Full version: Frösådd
djur7
Ja nu har jag sått Litchie, jag skall även så grape, kumquats, passionsfrukt, mango, jag har de på tork först men inte mangon som jag har i vatten i ca 4-5dgr. Skall bli spännande att se vad det blir :-)
Jag skall beställa från impecta i nästa vecka det är så mycket jag vill så frågan är hur skall jag hinna med allt...
blomkronan
CITAT (djur7 @ 02-01-2009, 21:38) *
Ja nu har jag sått Litchie, jag skall även så grape, kumquats, passionsfrukt, mango, jag har de på tork först men inte mangon som jag har i vatten i ca 4-5dgr. Skall bli spännande att se vad det blir :-)
Jag skall beställa från impecta i nästa vecka det är så mycket jag vill så frågan är hur skall jag hinna med allt...

Hej djur7
Jag har oxå satt dessa frön... men inte Litchie dom har jag glömt bort, dom ligger i min frölåda fortfarande slap.gif Kumquats satte jag i augusti inget har kommit upp, jag har även läst att dom är MYCKET svåra att få upp sad.gif
Men min mango har kommit en bit nu satte den 11/9 och är ca 10 cm nu... passionfrukt satte jag torkade 23/11 och dom kom upp 25/12 så dom var ganska snabba. Grapen var snabba kom på två veckor... men växer sakta cm 5-10 cm höga nu tror jag sådde dom i september.

Lycka till ser fram emot bilder på dina när dom kommit upp smile.gif

Glöm inte sätta Avacado... lägg avacadon i en påse med fuktig måssa på ett varmt ställe "glöm bort ett par månader" men titta till dom ibland... då gror dom lättast jag har provat "alla"sätt. Fick tipset här på odla av en annan medlem tummenupp.gif min avacado är nu ca 30 cm hög biggrin.gif
djur7
CITAT (blomkronan @ 03-01-2009, 10:17) *
Hej djur7
Jag har oxå satt dessa frön... men inte Litchie dom har jag glömt bort, dom ligger i min frölåda fortfarande slap.gif Kumquats satte jag i augusti inget har kommit upp, jag har även läst att dom är MYCKET svåra att få upp sad.gif
Men min mango har kommit en bit nu satte den 11/9 och är ca 10 cm nu... passionfrukt satte jag torkade 23/11 och dom kom upp 25/12 så dom var ganska snabba. Grapen var snabba kom på två veckor... men växer sakta cm 5-10 cm höga nu tror jag sådde dom i september.

Lycka till ser fram emot bilder på dina när dom kommit upp smile.gif

Glöm inte sätta Avacado... lägg avacadon i en påse med fuktig måssa på ett varmt ställe "glöm bort ett par månader" men titta till dom ibland... då gror dom lättast jag har provat "alla"sätt. Fick tipset här på odla av en annan medlem tummenupp.gif min avacado är nu ca 30 cm hög biggrin.gif

Jag har aldrig sått mango förut så jag köpte en frukt och tog kärnan och jag läste i en bok som heter att sätta kärnor och frön att den skall ligga i blöt i ca 4-5 dgr. Gjorde du också så eller hur gjorde du?
Hade du grape fröna att torka eller satte du dem direkt i jord? Jag är ganska ny på detta och behöver all hjälp jag kan få :-)
Vad gäller avocadon menar du att jag skall sätta avocadokärnan (från riktig frukt) i påse?

Tacksam för svar
djur7
blomkronan
Hej igen.

Mangon har en kärna inuti det hårda/håriga skalet, klipp upp ena kanten så kan du "bryta" upp det hårda skalet. Kärnan som finns inuti sätter du i jorden direkt du behöver inte lägga i blött...

Så här såg min kärna ut efter ett par veckor...
[attachment=29120:DSC00736.JPG]
på högersida kom roten/grodden ut
och på vänstersida kommer "stammen" Så plantera den med den "tjocka"sidan något uppåt sätt kärnan snett i krukan, eller lägg den ner (som Mogge tipsa mig om) så söker sig rotten ner och stammen upp!
Det kan gå fort at få rott/grodd men skäva växten tar tid på sig smile.gif

Min grapefrön satte jag färska... dom citrusfrön jag låtit torka har tagit Gooood tid på sig att komma. Dom färska kom på ett par veckor medans dom som torkat kom på ett par månader!!! mitt råd, sätt dom färska!

CITAT
Vad gäller avocadon menar du att jag skall sätta avocadokärnan (från riktig frukt) i påse?

Ja... riktig frukt giggle.gif
Jag har satt hur många kärnor som helst... sad.gif utan att lyckats! Men när jag gjorde som jag berätta, så fungerade det!! Nu har jag en som växer som f*n.

Bild 1: för två veckor sedan lång pinne utan blad!!!. Bild 2: en vecka sedan smile.gif Bild 3: Idag smile.gif
[attachment=29121:DSC00868.JPG] [attachment=29123:DSC01235.JPG][attachment=29122:DSC01234.JPG]
Avacado tar ett par månader på sig att ta rot men det är det ju värt biggrin.gif

//Mari
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon