Flower_Flis
Är detta en Aloe variegata??
Stämmer då det att variegata är giftig??? läste det på denna sida: http://waterwhendry.blogspot.com/2007/12/aloe-variegata.html

MariaS
Det är en Aloe variegata (zebraaloe) och den är INTE en läkealoe. Denna aloe odlas mest för sin skönhets skull och är en av de aloe som är lättast att få i blom. Men giftig och giftig... änglatrumpeter är ju giftigare. Så länge du inte använder veran i bladen till ngt, utan bara njuter av din vackra planta, är det ju ingen fara.
Flower_Flis
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 10:44) *
Det är en Aloe variegata (zebraaloe) och den är INTE en läkealoe. Denna aloe odlas mest för sin skönhets skull och är en av de aloe som är lättast att få i blom. Men giftig och giftig... änglatrumpeter är ju giftigare. Så länge du inte använder veran i bladen till ngt, utan bara njuter av din vackra planta, är det ju ingen fara.

tack så mycket det är bra att veta!! ja det är en väldigt vaker växt och den ska snart blomma rose.gif
biggrin.gif
MariaS
CITAT (Flower_Flis @ 04-01-2009, 16:50) *
tack så mycket det är bra att veta!! ja det är en väldigt vaker växt och den ska snart blomma rose.gif
biggrin.gif

Jo jag har redan sett blomstjälken biggrin.gif
tepa
Tack från mej också, MariaS. Jag har Aloe växter på min önskelista nu. En Aloe Variegata får det bestämt bli, eftersom den kan blomma ! Det visste jag inte. Skulle vilja se en bild. Hur sköts den, sval vintervila eller inomhus året om ? Ska den vara ute på sommarn ? Vattningen tror jag att jag kan. Den ska torka upp mellan vattningarna, eller hur ?

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 07-01-2009, 08:48) *
Tack från mej också, MariaS. Jag har Aloe växter på min önskelista nu. En Aloe Variegata får det bestämt bli, eftersom den kan blomma ! Det visste jag inte. Skulle vilja se en bild. Hur sköts den, sval vintervila eller inomhus året om ? Ska den vara ute på sommarn ? Vattningen tror jag att jag kan. Den ska torka upp mellan vattningarna, eller hur ?

Hälsn Tepa

Totalt finns det 324 arter Aloe. De flesta av dem blommar. Samtliga får då en stjälk med axlik blomställning. När blommorna slår ut är de klocklika i färger från gulvitt till skarpt rödorange. Den av Aloena som just är lättast att få i blom, är just Aloe variegata, samt Aloe aristata.
tepa
Tack, MariaS. Aloe variegata eller aristata det blifva alltså.

Har nu också kollat lite efter hur blommorna ser ut (googlat). Aloe Variegata hittade jag en bild på, men inte Aristatan. Läste om Variegatan, den ska ha en kort viloperiod svalt om man vill ha den att blomma. Det får väl bli på hösten då, för den skulle ju blomma i jan, feb ? Mår den bra av att vara ute på sommarn ? Man kanske kan ta den inomhus början oktober, när nätterna börjar bli kallare här.

Hälsn Tepa
MariaS
Jag har mina Aloe ute till månadsskiftet september oktober. Därefter hamnar de i källaren under lysrör och +16grader. Blommar hur snällt som helst sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon