Full version: Infektionsrisk?
Meriona
Jag råkade skära upp två fingertoppar igår på en konservburk, och idag fick jag för mig att plantera om några växter. Inte förrän senare upptäckte jag att såren naturligtvis var fulla av jord, som inte gick att tvätta bort. Hur farligt är det, man har ju hört att det finns bakterier i jord? -cry-.gif Jag vill ju inte amputera...
Piccante
Om man har hyfsat immunförsvar och inte har någon nedsättning så brukar det inte hända så mycket. Du har ju tvättat såret så det mesta är nog ursköljt. Jag lyckas ofta skada mina fingertoppar men har aldrig fått någon infektion i något finger.
Meriona
Skönt, det känns betryggande. Då kanske jag kan räkna med att behålla fingrarna... tummenupp.gif När de sitter på högerhanden så är de rätt så användbara....
Är det bara en skröna det där med bakterierna i jord?
Huggorm
Är det inte stelkramp man kan få av jord? Har vaccineringen gått ut kanske det kan vara värt att kolla upp. Men jag tror risken är liten ändå, jag skadar mig ofta när jag jobbar i skogen eller liknande och får all möjlig smuts i såren, men jag har aldrig haft minsta problem
Meriona
Stelkrampspruta fick man väl som bebis, så den är nog inte längre giltig. Men om du överlevt så gör jag nog det också...
Är vi som skadar oss klumpiga eller bara mer aktiva? whistling.gif
Huggorm
Mer aktiva skulle jag vilja hävda biggrin.gif

Man skall förnya stelkrampsvaccinet var tionde år efter vad jag förstår, men de är det nog rätt få som gör
Meriona
CITAT (Huggorm @ 03-01-2009, 19:51) *
Man skall förnya stelkrampsvaccinet var tionde år efter vad jag förstår, men de är det nog rätt få som gör

Med tanke på att det hänger på "mig" och kostar pengar, så ja - det är nog rätt sällsynt! Men jag ska ta när vi åker till Mexico till vintern. Säkert har de både giftiga hundar och jord där.... giggle.gif
Jan Lindgren
Hej!
Håll bara lite koll på såret så ser du om det blir en infektion. Vill det sig illa så får du i så fall besöka en läkare och få lite antibiotika. ( en sk biocid )
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
CITAT (Jan Lindgren @ 03-01-2009, 23:33) *
Hej!
Håll bara lite koll på såret så ser du om det blir en infektion. Vill det sig illa så får du i så fall besöka en läkare och få lite antibiotika. ( en sk biocid )
MVH
Jan Lindgren

yes.gif
Wilmer
ranting.gif Nu vet jag vad du (Meriona) ska få i födelsedagspresent, en injektion rtfm.gif Sådant håller man ordning på om man är och rotar i jorden, håller på med hästar och annat mysigt. Eller, tänk om du blir huggen i fingret av ett hungrigt marsvin. Jag håller faktiskt ordning på mina vaccinationer, men det kan bero på att jag alltid skär mig och alltid rotar i jorden utan handskar och kratsar dyngiga hovar oftare än du gör nuförtiden. Håller ju ordning på hästens sprutor, kollar när det är dags för mig samtidigt (för det kommer jag inte ihåg på rak arm). Ha dig själv under uppsikt!
Ciczi
Normalt sett får man stelkrampspruta som barn. Jag kommer i håg att jag fick i mellanstadiet. Innan dess hade jag säkert fått en flera precis som denna texten säger:

Grundvaccination rekommenderas till alla svenskar. Det består av 3 doser givna inom ett år. Efter 10 år ges en 4:e dos, därefter ges en 5:e dos efter ytterligare 30 år. Man i stort sett räkna med att alla som följt de svenska barnvaccinationsprogrammet har skydd till 40-års åldern, men då behöver en påfyllnadsdos. Personer som är födda innan mitten av 50-talet har fått olika barnvaccination beroende på var i landet de bodde, här kan det vara svårt att veta exakta förhållandena. Som tröst kan nämnas att man inte käner till att någon fått stelkramp som fått åtminstone en vaccindos.

Saxat från Vaccin

Nu när jag skulle ut och resa förra året fick jag en ny dos så jag är grön...

Är du orolig så prata med sjukvårdsrådgivningen iaf...

//Ciczi
Meriona
CITAT (Ciczi @ 04-01-2009, 00:51) *
Som tröst kan nämnas att man inte käner till att någon fått stelkramp som fått åtminstone en vaccindos.

Tack! Det låter ju bra! Men jag ska se till att få vaccinerat mig under våren, det kan ju inte kosta så mycket. Det är mest bara att det ska bli av...
renate
JAg fick min första stelkrampspruta i november(kommer inte ihåg om jag fått som barn)i samband med andra sprutor jag ska ut och reser ha 2 sprutor kvar nu den 8/1.
Som de andra säger har lite koll på såren och försök hålla de rena då händer det inget.
KURT
Stelkramp riskerar man ju främst om det är djupa sticksår (Clostridium tetani som orsakar stelkramp kan bara växa där det är syrefritt). Men man kan ju få andra infektioner inklusive blodförgiftning av smutsiga sår, jag känner en som fick blodförgiftning, efter att ha skrapat sig med potatisskalaren!
pejori
Här i v-a Götaland är dom generösa med vaccinet.
Jag som är en vandrande naturkatastrof, har skydd för tre livslängder. rotfl.gif
Sista sprutan fick jag under EU-kravallerna här nere, då jag råkade få handen emellan min collies hud och min schäfers tänder. innocent.gif
Verkade inte som dom riktigt trodde på, att jag blivit biten av min egna hund, när väntrummet var fullt av hundbitna aktivister. wacko.gif

Annars har dom flesta människor som har med bitande djur att göra, fått påfyllnadsdos någon gång.
Den räcker i tio år. tummenupp.gif
netaave
Tvätta händerna med tvål o dutta lite sprit typ Alosol på såren, börjar det dunka i såren ändå, kolla upp hos distriktan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon