Monarda
Har ett hörn i trädgården där inget verkar trivas. Började med en fläderbuske som aldrig tog sig men som efter flytt blivit flera meter hög. Så har jag försökt med krusbär och vinbär, buskarna lever visserligen men det blir ingen fart. Hörnet ligger mot söder och har oxbärshäck på två sidor. Kan det vara häcken som har så negativ inverkan? Tidigare planteringar har varit ca 2 meter från häcken. Nu hade jag tänkt göra ett sista försök med en plantering med prydnadsgräs i olika höjder. Har ni några bra tips om tåliga perenna sorter för zon 4.
mojan
Kan du kanske tänka om helt?
I ett hopplöst hörn nära en häck skulle du kunna placera en stol eller liten bänk. Gärna någon lite annorlunda beroende på vilken typ av trädgård du har. Bredvid lite krukor med växter (kanske ettåriga). Några vackra stenar. Kanske några plattor under stolen. Ett fågelbad. Osv.
Jag tycker det är både praktiskt och vackert med en stol att sitta på för att beundra sina växter eller vila en stund i arbetet. Och för att fylla ett hopplöst hörn.
Bassam
Tack för fråga.
Min kompis ska du vet att alla perenner kan klara till z8, bara går till trädgårdsbutiken o väljer gräs som tycker om, för att finns gräs på olika storlek o finns vintergrön gräs.
H:Bassam
Monarda
Här är en bild på det tråkiga hörnet. Kom gärna med fler förslag det behöver inte vara gräsplantering, sittplatser har jag dock tillräckligt av.

P1010678a.jpg
Christina i Taxinge~
I det hörnet ser det ut att vara mycket torrt.....!
Jag skulle satsa på en upphöjd plantering, valfritt hur man åstadkommer den - slipers, byggtimmer, stenar....

I all hast gjorde jag en liten naiv skiss hur jag tänkte sleep.gif

[attachment=29139:gallery_...2_139458.jpg]

Monarda
Det här var sannerligen ingen dum idé! tummenupp.gif Den var så bra så jag borde ha kommit på den själv giggle.gif
Det är som du säger ett väldigt torrt hörn och det var därför jag funderade på olika grässorter från början. Men med den här lösningen blir man ju inte så begränsad. Några varv byggtimmer och ett lass med ny jord så måste det ju blir fart på växtligheten och dessutom blir det lite höjd på det hela. Tack snälla Christina, nu fick jag något att fundera på. blomma.gif
Christina i Taxinge~
Kul att du fick inspiration!

När du fått ihop det hela kan du väl visa foto? smile.gif

Glöm inte att varje trädgård bör ha minst en ros, helst många!
Jag "ser" tydligt en 'Frühlingsduft' längst bak i mitten...... biggrin.gif

Evin
Har du små barn så hade det varit fint med en pilkoja.
Gillar även att använda området som en sittyta. kanske med omslutande pallkragar med höga slingerväxter.
Ett träd hade oxå varit vackert där ( i vuxen storlek) men jag är osäker hur känsliga de är för torka.

Monarda
Jag håller med att ett träd hade varit en bra lösning, men det går en fjärrvärmeledning där så tyvärr är det inte tillåtet. no.gif Någon slags slingerväxt på en snygg spaljé får det nog bli i alla fall för att få lite höjd på det hela. Tack för förslagen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon