Myosotis
Jag fick två amaryllislökar för några veckor sedan som jag planterade samtidigt i liknande krukor. Sen har de stått bredvid varandra och fått lika mycket värme och ljus. Den röda började blomma igår, den vita har "fastnat", en bladspets som sticker upp, en blomknopp på några millimeter och en som har kommit lite längre (ca. halva knoppen sticker upp). Ingenting har rört sig på jättelänge. Vad beror det på? Har nu ställt den varmare och vattnat lite till. Är de olika sorterna olika känsliga, hade den kanske behövt mer värme? Finns det något man kan göra för den?
Christina i Taxinge~
Jag vet inte vad sånt beror på, men tänker att det kanske hjälper knoppen att komma loss om man änvänder det gamla Clivia-rådet:

ställ krukan en bit nedanför fönstret så att knoppen måste sträva uppåt mot ljuset.

Myosotis
ska testa det! tack!
Alexander-VG-zon3
mer vatten och mer näring och ställ den varmt och så Clivias råd. mycket näring och vatten och långt till ljuset ger ''långdragen'' tillväxt. men då måste den ju också vilja växa, vill den inte växa kan du inte göra så mycket mer.
MariaS
Ibland kan det hjälpa om man försiktigt skär i den torra delen överst.
Man skär då vid "gaveln" på bladen men högst ngn mm ner, så löken kan "öppna" sig över knoppen.

Sen är det så, att de vita ÄR lite segare med att komma igång, varför vet jag inte...
Myosotis
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 13:19) *
Ibland kan det hjälpa om man försiktigt skär i den torra delen överst.

fear.gif AJ!!

men alltså jag förstår hur du menar, det ska jag nog göra. Har fått för mig att det gick bra när den ena knoppen ville upp, men sen när de blev två så blev det för trångt. Trodde att jag var för fantasifull, men då kan det verkligen vara så!
Näring - redan nu? whist.gif Det får de aldrig hos mig förrän de blommar, men okej, det kanske går att muta den.
Tack för tipsen!
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 16:03) *
fear.gif AJ!!

men alltså jag förstår hur du menar, det ska jag nog göra. Har fått för mig att det gick bra när den ena knoppen ville upp, men sen när de blev två så blev det för trångt. Trodde att jag var för fantasifull, men då kan det verkligen vara så!
Näring - redan nu? whist.gif Det får de aldrig hos mig förrän de blommar, men okej, det kanske går att muta den.
Tack för tipsen!

Nja, jag skulle nog vara lite försiktig med vatten och näring, tills knopparna kommit ur löken ordentligt. Näringen är ju till för att löken ska växa till sig ordentligt till nästa gång, så får löken näring för tidigt är risken stor att knopparna kläms in ännu mer. Ge bara yttepytte med vatten, så den får lite draghjälp och fortsätt ha den ljust och varmt, så kommer den.
Myosotis
Nu har jag opererat stackaren och hann även ge den lite näring innan du skrev, Maria, men då blir det inget mer nu på ett tag. Den tar väl inte illa upp om man flyttar den en massa? Har nu ställt den bredvid kaminen, men sen måste den ju få lite ljus på dagarna.
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 17:39) *
Nu har jag opererat stackaren och hann även ge den lite näring innan du skrev, Maria, men då blir det inget mer nu på ett tag. Den tar väl inte illa upp om man flyttar den en massa? Har nu ställt den bredvid kaminen, men sen måste den ju få lite ljus på dagarna.

Flyttar är det minsta problemet. Men som sagt, att löken är trång har jag upplevt massor av gånger och då särskilt på de vita. Lustigt med tanke på att vita är ju grundformen av våra amaryllisar (Hippeastrum holländsk hybridamaryllis) ...
Vad den fått, det har den fått, det går det ju inte att göra ngt åt.

Annars är ju grundtänket för amaryllisar: Värme=knopp, vatten=höjd, näring=lök. Ljuset får den som bonus biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag ger mina vatten och näring innan och när den visar knopp och efter. inga problem alls.

vatten och näring och lite ljus och värme ger långdragen tillväxt mer än så kan man inte göra för en knopp. vill den inte växa så vill den inte. för att den ska skapa knopp behövs en balans av vatten,näring,svalt,varmt,ljust och det behöver även en knopp.

utan vatten och näring = ingen knopp

utan vintervila = ingen knopp

typ mamma ''glömde'' sin lök i ett förråd i två år, inte blommade den inte. den överlevde. hade den fått näring,vatten,ljust,svalt,varmt så hade den ''blommat''.
MariaS
Näringen tillförs löken EFTER blomningen, INNAN löken ska gå i vila. Altså medans löken fortfarande har blast. Sen kan man låta löken vila torrt över sommaren, för att väckas till liv med ett vattenbad på 12timmar, eller planteras ute i rabatt (med risk för insekts och ohyreangrepp) medans löken samlar näring.

Har odlat och dragit amaryllisar kommersiellt i många år nu och så här har vi ALLTID skött ALLA amaryllisar, säsong för säsong.
Myosotis
det är väl för mycket vatten för tidigt som gör att stängeln blir för lång? (Fast nu har jag en som snart är tre meter fast den bara fått vatten en gång)

vattenbad? Sänka ner helt? Det har jag aldrig hört talas om, kanske är värt att testas! I år har jag för första gången lyckats få amaryllis att blomma om, fast jag gjorde som jag alltid gjort, dvs ungefär som Maria skriver.
Alexander-VG-zon3
bilden talar för sig själv
[attachment=29144:blomma_008.JPG]

står placerad så här
[attachment=29145:blomma_009.JPG]
MariaS
Proffsodlarna vattnar löken ordentligt vid plantering, sen får de INGET vatten förrän knopparna brutit igenom i löken. Därefter ges vatten OCH näring först vid blomningen.

All blast skärs av på SAMTLIGA lökar, tills knopparna visar sig, eftersom blasten stjäl näringen från löken och det blir sämre eller inga knoppar.

Värme tillförs underifrån i utrymmen som håller +16grader i luften. Ljus finns där samtidigt, för all övrig odling inför julen...

Som jag beskrivit ovan, då får man stjälkar som håller ca 30-50cm, är kraftiga och sätter mycke knopp i klockan också.

Men visst finns det andra sätt också som lyckas mer eller mindre, men den ovan beskrivna odlingsmetoden är också den som föreskrivs av seriösa lökförsäljarna, som Bröderna Nelson och liknande.
Myosotis
jättefin! bravo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:18) *
Näringen tillförs löken EFTER blomningen, INNAN löken ska gå i vila. Altså medans löken fortfarande har blast. Sen kan man låta löken vila torrt över sommaren, för att väckas till liv med ett vattenbad på 12timmar, eller planteras ute i rabatt (med risk för insekts och ohyreangrepp) medans löken samlar näring.

Har odlat och dragit amaryllisar kommersiellt i många år nu och så här har vi ALLTID skött ALLA amaryllisar, säsong för säsong.

amaryllis är en lök som normalt sett blommar på våren-sommaren och har en tillväxt period under sommaren-hösten sedan vilar den torrt och svalt under vintern. men man kan få den till att blomma även till jul då tar man fram den planterar i ny jord ger näring och vatten och sätter den ljust och varmt sedan bildar den knopp. för att orka med att blomma kan man ge den lite mer vatten och ställa den varmt och ljust även näring kan ges det skadar den inte. efter den blommat klart börjar en ny tillväxt period.

löken samlar näring när den får blad vilket den gör på våren-sommaren sedan växer löken i omfång när det är svalt på vintern.

MariaS
CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:25) *
bilden talar för sig själv
[attachment=29144:blomma_008.JPG]
står placerad så här
[attachment=29145:blomma_009.JPG]

Hade du nu följt "mina" råd istället, så hade du haft betydligt fler knoppar i klockan på varje stjälk också, samt att stjälkarna varit mer kompakta smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:27) *
All blast skärs av på SAMTLIGA lökar, tills knopparna visar sig, eftersom blasten stjäl näringen från löken och det blir sämre eller inga knoppar.

när då? Efter blomningen ska den väl vara kvar för att näringen ska återgå till löken?
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:27) *
Proffsodlarna vattnar löken ordentligt vid plantering, sen får de INGET vatten förrän knopparna brutit igenom i löken. Därefter ges vatten OCH näring först vid blomningen.

Värme tillförs underifrån i utrymmen som håller +16grader i luften. Ljus finns där samtidigt, för all övrig odling inför julen...

Som jag beskrivit ovan, då får man stjälkar som håller ca 30-50cm, är kraftiga och sätter mycke knopp i klockan också.

Men visst finns det andra sätt också som lyckas mer eller mindre, men den ovan beskrivna odlingsmetoden är också den som föreskrivs av seriösa lökförsäljarna, som Bröderna Nelson och liknande.

lökar bildar knoppanlag efter vilan och dom kommer blomma med eller utan blad. bladen behövs till energi från solen som också behövs för att det ska växa ut en knopp. att hjälpa löken så kan man tillföra näring innan den blommar.

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:31) *
när då? Efter blomningen ska den väl vara kvar för att näringen ska återgå till löken?

bladen ska inte skäras av. den behöver blad som jag skrev innan för fotosyntes då den har en tillväxt period efter den blommat.

CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:30) *
Hade du nu följt "mina" råd istället, så hade du haft betydligt fler knoppar i klockan på varje stjälk också, samt att stjälkarna varit mer kompakta smiley_small_hug.gif

jag har haft maximalt med knopp innan på andra lökar. jag klara mig väldigt bra med mina råd. och min ÄR inte klar än fler knoppar på gång. stjälken är väldigt kompakt det är det dåliga ljuset som har gjort att den dragit iväg. däremot har löken dåligt med rötter så den hålelr sig inte själv uppe.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:29) *
...planterar i ny jord ger näring och vatten och sätter den ljust och varmt sedan bildar den knopp...

Jag har alltid trott att anlagen för knopparna kommer till före viloperioden?
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:31) *

Det finns lökar som sätter blasten först. På dessa lökar skärs blasten av av odlarna, tills man ser att knopparna kommit igenom först.

I det fallet har flaxss rätt, att blasten tillför löken näring, men den näringen tillförs då istället löken EFTER blomningen, vilket ger löken mer kraft till start EFTER vilan.

Metoden är vedertagen av holländarna, just för att vi ska kunna styra amaryllisarnas blomning till den tid VI vill, istället för den tid som LÖKEN vill.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:35) *

anlagen kommer efter vintervilan knopp bildas sen när den får näring och står varmt,ljust.

CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:36) *
I det fallet har flaxss rätt, att blasten tillför löken näring, men den näringen tillförs då istället löken EFTER blomningen, vilket ger löken mer kraft till start EFTER vilan.

bladen behövs efter och under blomningen skär du av bladen så måste den ju återbilda det vilket tar kraft och näring. ger man näring som jag gör så har den ju alltid ett föråd av näring. som den kan avända till att få många knoppar och en bra tillväxt och en bra start.
Myosotis
Jag har faktiskt en lök till som jag undrar över. Hade fem gamla lökar. Två har knoppar/blommar, två verkar bara ha blad och en ser stendöd ut, och det var ändå den största finaste löken. Vad gör den nu? Kan den alltså bilda anlag för knoppar nu och därför syns ingenting? Hur mycket ska jag vattna den?
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:35) *

Precis, löken skapar anlagen till nästa knoppbildning INNAN den går i vila.

Det är likadant med många andra växter också, fruktträd t.ex. sätter fruktveden i augusti, september innan de går i vila (det är därför som det är så bra att beskära under JAS, för att sporra till fruktbildningen...)

Visst, man kan få blommor ändå, men man vill ju ändå skapa de bästa förutsättningarna för sin lök och där bör nog i alla fall proffsodlarna veta vad de gör. De vill ju KNAPPASt slänga pengarna i sjön på alla de lökar de ändå står med.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:40) *
anlagen kommer efter vintervilan knopp bildas sen när den får näring och står varmt,ljust.

så om man skulle dissikera en lök innan man planterar den skulle man inte alls hitta knoppar därinne? Det har jag trott i hela mitt liv! Jag är nog för gammal för att tänka om, men jag ska försöka wink.gif
MariaS
CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:40) *

Anlagen bildas i löken INNAN vilan, men visar sig först EFTER vilan

har man kvar bladen så får den ju en bättre start efter blomningen, skär man av måste den först bilda blad.

Bladen ska INTE kapas efter blomning, bara när de visar sig FÖRE knoppen. Blad kommer att visa sig ändå under tillväxtperioden.

Myosotis
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 18:41) *
Precis, löken skapar anlagen till nästa knoppbildning INNAN den går i vila.

biggrin.gif som vi pratar i munnen på varandra... Då hade jag alltså uppfattat det rätt ändå. Så är det väl med tulpaner också?
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:44) *
så om man skulle dissikera en lök innan man planterar den skulle man inte alls hitta knoppar därinne? Det har jag trott i hela mitt liv! Jag är nog för gammal för att tänka om, men jag ska försöka wink.gif

Knopparna finns där som små groddar inne i löken. Jag har sett massor av lökar som gått sönder innan blötningen i oktober och där har det funnits som små böngroddar, redo att utvecklas till knoppar.
Alexander-VG-zon3

nej du förstod inte hur jag menar.

vi tar det från början

den blommar på våren-sommaren sedan blir det vinter , efter vintern bildar den knopp och blommar.

dom vi köper är ODLADE till att blomma fel. odlaren har ju redan utsatt dom för vinter och sedan värme.

den du köper är ju framtagen att blomma därför hittar du knoppar i den. dom har ju gjort jobbet åt dig.
Myosotis
Maria, det går inte att citera ditt inlägg 18.45. Bladen ska INTE kapas efter blomning, bara när de visar sig FÖRE knoppen. De där två lökarna jag har där det bara kommer blad, är det någon idé att skära av bladen eller kan vi utgå ifrån att de inte har anlag för knoppar? De är rätt så ynkliga.

CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 18:48) *
nej du förstod inte hur jag menar.

vi tar det från början

den blommar på våren-sommaren sedan blir det vinter , efter vintern bildar den knopp och blommar.

dom vi köper är ODLADE till att blomma fel. odlaren har ju redan utsatt dom för vinter och sedan värme.

Nu är jag med, jag var lite trög. [attachment=29150:stupid.gif] Tur att jag slipper tänka om. sweatingbullets.gif
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:46) *
biggrin.gif som vi pratar i munnen på varandra... Då hade jag alltså uppfattat det rätt ändå. Så är det väl med tulpaner också?

Nu börjar det bli besvärligt, åker ut hela tiden... försöker i omgångar istället

Rena chatten i denna tråden giggle.gif

Jo du har rätt, Blomanlagen bildas INNAN växten går i vila

Jag har sett MASSOR med lökar som spruckit innan blötläggningen (taskig hantering) Där ser man tydligt som små böngroddar (på fel håll) att knopparna redan har bildats INUTI löken. Nästan vid löken hjärta.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:54) *
Nu är jag med, jag var lite trög. [attachment=29150:stupid.gif] Tur att jag slipper tänka om. sweatingbullets.gif

och den behöver bladen för att växa,växa knopp m.m. och den behöver näring för att komma igång nästa säsong och att blomma bra. näring är alltså inte farligt. och den behöver en torr och sval vila för att bilda knoppanlag. sedan värme,sol,näring för att orka. det är enkelt att sköta dom!

jag har alltid gjort så här både privat och på jobb!!!
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 18:54) *
Maria, det går inte att citera ditt inlägg 18.45. Bladen ska INTE kapas efter blomning, bara när de visar sig FÖRE knoppen. De där två lökarna jag har där det bara kommer blad, är det någon idé att skära av bladen eller kan vi utgå ifrån att de inte har anlag för knoppar? De är rätt så ynkliga.

Om jag vore som du, skulle jag se till att de får MASSOR av näring nu istället och mindre med ljus. Jag tror inte att de kommer blomma någe vidare värst, om än alls. Men du kan åtminstone skapa förutsättningar till nästa år.
Bassam
Tack för fråga.
Blasten gör Fotosyntes, på den här sätt de gör näring med hjälp av solen o skicka näring till alla växtdelar.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 19:00) *
Om jag vore som du, skulle jag se till att de får MASSOR av näring nu istället och mindre med ljus. Jag tror inte att de kommer blomma någe vidare värst, om än alls. Men du kan åtminstone skapa förutsättningar till nästa år.

varför ge massor av näring och inget ljus?

amaryllis är en sol älskande växt.
MariaS
CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 19:05) *
varför ge massor av näring och inget ljus?

amaryllis är en sol älskande växt.

Minskningen av ljus som du själv påvisade tidigare, ett sätt att "trigga" löken till att sätta knopp. Altså ge den korta dagar, samtidigt som den samlar näring och förbereder sig för vila.
Myosotis
är inte dagarna korta nog?
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 19:15) *
är inte dagarna korta nog?

Odlarna minskar ner till 4 timmar ljus per dygn under uppbyggnadsperoden. För julstjärnor är det 9 timmar (i august!!!) Det är de som jag KAN i alla fall, när det gäller att trigga blomning...
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 19:09) *
Minskningen av ljus som du själv påvisade tidigare, ett sätt att "trigga" löken till att sätta knopp. Altså ge den korta dagar, samtidigt som den samlar näring och förbereder sig för vila.

fast löken hade väl bara fått blad och ingen knopp?. då om man vill få tillväxt ska den ha så mycket ljus som möjligt. alltså mycket ljus och näring en gång i veckan så får den en bra start på det nya året.

att ge mycket näring,vatten och lite ljus är inte för att den SKA blomma utan för att den ska få långtillväxt och att man ska försöka dra ut knoppen.
MariaS
CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 19:20) *
att ge mycket näring,vatten och lite ljus är inte för att den SKA blomma utan för att den ska få långtillväxt och att man ska försöka dra ut knoppen.

... På detta sättet bygger man UPP kraften i löken, så den sätter blomanlaget INNAN den går i vila. Just nu är det ju ändå bättre att den får "samla" krafterna och komma i blom nästa år istället, eller hur...
Myosotis
det förstod jag inte.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 19:29) *
... På detta sättet bygger man UPP kraften i löken, så den sätter blomanlaget INNAN den går i vila. Just nu är det ju ändå bättre att den får "samla" krafterna och komma i blom nästa år istället, eller hur...

MARIA - läs noga vad jag skriver nu citat från en växtbok

''Utan sträng viloperiod oktober-december ingen återblomning.''

vad va det jag skrev? jo blommar ''EFTER'' vilan.

och det har jag förklarat för Myosotis innan.

CITAT (Myosotis @ 04-01-2009, 19:32) *
det förstod jag inte.

har dina lökar ingen knopp. så sätt dom varmt och ljust och ge dom näring och lite vatten så kan dom börja sin ''växtperiod''. sedan tar du ut den och tar in den innan frosten. då har den fått vila ute. inne placera den svalt och torrt eller sätt den som en vanligkrukväxt.

4veckor innan jul så planterar du om lökarna vattnar en gång och ev ger lite näring. placera dom varmt du kan snart om dom har anlag knoppat. då kan du vattna lite till och ge lite mer näring.

efter den blomamt klipp av stänglen och ge lite mer vatten och näring en gång i veckan sätt den ljust och avrmt så den kan börja växa.

så hade jag gjort tummenupp.gif
MariaS
CITAT (flaxss @ 04-01-2009, 19:51) *
MARIA - läs noga vad jag skriver nu citat från en växtbok

''Utan sträng viloperiod oktober-december ingen återblomning.''

vad va det jag skrev? jo blommar ''EFTER'' vilan.

...

...men den sätter FORTFARANDE blomanlaget INNAN vilan. Är löken för svag för att driva fram knoppen, är det bättre att löken får styrka och näring till nästa blomning istället, genom att fylla på förrådet (näring) och vila (så den ORKAR)
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-01-2009, 20:24) *
...men den sätter FORTFARANDE blomanlaget INNAN vilan. Är löken för svag för att driva fram knoppen, är det bättre att löken får styrka och näring till nästa blomning istället, genom att fylla på förrådet (näring) och vila (så den ORKAR)

det låter lite långsökt. författar i boken skriver hur man sköter den bäst, jag tror h'n borde veta! hur man sköter den, och då borde h'n också få den att blomma innan vilan då h'n har en lök som orkar blomma och mår prima. så enligt boken måste den ha vila för att få anlag och blomma.

jag tror iallafall på boken.

andra sidan kvittar det vad som är rätt! om den kommer efter eller innan. hur man än gör så blommar den smile.gif
Myosotis
En liten uppdatering. Den andra knoppen började plötsligt växa och har nu växt om den första. Den första håller på att torka in och kommer alltså inte att blomma. no.gif
tepa
Vad hemskt, Myosotis. angry.gif Har ingen aning om vad det beror på. Min har ju blommat snällt.

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon