Meriona
Den här låter nästan som en vanlig sketen Quiche, men tro det eller ej, den verkligen ÄLSKAS av alla, världens lättaste partymat! Sänder ett tack till Anna-Lena som bjöd på detta för 20 år sen...

Degen:
225 g margarin
4,25 dl vetemjöl
1,5 msk vatten

Fyllningen:
3 hg rökt skinka, hackad
2 dl ost, riven (eller hur mycket det nu ryms i en sån där påse texmex-ost från Arla)
2 - 2,5 dl creme fraiche eller matlagningsyoghurt
1 st ägg från lyckliga hönor
1 st purjolök
(salt) och svartpeppar

Gör klart degen och låt den stå i kylet nån timme.
Skiva purjo och fräs i panna
Blanda alla ingredienserna i en bunke och rör om. Är skinkan mycket salt, skippa mer salt.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda ca 10 min i 200 grader.
Häll i fyllningen och låt den gräddas i minst 35 minuter. Jag brukar lägga på en folie i slutet och låta den gotta till sig i säkert 10 minuter till. Ta ut den och låt den sätta sig 5 minuter, sen är den supermumsig tillsammans med en sallad och fetaost....
Lätt som en plätt, låter som 20 andra recept du provat, men den gör dig inte besviken. Går heller inte att misslyckas med! smiley_small_hug.gif

Netha
Receptet sparat. tummenupp.gif
Lovar testa inom närmsta tiden.smile.gif
freya
sparat, perfekt till skinkan som jag inte visste vad jag ska göra med ..
Meriona
Jag gjorde den igår kväll och min gäst åt duktigt iallafall! whistling.gif Trekvart är nog minst den tid som den stod inne med fyllningen i.
Wilmer
giggle.gif Raaap, jajamän, den var rejält mumsig, nu har jag skrivit av recpetet! Tänk vad mycket paj man gjorde sent 80-tal, perfekt bjudmat.
Piccante
ska spara receptet, paj är jättegott smile.gif
Piccante
Idag blev det ost & broccolipaj, men nästa gång så kanske jag testar denna.
Meriona
Ost & broccoli! MUMS!!!!! smiley_small_hug.gif
Piccante
CITAT (Meriona @ 06-01-2009, 17:27) *
Ost & broccoli! MUMS!!!!! smiley_small_hug.gif

Det var det med tongue.gif åt den idag.
Meriona
Snälla Marcus, kan man inte får receptet! innocent.gif
Biggan_
Jag har provat pajen och den var jättegod! tummenupp.gif
Jag hade i några soltorkade tomater i olja som jag hittade i kylen, supergott!
Meriona
Det var ett bra tips! Lite mer smakrikt måste det bli! wub.gif Det måste jag prova nästa gång!
Piccante
CITAT (Meriona @ 09-01-2009, 19:31) *
Snälla Marcus, kan man inte får receptet! innocent.gif

rec.... vadå? jag använde kesellas recept på pajdeg. Kollar man på arlas hemsida så hittar man det receptet, man tar 3/4 dl kesella, 2,5 dl vetemjöl och 75g smör. Kör ihop det till en deg som man får vila 30 min efter att man har tryckt ut den i en pajform. Sen förgräddar man den 10 min på 200grader och så fyller man den med valfri fyllning. Grundreceptet för äggstanning är 3 ägg, 2 dl grädde och en näve riven ost. Sen har jag varierat bara broccoli eller broccoli och fetaost, eller broccoli och nåt annat som är gott till... Baka i ca 35-40 min i ugn 200C.

Jag har gjort samma paj med paprika, fetaost, oliver och nu i julas grönkålspaj. Recept är liksom inte min grej utan hittar jag något som funkar så prövar jag någon variant av det sen.
Meriona
AHA! Men jag har inte den talangen, jag måste läsa åtminstone på ett ungefär hur det ska röras ihop. Jag ska testa din paj nästa helg, då är jag fri från kinkiga tonårsbarn tongue.gif
Hans i Värmland
Istället för vatten i pajdegen blir den godare och sprödare med vinäger-förslagsvis äppelvinäger.
Meriona
CITAT (Hans i Värmland @ 25-01-2009, 12:29) *
Istället för vatten i pajdegen blir den godare och sprödare med vinäger-förslagsvis äppelvinäger.

blir det inte en syrlig bismak då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon