Full version: kallt
joulanta
rolleyes.gif Oj va kallt det blev, termometern är runt -27 grader.
Orolig som jag är över mina fina perenner gjorde jag en test.
Knöt fast givaren till termometern på en käpp och stoppade ner den i snötäcket som är ca 50 cm.
-3,5 oj va snön är bra nu lever hoppet igen att allt har klarat sej rolleyes.gif
Rosmarin
Javisst, snön bildar en "värmande" filt som skyddar alla de små som ligger nerbäddade under. Naturen är fantastisk.
henriks
OJ, minus 27.... här sitter vi och "ojjar" oss över att det är -15
flinga100
Kära nån, det var kallt! Vi har -5 just nu, det var kallare tidigare under dagen. Fast det är precis utanför förnstret. Och utan snötäcke... det är barmark här, så jag är lite oroad över mina växter.
Lady Hamilton
Här är det endast -8° och vi har endast lite snö. Skulle gärna ha mer snö för växternas skull
HelenJ
-12 och inte en gnutta snö..... sad.gif

Hade gärna haft -20 och en halv meter snö! Får nog flytta norrut.... g.gif
Alexander-VG-zon3
här har varit -12,9c som lägst men ingen snö här heller (VG zon3-4) ingen dödlig temp för växter.

snön när dom kommer är tacksamt. har klarat många känsliga växter med enbart snö som skydd, i luften har det varit -18c -19c men växten som skyddas av snön klarar bara -10c.

freya
Vi har -15 nu, men snön har nästan försvunnit. Den jag skottat över perennalådan är helt borta så får väl se om nåt överlever. den snö som är kvar är förvandlad till isig skare, och så tunt så det finns inget under skaren om ni förstår. det brukar inte vara så här i Kalix
Myosotis
Natten till igår -16,1 och barmark, det är värre än -27 och snö sad.gif
embees
Äsch, sådana vintrar har vi för jämnan i Skåne. Barmark och minusgrader. Det som dör det dör. Jag skottar aldrig över någonting i min trädgård. Endast de nedfallna löven som räfsas ut i rabatterna under hösten där de 'kanske' skyddar någon planta sedan under vintern.
Österläge
Här är det väldigt omväxlande nu, vi har haft riktigt kallt i några dagar - inte som Joulanta men ner mot 9 minusgrader i flera dagar. Men så inatt slog det om, nu är det 3 plus! Men det ska visst bli kallare redan imorgon igen. Enligt vår väderstation ska det bli regn (tidigare idag varnade den för åska oxå men inte längre), det är lågt lufttryck, bara 1000 hPa. Märkligt väder...
Evin
Idag hade vi plus 3 men det var bra mycket kallare idag med snöblandat snålblåst regn än vad det var häromdagen med -3 och solsken.
Skåne i ett nötskal.

joulanta
Många bra synpunkter på väderläget. Men nu till en liten klurigare sak.
Om vi i norr har snö -3 mot marken så borde väl alla perenner klara sej bättre här än i södra sverige, men så är det ju inte. Vi har ju snö och vinter betydligt längre än i södra, mellersta sverige kanske det inverkar att en del plantor dör och en del annat löns inte ens att testa. kompiskram.gif många knepiga frågor.

Men man gör nog som vanligt testar, testar och hoppas. dunno.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (joulanta @ 03-01-2009, 17:35) *
Många bra synpunkter på väderläget. Men nu till en liten klurigare sak.
Om vi i norr har snö -3 mot marken så borde väl alla perenner klara sej bättre här än i södra sverige, men så är det ju inte. Vi har ju snö och vinter betydligt längre än i södra, mellersta sverige kanske det inverkar att en del plantor dör och en del annat löns inte ens att testa. kompiskram.gif många knepiga frågor.

Men man gör nog som vanligt testar, testar och hoppas. dunno.gif

nästan alla perenner klarar sig i norra sverige, då det mer är frågan om rätt jord och rättläge som avgör om den klarar sig eller inte. sedan kan det ju bli problem med höstblommande perenner då dom ibland inte henner att blomma.
zaaritha
Här--utanför Hjo hade vi ca-6 föreg. natt, ingen snö--tyvärr.......
polecat
Nu fryser jag med, -28 grader, fast det är snart mitt på dagen.
Solen skíner och det är fantastiskt vackert ute, så jag får sitta inne och mysa idag.
Österläge
I natt hade vi -13,5! Brrr... Nu är det -9,7 och det sjunker fortfarande... Och klockan än bara fyra! Undrar hur kallt det blir i natt... Ingen snö har vi heller, stackars växter...
Alexander-VG-zon3
ska bli mycket mildare på torsdag. även i morgon tillfället milt.
Gunilla T
Vi har haft två dygn med mycket kallt väder i Mälardalen -21 grader två mornar på raken och ett mycket tunt snötäcke - inte bra alls!
Heda
Här är också kallt! I morse -17 och mitt på dagen -11. Ett tunt pudertäcke av snö, skyddar nog inte så mycket men det som dör det dör. Jag räfsar bara ner löven i rabatterna och klipper ingenting på hösten. Jo förresten har faktiskt Hortensian (Endless summer)fått en huva av hönsnät fullproppad med löv, jag fick den i födelsedagspresent förra våren, så lite får man väl fjäska. Tyvärr kom jag på häromdagen att Agapanthusen står ute....oj då whistling.gif den var också en present...hoppas att dom inte frågar efter den i sommar...

Nu är vi ju i alla fall på rätt sida igen (!) och Stormhatts sådden behöver en tid med minst -5 för att gro, så något bra är det ju! Sen är det ju så vackert också!! strålande sol och frost överallt!! Bara man klär sig bra och håller sig i rörelse är det underbart att vara ute! Å tänk så glada alla skidskoåkare är!! Hellre detta än +1 och regn...som förra vintern.

//Heda
Alexander-VG-zon3
ta in agapanthusen. har du tur lever den jag har ju alla mina på friland.
Heda
Säger du det! Ja, ett försök kan ju aldrig skada. Den står iofs intill husgrunden och där är ju lite varmare. Den får väl en chans då!

//Heda
Gillan
CITAT (polecat @ 04-01-2009, 11:30) *
Nu fryser jag med, -28 grader, fast det är snart mitt på dagen.
Solen skíner och det är fantastiskt vackert ute, så jag får sitta inne och mysa idag.

-28 grader!!! Det kallar jag kallt! Brrr .............här hade vi somkallast föregående natt, -17 och det både räcker och blir över. Hade vi haft en dm eller två av snö......ja, då hade jag inte brytt mig så mycket, men nu har vi barmark och växterna får ju inget skydd alls crying.gif ...............faaast.... som den födde optimist jag är så självklart att de perenner jag satte förra året överlever................eller hur yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Heda @ 05-01-2009, 17:41) *
Säger du det! Ja, ett försök kan ju aldrig skada. Den står iofs intill husgrunden och där är ju lite varmare. Den får väl en chans då!

//Heda

har du den i marken eller i kruka?

är den i kruka så är det bara att ta in den och hoppas på det bästa. är den i marken så får du ev täcka den med nåt.
polecat
Idag har vi haft märkligt väder. Tidigt i morse var det -28 grader och nu ikväll är det -1 grad.....
I eftermiddags så kunde man nästan se på termometern hur det steg, på 15 minuter blev det 10 grader varmare.
Österläge
CITAT (Heda @ 05-01-2009, 16:55) *
Sen är det ju så vackert också!! strålande sol och frost överallt!! Bara man klär sig bra och håller sig i rörelse är det underbart att vara ute! Å tänk så glada alla skidskoåkare är!! Hellre detta än +1 och regn...som förra vintern.

//Heda

Håller absolut med! Vi var ute o åkte skridskor på sjön idag, härligt!! Lär ha grym träningsvärk imorn, säkert 10 år sen sist... biggrin.gif
embees
Nu ikväll har vi -11 grader. Men i morgon ska vi få plusgrader igen för att sedan på onsdag torsdag bli kallt igen. Det enda positiva är att vi har blankis på sjöarna och lite färre mördarsniglar till våren/sommaren.
Myosotis
CITAT (polecat @ 05-01-2009, 19:21) *
Idag har vi haft märkligt väder. Tidigt i morse var det -28 grader och nu ikväll är det -1 grad.....
I eftermiddags så kunde man nästan se på termometern hur det steg, på 15 minuter blev det 10 grader varmare.

Oj! Det var mycket!! Undrar om det är något slags rekord. Nu har värmen kommit ner hit till Skåne också. -18,5° inatt, -2,9° och mulet nu. Lite lustigt är det, hörde att det var +1° i Kvikkjokk igår, här var det -9,5° som varmast!
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 06-01-2009, 10:02) *
Oj! Det var mycket!! Undrar om det är något slags rekord. Nu har värmen kommit ner hit till Skåne också. -18,5° inatt, -2,9° och mulet nu. Lite lustigt är det, hörde att det var +1° i Kvikkjokk igår, här var det -9,5° som varmast!

Jag tycker att vädret är konstigt ganska ofta. Vid flera tillfällen (mycket oftare än undantagsmässigt) så har det varit varmare i Helsingborg där mina föräldrar bor än här i Bourgogne under de senaste åren. Visst är det skillnad på kust och inlandsklimat, men i maj när de hade +25 hade vi +10 t.ex. confused.gif
joulanta
Vi har haft nån dag med lite varmare "bara" - 12. Igår snöade det lite bara 2 cm . Men i morse var det -23 igen men solen skiner och inte ett moln alltså en vacker vinterdag. idea.gif en bra dag att sitta och kolla i alla frökataloger men det är risk att det blir en dyr dag med tanke på alla fina bilder i katalogerna
Rosmarin
CITAT (joulanta @ 07-01-2009, 10:12) *
Vi har haft nån dag med lite varmare "bara" - 12. Igår snöade det lite bara 2 cm . Men i morse var det -23 igen men solen skiner och inte ett moln alltså en vacker vinterdag. idea.gif en bra dag att sitta och kolla i alla frökataloger men det är risk att det blir en dyr dag med tanke på alla fina bilder i katalogerna

Det där känner man ju igen... giggle.gif
freya
kallt igen, -17, igår var det bara -3. Sådana här dagar önskar jag att det var en accutank i huset, får elda hela dagen för att hålla värmen. Hoppas det inte blir en 'normal' februari bara, med temp under -25
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon