|
flinga100
03-01-2009, 17:34
Hej! En vild chansning, men finns det någon som lyckas se vad det här är för ros? Jag har ingen aning, flyttade in i huset i somras och paret som bodde här innan var 90 år - hade troligen inte planterat något nytt de senaste decennierna. Mina rosor (vilken sort?) och jag röd ros.JPG De blommade i två omgångar, först i juni/juli sedan i slutet av sommaren. De ssista rosorna klippte jag av runt fars dag. Själv funderar jag på om det kan vara Ingrid Bergman.
svennis
03-01-2009, 17:38
Hej! Ingrid Bergman tror jag inte på. Nina Weibull brukar växa på det viset, tycker inte blomman stämmer riktigt. H.C. Andersen nog lite bättre.. Här finns dom som kan bättre säkert
flinga100
03-01-2009, 17:45
Ah, jag tittade på bilder av Nina Weibull och det skulle det - i mina ovana ögon - definitivt kunna vara. Det stämmer att de i det närmaste är doftlösa också. HC Andersen skulle det också kunna vara.  Ok, det blir nog svårt att avgöra vad det är. Om inte ni vana roskännare ser något som inte jag ser på bilderna.
Tack för frågan: jag tycker att de ser ut som
Rósa 'Pussta' Klasblommig ros
H:Bassam
Här några röda  H.C Andersen, ingen doft, ca 1 - 1.20 hög, kom 1979, zon 4  Nina Weibull, i stort ingen doft, ca 1 m, zon 5, kom 1961, kan få mycket svartfläckssjuka  Europeana, lite, lite doft, ca 80 - 1 m, zon 5, kan få mycket mjöldagg, kom 1963  Montana, svag eller ingen doft, zon 4 ros, ca 80 cm, kom 1974  Ingrid bergman, kronbladen rullar sig bakåt och blir spetsiga som på fotot, sammetskänsla. Skotten får inte så många blommor 3 - 7 blommor, mycket flott Tehybrid, kom 1983 Ganska klen, zon 3, fodrar en varm zon.
Vi tar en till, går rosorna åt det röd/oranga hållet kan det vara denna  Allotria, en gammal ros från 1958, lite svag doft, ca 1 m och en zon 5 ros, blomskotten kan få 15 - 20 blommor.  Allotria Två andra röda rabattrosor är Lilli Marleen från 1959 och Lichterloh från 1955 Finns bilder i mitt album/ Floribunda rosor
Ezereht
04-01-2009, 01:19
Tyckte det var likt Montana om man kollar på Kajsas bilder och jämför. Men jag kan inte så mycket om rabattrosor. Hur som helst vill jag bara säga att det såg väldigt fint ut med alla röda rosor mot teglet. Vad lycklig du måste vara som fick en sådan rabatt "på köpet"
flinga100
04-01-2009, 10:12
Oh, vad mycket vackra röda rosor det finns. Och alla ser de ut som mina...  Tack för ert engagemang! Blommorna går snarare åt rosa-röd än orange, så det är nog inte Allotria. De ser inte heller ut som Ingrid Bergman, bladen krullar sig inte på det sättet. Men det skulle kunna vara Montana, HC Andersen och Nina Weibull... Här är ännu en bild, om ni ser något som inte jag ser. Jag såg själv nu att det är fullt av små svarta fläckar på bladen. Är det svartfläcksjukan som du nämner Kajsa? [attachment=29130:IMG_0498.JPG] Och ja, Ezereth, jag är verkligen lycklig över blommorna som damen lämnade till oss!
Ja det är inte helt lätt men jag tror väl det är en tuffare ros för att bli gammal. Prickarna eller svarta strålmönster på bladen är svartfläckssjuka, det kommer och går lite beroende på sommaren och en del rabattrosor får lite mer än andra.  Här en bild till av Nina Weibull, de inre kronbladen är ofta inböjda i mitten ( ser ut så på din bild ) kraftiga skott kan få ca 40 blommor i täta blomställningar, svag och söt doft, enstaka kronblad kan ha vita streck, enligt detaljer från Rosbibeln LÅG.  Montana, en annan bild jag hade. Ståndare syns ofta, blomklasar 10 - 30 st, både karminröd, orangeröd, blomman blir sedan ganska flat, ganska frisk. Har bara ett rea ex av denna men har läst att den ska ha varit vanlig på 70 -talet, svag doft.  H.C Andersen, här har du en bild på hur stor och fyllig en ros kan bli, men jag tycker i zon 3 - 4 är den inte alls tuff, flera har frusit bort här fast det är en zon 4 ros. Den ena föräldern till denna ros är Montana. Rosen är ovanligt frisk, årsskott kan ge 80 blommor på många klasar enligt LÅG, som du ser på bilden, mörkröd blomma, skålformad med sammetslyster. Blir ganska hög 1.20, blir busklik tycker jag.
flinga100
04-01-2009, 14:02
Jag tror att det är Nina Weibull. Ståndarna syns inte så ofta som du säger att de gör på Montana, den kom redan på 60-talet och jag tror att det var då mina föregångare var som mest aktiva både inne och ute, har svag doft och mycket svarta fläckar. Däremot har jag inte sett några vita streck. De är inte så buskiga, tycker jag, och hade de varit mycket känsliga borde de inte ha klarat sig så länge. Så HC Andersen låter mindre troligt. Ha - vi kanske har löst gåtan! Tack för hjälpen!
Den här tråden ska jag försöka leta fram till sommaren, för jag har en okänd röd ros som jag naturligtvis inte kan komma ihåg exakt hur den ser ut. Tack för all info!
Krokodilen
17-01-2009, 20:15
Precis så såg rosorna på baksidan av mitt barndomshem ut. Mamma och pappa planterade dom väl nån gång på 60-talet. Tror tyvärr inte att mamma kommer ihåg sorten, hon är 91 nu och har glömt mycket. Men jag ska passa på att fråga när jag pratar med henne imorgon.
flinga100
18-01-2009, 21:12
Ja - vad spännande! Undrar om hon också säger Nina Weibull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|