Full version: Mura terass i sommar
flinga100
Hej!

Jag har en sluttande tomt och drömmer om att mura en terass på den högsta punkten. Min dröm är en medehavsinspirerad plats med stenplattor, putsad mur, klätterväxter och kryddor (har precis läst en bok om medehavsträdgårdar på svenska giggle.gif).

Är det någon som har murat något liknande nyligen? Min misstanke är att det kan bli väldigt kostsamt... Någon som har erfarenhet?

Jag tänkte att vi kunde försöka hitta Lecablock på blocket eller liknande för att få ned kostnaderna något i alla fall.
Chamomille
I senaste Allt om trädgård finns en artikel om just detta. Jag läste den igår och blev lika inspirerad som du giggle.gif Frågan är bara - var 17 ska jag ha den någonstanns wacko.gif Har du läst tidningen kanske? Såå fint gjort tycker jag. Vit putsad mur, stenplattor som golv, murade upphöjda bäddar med kryddor i, klätterväxter... Vill ha! devil.gif
flinga100
Oj! Det hade jag ingen aning om! Tack för tipset, den ska genast inhandlas!

Jag har läst "Medelhavsträdgård på svenska" av Peter Englander på längden och tvären om kvällarna och kan knappt bärga mig tills terassen är MIN. devil.gif

Något i den här stilen ser jag framför mig...
http://www.viivilla.se/Tradgard/Planering/...=&std=false
Chamomille
giggle.gif Jaf förstår hur du känner det. Själv blir jag nog galen innan jag kan gå ut och gjuta allsköns prylar crazy.gif
Oj vilken bra sida du hittat! Va mycket det finns att läsa.... Tack för tipset thanks.gif
Ralf
Du måste tänka på vad du ska fylla med på insidan o hur du ska få dit det materialet
och då måste givetvis stödmuren hålla för det materialet
flinga100
Hmmm... sand tänkte jag. Problemet är att jag inte vill förstöra trädgården enom att rulla in en lastbil i den.

Undrar hur man löser det.
Ralf
Alternativ är att bygga veranda/trädäck och täcka in sidorna med tex spjällor eller mur, men då blir det ju inga stenplattor på ytan.

Börja med att göra en ritning och budget
Räkna ut hur mkt fyllning du behöver
höjd på mur
flinga100
Bra tips! Tack!

Det borde vara ett prisvärt alternativ. Hm, inte helt lätt. Vi behöver nog hjälp med planering ska kontakta en murare ch höra vad han säger.
anne-li i olofstorp
[attachment=29403:Kopia_av...st08_042.jpg]
Jag har ingen erfarenhet att mura terrasser, men byggde en mur och ett upphöjt land för två år sedan.
Lecablock, lite mer än en pall. SF sten som tidigare låg på marken, som nu är grustäckt.
lite vatten och några krukor.
Jättehäftigt!
Har tyvärr inte många bilder på det men här är en i alla fall.
- och jag har gjort det själv!
Tungt och segt men det gick!!!!
Anne-Li
Fågelvägen
Jag har hört från flera håll att murar av lecablock - liksom alla murar som är hopfogade med murbruk eller betong - måste grundas (grävas ner!) till frostfritt djup. Eller byggas på berg.
Jag har också sett exempel på riktigt fula, spruckna och sneda leca-murar där man tydligen fuskat med grundarbetet. sad.gif Så det är väl ofta jobbigare än man tror om det ska se snyggt ut länge.
Fuel
Dom gånger jag har murat liknande murar har jag helt enkelt gjutit en "grundplatta" i vanlig armerad betong som grund för muren. Det fungerar riktigt bra i mina fall! Finns säkert andra mer regelboksvänliga varianter, men det har som sagt funkat för mig!

Något som däremot är riktigt viktigt är ju att dom sidor som ev. är täckta med jord eller annan massa MÅSTE vara helt täta i putsningen och vara asfalterade med kallstruken sådan! Annars tar sig fukten in direkt o så spricker hela muren. Så det är nog en anledning varför en del murar spricker.

Grundarbetet på högre murar är ju såklart AO. Men fixar man det noga så ska nog allt gå bra! Kan vara värt att kontakta murare för sånt här ändå då det är lite risker att det spricker etc.!

(Jag är anläggare om ni undrar)

//Oscar
flinga100
Hej och tack för era svar!

Anne-Li - vilken jättefin mur du har byggt! Jag blir lite avundsjuk...

Och tack för era tips. Jag ska kontakta en murare och höra vad han/hon säger. Ska nämna detta med möjligheten att göra en betonggrundplatta.

Fuel
Lycka till med bygget! 000.gif
anne-li i olofstorp
Tack! Jag trivs själv med den! Den är totalt nästan 8 meter lång.
(Foton kommer till våren.)
Glömde säga att de maximalt 30 cm ner till berget som är under muren var redan gjutna eftersom det varit en uteplats -ursprungligen med grus, sedan med betongsten och nu igen med grus....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon