LenaLo
Jag har tänkt anlägga en surjordsrabatt i miniatyr och har köpt en rhododendron 'carmen' (helt fel årstid att handla växter men det var rea på Sofiero) och den kommer att behöva skugga i mitt söderläge. För att spara plats skulle jag vilja ha en buske som jag kan stamma upp. Har någon något tips?

Jag har läst och nätsurfat och hittat två aspiranter: Enkianthus (klockbuskar) eller Clethra alnifolia (Konvaljbuske). Men det står naturligtvis ingenstans något om möjligheterna/lämplighet till uppstamning av dessa. Vad tror ni?

Tack på förhand

Lena i Helsingborg

Jan Lindgren
Hej!
Jag skulle välja Enkianthus. Jag har ingen egen erfarenhet av den men jag har sett den som ett litet träd i andra trädgårdar. Min konvaljbuske är helt omöjlig att stamma upp. Det kan bero på det bistra klimatet här.
MVH
Jan Lindgren
LenaLo
Tack Jan!

Vad jag förstår så doftar inte Klockbuskens blommor så gott som Konvaljbuskens men den får å andra sidan härliga höstfärger.

Med längtan om vår
Lena
Ludvig Johansson
I höstas hade plantagen här i Skövde uppstammad lagerhägg, jättesnygg! Annars skulle du kunna ha portugisk lagerhägg. En Magnolia virginiana vore rätt fint också. Men nu svarade jag förstås inte riktigt på din fråga...
LenaLo
Det gör inget Ludvig, all input är välkommet. Vet du om dina förslag trivs i jord med lågt PH?

Hepp
Lena
Ludvig Johansson
De föredrar att det är surt, så det borde fungera fint för dig. Hos dig i Helsingborg skulle en Magnolia virginiana verkligen kunna briljera. Jag köpte M. virginiana 'Moonshine' hos Tommy Ahnby, det ska vara en av de härdigaste kultivarerna och har en vacker trädartad form. Annars hittade jag en fröfirma i USA som säljer M. virginiana frö. Fick hem fröna idag :-). GreenDealer fröfirma. Portugisisk lagerhägg går det säkert att köpa på nån plantskola i din närhet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon