lilla mamma
03-01-2009, 10:37
.
Jag är konstig jag vet.
Men jag letar efter tistelplantor likt ulltistel, jordullstistel, mariatistel och martornsplantor mm..
Jag ska anlägga en ny del i trädgården och söker plantor och fröer inom tistelsläktet.
Har någon får ni gärna skicka ett mail eller pm. Självklart betalar jag.
Monarda
04-01-2009, 12:36
Jag är nog också konstig i så fall för jag älskar mina klottistlar. Köpte frön från Konnässörsklubben på Göteborgs Botaniska trädgård för flera år sedan och nu dyker dessa formidabla växter upp lite varstans där det passar dom. Blommorna är 8-10 cm i diameter och höga blir dom också, ca 1,70 har nog dom högsta blivit. Både bin och humlor dras som magneter till dom blålila blommorna. Dom ska ju vara två-åriga men här hos mig kan det ta tre år innan dom blommar efter att bladrosetten visat sig. Förra sommaren hade jag ingen som blommade men om jag får blommor i år ska jag gärna skicka frön till dig det blir ju massor av sådana. Här kommer några bilder.
P1010705tistel.jpg
P1010844b.jpg
Nu blir jag nyfiken! Jag älskar martorn och annat stickigt.
Vad har du för sådana växter / frön hittills?
lilla mamma
04-01-2009, 17:16
Jag har inget.
Men du Boxer väntar porto och sedan har jag beställt från en firma utanför Kristinehamn
Monarda: Gärna. Allra helst nån småplanta om du har.
CITAT (lilla mamma @ 04-01-2009, 17:16)

och sedan har jag beställt från en firma utanför Kristinehamn
Vad har du beställt därifrån?
Monarda
04-01-2009, 18:56
CITAT (lilla mamma @ 04-01-2009, 17:16)

Monarda: Gärna. Allra helst nån småplanta om du har.
Problemet med tistlar är ju att dom har en rejäl pålrot, men jag ska kolla till våren om jag hittar någon riktigt liten planta.
Hör av dig till mig igen fram emot vårkanten är du snäll, så jag inte glömmer bort det.
Kajsa i Arvika
04-01-2009, 19:23
Jag gillar också tistlar av alla de slag och färger!

Tycker också om att de drar humlor och bin till trädgården.. det kan sitta stora "klasar" med humlor på varje martornsblomma...
lilla mamma
05-01-2009, 13:19
Jag har beställt i stort allt han kunde få fram i stickig form som övervintrar i Sverige.
Jag kan bidra med frön från INTE en tistel men en "tistellik" och alldeles, alldeles underbar....Kardvädd, Dipsacus fullonum om du inte redan har? De är tvååriga så du får tåla dig med blommor till 2010. De gror mycket lätt i värme. Jag brukar så på plats eller i kruka i kallväxthus. Det blir en stoor rosett första året, som ser ut som en mycket taggig maskros ungefär. De sprider sig INTE våldsamt utan smakfullt. Blir ca 150 cm i sandig och mager jord och över 2m i fet lera. Pm:a mig din adress så kommer frön på posten!
//Heda
lilla mamma
06-10-2009, 19:51
Jag fick fröer av Mariatistel efter mitt inlägg.
I september kom det upp en planta i droppet från luftvärmepärmen där jag slängt ut alla misslyckade fröplanteringar.
Det var en prickig/fläckig tistelplanta.. En Mariatistel
Tusen tack till alla som jag fick plantmatrielet från.
Ja, många tistlar är väldigt vackra, även vissa av de vilda svenska. Här mitt foto från några år sen:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.