Jag känner inte riktigt igen dig! confused.gif
Netha
CITAT (Aqvakul @ 02-01-2009, 21:08) *
Alla får väl göra som de vill, men jag håller med Berith om att det är lite lustigt att tidigarelägga julfirandet ca två veckor, och sen dessutom tjata om det i tid och otid...

Vet inte om jag gjort det... alltså tjatat om det i tid och otid.
Faktiskt så är det ju många fler som gör ungefär som jag men de passerar obemärkt.

Men ... jag ber så mycket om ursäkt om jag irriterat dig
och jag lovar att aldrig mer berätta om mina traditioner.

Önskar dig allt gott framgent!
DragonLady
Hade ingen gran i år, brukar annars ha en ute med ljus i, och brukar ställa fram ytters lite grejer i julveckan, typ en julgrupp, en stjärna, några få tomteluvor jag målat själv och en juldekoration med ljus och en tomte med ett ljus på farstukvisten, thats it tummenupp.gif det jag hade inomhus tog jag bort igår och det som står ute är kvar en liiten stund till för ljusens skull happy.gif
Betty
Konstaterar lätt förundrat hur Berith kommenteras/uppmärksammas/eller vad jag nu ska kalla det, i den här tråden - trots att hon inte ens skrivit ett enda inlägg här... ninja.gif
Gillan
CITAT (Betty @ 02-01-2009, 22:13) *
Konstaterar lätt förundrat hur Berith kommenteras/uppmärksammas/eller vad jag nu ska kalla det, i den här tråden - trots att hon inte ens skrivit ett enda inlägg här... ninja.gif

Det är bara jag och ingen annan som ska ta åt mig av detta eftersom retstickan i mig dök upp och jag var bomsäker på att Berith skulle ta det som det var ämnat som.................bara en vänskaplig småretning.................jag är uppriktigt ledsen om det missförstogs av någon.....speciellt om det missförstogs av Berith blush.gif
Ralf
CITAT (Netha @ 02-01-2009, 20:25) *
men som samtidigt helt förnekar julen...
den vi eg firar. Jesu födelse. g.gif

Nu e det ju så att man inte har en endaste blekaste aning om när Jesus föddes......

Åt du julskinka? Då firade du något annat......
Christina i Småland
Ni som är så tidiga med att städa ut julen, när tar ni fram julsakerna, klär granen osv? Själv gör jag det dagen före julafton och då vill jag ha det kvar till efter trettondagen. Sederna är ju väldigt olika. I England där min dotter bor, sätter de flesta in julgran och pyntar omkring 1 dec.
Monica M zon 4
Tjogonda Knut dansas julen ut! Vi pyntar dan före julafton och tar bort allt till Tjogonda Knut. Idag ska vi ha julkalas för några goda vänner. Dopp i grytan, skinka, köttbullar och allt möjligt gott. Till efterrätt blir det ris à la Malta! Ska bli såå mysigt.

Myosotis
Julgranen får absolut inte tas in före julafton!!! Ut åker den traditionellt den 6. men oftast lite senare.
Betty
CITAT (Gillan @ 03-01-2009, 07:14) *
Det är bara jag och ingen annan som ska ta åt mig av detta eftersom retstickan i mig dök upp och jag var bomsäker på att Berith skulle ta det som det var ämnat som.................bara en vänskaplig småretning.................jag är uppriktigt ledsen om det missförstogs av någon.....speciellt om det missförstogs av Berith blush.gif

(fetstilsmarkerat av mig för att förtydliga)

Verkligen inte Gillan! Jag skrev mitt inlägg efter att ha läst sista inlägget, inklusive citatet, på sidan 1 i den här tråden.
Och du, det är lugnt, Berith missförstod inte ditt inlägg. kompiskram.gif
Kajsa i Arvika
Här pyntas fönstren till första advent med gardiner, stakar och stjärnor.. resten får vänta till mycket senare, granen kommer in dagen före julafton..

Anledningen till att det försvinner så tidigt är att jag är ingen julfanatiker.. håller skenet uppe mest för min lilla sons skull... inte bryr sej han om när tomtarna försvinner.. julen för honom e över när paketen öppnats giggle.gif

Gillan
CITAT (Betty @ 03-01-2009, 12:05) *
(fetstilsmarkerat av mig för att förtydliga)

Verkligen inte Gillan! Jag skrev mitt inlägg efter att ha läst sista inlägget, inklusive citatet, på sidan 1 i den här tråden.
Och du, det är lugnt, Berith missförstod inte ditt inlägg. kompiskram.gif

Tack Betty och jag vet att hon inte tog illa upp kompiskram.gif
Whiskuchi
CITAT (Christina i Småland @ 03-01-2009, 09:39) *
Ni som är så tidiga med att städa ut julen, när tar ni fram julsakerna, klär granen osv?

En vecka före julafton.

Tillägg: Nu är granen ute och tomtarna borta! Ljusstakarna får stå framme ett tag till, mest för att jag inte orkade röja bort dem nu.
Chamomille
Men jösses... Vilka problem ni verkar ha giggle.gif
Här står granen kvar och prunkar yes.gif Stjärnorna i fönstret tar jag bort när jag vill. Tomtarna på loftet likaså...
huskatt
Granen är så grön och fin med alla kulor och ljus ännu,så den får vara kvar tills den barrar.Det är ett elände att få ut den sen,det tar en halv dag att plocka bort allt och städa barr.Det är mysigt att tända ljus om kvällarna.Vi har bara 2 katter och 2 hundar hemma nuförtiden.Vårt barn-barn bor 40 mil bort.Så vi håller på traditionerna-halvgamla som vi är. trostar.gif
skogstroll
jaa fast på TV i morse var det en präst som läste lite om trettondagen, och hon sa att julen egentligen är slut just nu faktiskt.... sen kan man ju ha kvar lite mys ändå... whistling.gif fast nu börjar jag bli frököparsugen
Grå
Jag vet inte jag... en av tomtarna försökte bita mig när jag var och plockade lite bredvid honom, så de får väl stå kvar till tjugondag, eller åtminstone helgen innan så att de lugnt kryper tillbaka ner i lådan sedan.

skogstroll
mina tomtar ser så glada ut så jag har inte hjärta att stoppa undan dem ens på sommaren smile.gif

[attachment=29190:P7050013.JPG]
Chamomille
CITAT (Grå @ 06-01-2009, 11:15) *
Jag vet inte jag... en av tomtarna försökte bita mig när jag var och plockade lite bredvid honom, så de får väl stå kvar till tjugondag, eller åtminstone helgen innan så att de lugnt kryper tillbaka ner i lådan sedan.

rotfl.gif
Mina tomtar sitter fortfarande på loftet.
Grå
CITAT (skogstroll @ 06-01-2009, 11:19) *
mina tomtar ser så glada ut så jag har inte hjärta att stoppa undan dem ens på sommaren smile.gif

Ja, de ser ju gosiga ut.
Mina hugger så fort man kommer nära... jag har inget val.

[attachment=29191:N_tkn_pparen1.JPG] [attachment=29192:Arg_tomte.JPG]

CITAT (Chamomille @ 06-01-2009, 11:28) *
rotfl.gif
Mina tomtar sitter fortfarande på loftet.

Du får inreda lite mysigt åt dem wink.gif
henriks
CITAT (Grå @ 06-01-2009, 11:34) *
Ja, de ser ju gosiga ut.
Mina hugger så fort man kommer nära... jag har inget val.

Som tur är, är inte alla tomtar här lika elaka. Gårdstomten brukar vara rätt snäll, åtminstonde så länge julgröten räcker:
[attachment=29193:Skansen_tomte_MA.jpg]

Chamomille
CITAT (henriks @ 06-01-2009, 11:44) *
Som tur är, är inte alla tomtar här lika elaka. Gårdstomten brukar vara rätt snäll, åtminstonde så länge julgröten räcker:
[attachment=29193:Skansen_tomte_MA.jpg]

A haaaa....
Ralf
Idag åkte granen ut. både stamm o grenar. Men dom flesta barren ville stanna inne. Kan ge mig faaan på att jag får dammsuga barr till midsommar igen. Nu blir det ingen gran förräns barnbarnen kommer.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 06-01-2009, 20:23) *
Idag åkte granen ut. både stamm o grenar. Men dom flesta barren ville stanna inne. Kan ge mig faaan på att jag får dammsuga barr till midsommar igen. Nu blir det ingen gran förräns barnbarnen kommer.

du hinner nog ändra dig till i december... flirting.gif
kasam
Precis så är det för mig: Trött på pyntet nu. Men sedan, när 1:a advent nalkas, så bara längtar jag efter tomtar, ljus, gran osv igen. Och igen. Och igen.
Men nu, nu vill jag ha vår!!! yahoo.gif

Motti
Här är julen kvar ! men granen ligger risigt till nu eftersom den börjat barra lite,i dag var barnen och barnbarn här så jag fixade lite julgransplundring med godispåsar och så rev vi pepparkakshuset ,de små tycker ju sånt är kul !inte en polkagriskrycka kvar i granen giggle.gif Men jag brukar slänga ut julen lite pö om pö så att säga alltså inte allt på en gång.Och visst ser man fram mot ljusare dagaroch lite som någon skrev ut med det gammla in med det nya.Jag vet dom har har sina eljustakar kvar långt in i februari och mig gör det inget!trevligt med olika tänkanden tycker jag rolleyes.gif
God fortsättning ! Motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon