Full version: Stolt amaryllis
Red Top
Köpte två amaryllislökar på en scoutbasar i december 2007. Båda blommade med två stänglar med 6 blommor på vardera stängel. I somras grävde jag ner lökarna i vårt potatisland (hade ingen potatis där i somras). Grävde upp dem i slutet av oktober. Då hade bladen frusit bort för länge sen. Trodde inte det skulle bli något av dem, men jag lade dem mörkt, torrt och svalt en månad. I början av december planterade jag dem i krukor och nu glädjer de oss med sex blommor på de första stänglarna och det är en ny stängel på G ur båda lökarna.

Här kan man tala om odlarglädje wub.gif

Har aldrig tidigare lyckats få amaryllis att blomma om.

Amaryllissol.jpg

Amaryllis.jpg

jahi
laugh.gif Vackert!!!
zaaritha
Grattis!
Jag sätter ut mina lökar i juni o tar in i okt.
Men 2008 ruttnade alla utom en.............
Den har snart utsprickande knopp på två stänglar nu.
Synd på den vitspräckliga o den svagt limegröna!
Christina i Taxinge~
Grattis!

Visst är det kul när de blommar om!
Så vackra & pampiga wub.gif

Jag sparar alla mina amaryllisar några år och har dem ute på sommaren liksom du. Men jag låter mina stå i krukor.
Det är väldigt lätt att fröså Amaryllisar också!
Då får man mängder! ohmy.gif biggrin.gif

http://www.123minsida.se/Christinas/13198991

skogstroll
det är kul att lyckas, jag lyckades sämre i år än förra - den står bara med tre slaka blad sad.gif slänger jag ut den i komposten så blommar den bergis i sommar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon