Full version: Naverlönn sökes
pebblelake
Jag söker efter frön eller småplantor av naverlönn ,Acer campestre .
Är det någon vänlig själ som har sådana?
självklart mot ersättning.
embees
Usch, när jag hör eller läser om Naverlönn får jag genast rysningar. I min första trädgård hade vi just en sådan lönn som vårdträd. Varje år under de 15 år som jag bodde där var trädet fullt med bladlöss och allt annat nedanför svart av svartnad sockerdagg.

Det var inget svar på din fråga, det vet jag.
Janne56
Hej igen!!!!

Kul att se att du är energisk på trädsåddsfronten! Här i Västervikstrakten finns det en liten naverlönn på en ö vid infarten till staden från havet. Av någon outgrunnlig anledning växer den där i ett snår i strandkanten. Naverlönn är ju bara vildväxande i Trelleborgstrakten i Sverige. Hur plantan på den här ön kommit dit, är oförklarligt. Den är absolut inte planterad. Jag kan göra en utflykt till den ön och se, om den har några fröer, om du så önskar.

God fortsättning på odlaråret 2009!
Janne
Penstemon
Var och gloggade på den. den skulle klara zon 4. Jag bor i zon 6-7 jag önskade att den skulle klara sig här uppe men den klarar nog inte - 38 grader. men den var vacker. Hoppas du får tag i några frön.
ginnala
Vet inte om det leder nånstans i din sökan på naverlönn, men skulle rekommendera en estnisk fröfirma, seemnemaailm. Kommer inte ihåg adressen men du får säkert snabbt fram den. Där finns allt från grönsaker, annueller och perenner samt träd och buskar.. Och en del riktigt spännande saker BILLIGT:)! Man kan ändra valutan så att den anger priset i euro. Tyvärr så är beskrivningarna på estniska eller ryska så man får söka egen info för sådd. Jag har shoppat en hel del spännande frön där och bland annat lönn (minns inte vilka sorter), men en del grodde utan problem. Så alla frösjuka trädgårdsvänner som jag, rekommenderar en titt på deras urval biggrin.gif!
pebblelake
embees:
Jo ja vet, en del tycker det ett ogräs men då kanske den klarar sig här
uppe,ogräs brukar ju vara svårt att ta dö på..

janne56
Har du vägarna förbi ön så kan du se om den har några frön.
Tack för senast! God fortsättning själv!

Rosmarin
CITAT (ginnala @ 07-01-2009, 19:55) *
Vet inte om det leder nånstans i din sökan på naverlönn, men skulle rekommendera en estnisk fröfirma, seemnemaailm. Kommer inte ihåg adressen men du får säkert snabbt fram den. Där finns allt från grönsaker, annueller och perenner samt träd och buskar.. Och en del riktigt spännande saker BILLIGT:)! Man kan ändra valutan så att den anger priset i euro. Tyvärr så är beskrivningarna på estniska eller ryska så man får söka egen info för sådd. Jag har shoppat en hel del spännande frön där och bland annat lönn (minns inte vilka sorter), men en del grodde utan problem. Så alla frösjuka trädgårdsvänner som jag, rekommenderar en titt på deras urval biggrin.gif !

Detta var ett bra tips thanks.gif Adressen till deras (delvis översatta till) svenska hemsida:
seemnemaailm
Huggorm
Jag planterade en förra året. Dom används som häck så man kan köpa dom på plantskolorna riktigt billigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon