Full version: Kryddspiral
Cilla
Hej! HÄR finns några bilder på min kryddspiral. Så småningom kommer jag att lägga in fler med beskrivningar.

Virgo
hej,
Den ser bra ut! Men 31 sorter i spiralen? Är inte det lite,lite för mycket för denna Spiral? ohmy.gif
Blir tufft när de växer in i varandra.
Vad gör värmeljusen där? Frostvakt? smile.gif
Cilla
Sista bilden på http://www.juniper.se/kryddspiral/ visar hur den ser ut nu.

Jag tycker inte det är ett problem att ålantorna växer tätt och delvis in i varandra. När man skördar måste man ju plocka lite med finess ändå, och dessutom vill jag kunna känna att jag kan skörda en skål varje dag utan att kryddorna ska ta slut.
Virgo
Och värmeljusen?
Cilla
De tänds stilla mörka kvällar. Eller tändes ska jag säga, för nu är spiralen så full av kryddväxter att ljus inte får plats på stenarna. Men jag har en liten lykta som hänger över alltihop.
Blomstersmurfen
Vad fint! En sån ska jag ha nästa år!!!
sanna
Toppenfin! smile.gif

Jag är nyfiken på beskrivningen av hur du gjorde! Det blir nog en kryddspiral hos mig också i vår...

Sanna
nina L
WOW sa vacker!
tack för ideen Cilla! En liknande kryddspiral kan ses i min trädgård nästa sommar!
Tack biggrin.gif wub.gif
MadeleineB
Jättefint!

Och värmeljusen förstår jag precis, att lysa upp det här på kvällen måste vara otroligt vackert!

Jag som just har ett stenparti, nej blivande menar jag! Just nu är det en stor skräphög av blandad sten och tegel mm...

Den kan man nog göra något av, trots allt!

Hälsningar
MadeleineB
Viola
Jättefint Cilla !!! - säger också jag!
Detta borde jag prova på nästa år..
Och dessutom hitta på nån balkongversion..

Viola
Cilla
Roligt om min spiral kan inspirera. Det är KUL att bygga i sten och det är härligt när man kommer på sätt att odla på höjden. Jag kommer att göra fler kryddformationer i trädgården, och nästa ska bli en stenkulle med ännu mer sten. Jag tycker att många kryddörter som har det soligt, varmt, magert och väldränerat blir smakstarkare.

Jag har mycket beskärningsjobb i veckan men ska lägga in beskrivning av spiralbygget så snart jag hinner.
Det är inte alls komplicerat, men jag gjorde en del misstag som man kan undvika. Här lade jag in några fler bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon