Lindh87
Hej!

Min ficus håller på att dö och jag har fått rådet att klippa av den och plantera om.
Hur gör jag detta på bästa sätt?
Stoppa i ett glas vatten och vänta på rötter eller bara rakt ner i jorden?

Finns det inte medel som gör att växter får rötter snabbare?
Jag har hört att man kan ta pilträd och mala ner i vatten och låta
stå ett par dagar.

Hur får jag bästa resultat?
Nauti
Det finns rotningshormon att köpa i vissa butiker. Flytande eller gele brukar rekommenderas framför de som finns i pulverform.

Det där med att ta grenar från pilträd eller liknande och stoppa i vatten kallar man för salixvatten om jag inte minns fel. Vissa påstår att det fungerar medan andra säger att det ämnet som stimulerar rottillväxten(auxin) inte blir tillgängligt för plantorna och är helt verkningslöst.
blomkronan
CITAT (Nauti @ 03-01-2009, 20:21) *
Det finns rotningshormon att köpa i vissa butiker. Flytande eller gele brukar rekommenderas framför de som finns i pulverform.

Det där med att ta grenar från pilträd eller liknande och stoppa i vatten kallar man för salixvatten om jag inte minns fel. Vissa påstår att det fungerar medan andra säger att det ämnet som stimulerar rottillväxten(auxin) inte blir tillgängligt för plantorna och är helt verkningslöst.

Hej Nauti
Rottningspulver fanns förr... jag jag har varit ute i plantagehusen m.m. men dom säger att det medlet får inte säljas längre... sad.gif det var för giftigt!
Jag fick tag på ett medel (flytande) och små "kuber" via nätet på www.vaxthuset.se som ska bra. Men ute i handeln har jag inte hittat något!!!

CITAT

Har du något namn på dessa, eller mera exakt vilken typ/namn på butik som man kan hitta det? Jag vill oxå hitta flera varianter som jag kan prova mig fram med...
Lindh87
CITAT (blomkronan @ 03-01-2009, 22:04) *
Har du något namn på dessa, eller mera exakt vilken typ/namn på butik som man kan hitta det? Jag vill oxå hitta flera varianter som jag kan prova mig fram med...

Jag hittade rotningsmedel när jag sökte på google, Clonex hette ett men det fanns
ett annat oxå, sidan var http://www.nordicgrow.se/
blomkronan
CITAT (Lindh87 @ 04-01-2009, 00:29) *
Jag hittade rotningsmedel när jag sökte på google, Clonex hette ett men det fanns
ett annat oxå, sidan var http://www.nordicgrow.se/

Tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon