Full version: Platy yngel
Miro
Tjo! är det någon i stockholmsområdet som är intresserad av att överta ett gäng platy-yngel?
Jag har ca 15 som inte får plats i mitt kar. de är garanterat inavelsfria så vill man ha kvar dem så är de friska, annars kanske de går som foder till lite elakare firrar.
Pappa är blå och mamman är gul, ynglen verkar få lite blandade färger. Ingen sjukdom i akvariet.
therese.kvist
JA TACK!!!

Vill gärna ha nya yngel, var bor du?
Skicka ett PM
Kan hämta i morgon måndag

//Therese
malin72
säg till mig nästa gång flirting.gif mitt 400 liters akvarium är lite för tomt nu ranting.gif giggle.gif
Chamomille
400 liter! Uj va häftigt. smile.gif Det skulle jag vilja ha, men inte sambon.... sleep.gif
malin72
CITAT (Chamomille @ 09-01-2009, 15:24) *
400 liter! Uj va häftigt. smile.gif Det skulle jag vilja ha, men inte sambon.... sleep.gif

jo det är rätt maffigt så länge det hålls igång som det ska, jag har en del malar som älskar alla växter så snabbt ser det tomt ut, sen vill sambon göra det till saltvattensakvarium...hm desto mera jobb
Chamomille
CITAT (malin72 @ 09-01-2009, 17:47) *

jo det är rätt maffigt så länge det hålls igång som det ska, jag har en del malar som älskar alla växter så snabbt ser det tomt ut, sen vill sambon göra det till saltvattensakvarium...hm desto mera jobb

Saltvattenakvarium hade min systers pappa. Jättevackert wub.gif . Fast en hel del pyssel vad jag förstår. Olle kanske har erfarenhet?
Själv har jag ett litet hörnakvarium på 60 liter.... Jag har gett bort närmare 150 platy-yngel. Jösses vad de förökar sig biggrin.gif Nu har jag bara en hane kvar. Och 4 black molly-honor. Och ett par guppisar. Och ett par sugproppar så klart biggrin.gif
Miro
CITAT (malin72 @ 09-01-2009, 14:25) *
säg till mig nästa gång flirting.gif mitt 400 liters akvarium är lite för tomt nu ranting.gif giggle.gif

Det ska jag!
Bra att veta att det finns möjliga hem för dem...Då kan vi behålla vår hane som vi annars funderat på att adoptera bort....

Just nu verkar de i alla fall inte så pilska, har nog varit lite för fullt med alla ynglen som trängs...
Nauti
Du ger väl bort ynglen gruppvis väl? Fiskar trivs bättre och klarar flytten mycket bättre om den sker tillsammans med bekanta individer. Man har sett att individer som flyttats ensamma bland annat äter mycket sämre än de som flyttats tillsammans med andra bekanta fiskar.

Sedan låter det som att du borde skaffa mer plats åt fiskarna om de nu trängs, det är synd om dem om de måste stressas i onödan p.g.a. trängsel. Men det låter som att du har koll på det där redan och planerar att ge bort dem i alla fall smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 14-01-2009, 18:50) *
Du ger väl bort ynglen gruppvis väl? Fiskar trivs bättre och klarar flytten mycket bättre om den sker tillsammans med bekanta individer. Man har sett att individer som flyttats ensamma bland annat äter mycket sämre än de som flyttats tillsammans med andra bekanta fiskar.

ja dom klarar flytten bättre om dom är fler som flyttar. dock tror jag inte det påverkar dom i längden även om dom skulle flyttas ensamma. Platy vill ju vara i stim av minst 5st så kan man ge dom det i karet så kommer det även gå bra med ätande och trivseln därefter.

CITAT (Nauti @ 14-01-2009, 18:50) *
Sedan låter det som att du borde skaffa mer plats åt fiskarna om de nu trängs, det är synd om dem om de måste stressas i onödan p.g.a. trängsel. Men det låter som att du har koll på det där redan och planerar att ge bort dem i alla fall smile.gif

det är nog därför man ger bort dom för att man inte har plats. så det verkar som Miro har koll.
Nauti
CITAT (flaxss @ 14-01-2009, 19:08) *
det är nog därför man ger bort dom för att man inte har plats. så det verkar som Miro har koll.
Samtidigt är det nog lätt hänt att man skaffar ett akvarium och köper fiskar till det efter rekommendationer på dm^3 per fisk. Sedan ynglar de av sig och så kanske man inte ger bort alla och så helt plötsligt har man för många permanenta invånare i akvariet för dess volym. Det kan vara värt att nämna ifall han nu inte reflekterat över det sedan han skaffade akvariet.
Miro
Jag ger som sagt bort för att de är för många, och jag gav bort dem gruppvis den här gången, men får snällt anpassa mig efter vad de nya ägarna vill.

Det är inte för trångt in mitt kar utan yngel. I synnerhet inte som jag räknat på max storlek på flera fiskar som nu är väldigt små vilket betyder att jag har över "40 cm fisks" eller liter marginal

Och jag är en "Hon"... wink.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Chamomille @ 09-01-2009, 18:12) *
Saltvattenakvarium hade min systers pappa. Jättevackert wub.gif . Fast en hel del pyssel vad jag förstår. Olle kanske har erfarenhet?

Saltvattensakvarium har jag aldrig haft, men vet att det är krångligare och framför allt dyrare att ha än ett sötvattensakvarium. Det krävs en del extra apparatur och man måste vara noga med vattenkemin. En viktig anledning till att jag inte har provat saltvatten är också att saltvattensfiskar är väldigt svåra att odla. En del arter kan leka utan större problem, men ynglen är ofta mikroskopiskt små och lever pelagiskt i de fria vattnen. Var hittar man så smått foder i tillräcklig mängd, som dessutom inte förstör vattnet? Filter är inte att tänka på. Jag tycker att odling och uppfödning är det allra roligaste inom akvariehobbyn, så därför tänker jag fortsätta med sötvattensfisk. Men visst är saltvattensfiskarna läckra! Eller vad sägs om de här tre olika kirurgfiskarna hos en akvariekompis i Uddevalla?

[attachment=30072:Saltvatten.jpg]

Olle

henriks
Jag hade ett 100-liters akvarium för en sådär 15-20 år sedan, men lät det stå tomt efter ett "missöde" vid totalrengöring och fiskarna gick till de sälla jaktmarkerna.

För en sådär två år sedan flyttade en bekant från sin villa och fick ett jättelikt hörnakvarium "över" - det klippte jag direkt och tänkte att NU skall jag skaffa akvarium igen... det står fortfarande tomt i ett hörn. Undrar varför jag ens trodde att det skulle bli av att sätta igång det?

Men det är ganska trevligt och rogivande med ett välskött akvarium
Nauti
CITAT (henriks @ 26-01-2009, 20:27) *
Jag hade ett 100-liters akvarium för en sådär 15-20 år sedan, men lät det stå tomt efter ett "missöde" vid totalrengöring och fiskarna gick till de sälla jaktmarkerna.

För en sådär två år sedan flyttade en bekant från sin villa och fick ett jättelikt hörnakvarium "över" - det klippte jag direkt och tänkte att NU skall jag skaffa akvarium igen... det står fortfarande tomt i ett hörn. Undrar varför jag ens trodde att det skulle bli av att sätta igång det?

Har man svårt att orka sätta i gång det låter det som att man har svårt att orka sköta om det :/ Men om du har ett stort akvarium ståendes så kan du ju alltid ställa in växter, gärna som gillar fukt, om odlingsintresset är större än akvarieintresset smile.gif Sedan fixa litet extrabelysning och så vips så kan du ha ett fint växtterriarium i stället. Jag skulle inte kunna ha ett stort akvarium ståendes, jag skulle bara fylla det med orkidéer och köttätande växter direkt smile.gif
malin72
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 26-01-2009, 20:13) *
akvariehobbyn, så därför tänker jag fortsätta med sötvattensfisk. Men visst är saltvattensfiskarna läckra! Eller vad sägs om de här tre olika kirurgfiskarna hos en akvariekompis i Uddevalla?

[attachment=30072:Saltvatten.jpg]

Olle

tänker minsan inte visa bilden för min sambo :whist:med tanke på allt jobb och jag blir tom ledsen när dom dör för vissa blir så persoliga blush.gif vi har haft lite svårare sötvatten som tex elefanter och dom är ju så härliga som små delfiner till sättet...men man saknar dom så nä inga vackra som du visar eller Nemos här inte nono.gif .....men vad vackert det är wub.gif

jo det är det verkligen..man bara stänger av tvn om man nu har sådan och sätter sig och tittar in i akvariet....så rogivande tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 26-01-2009, 22:37) *
tänker minsan inte visa bilden för min sambo :whist:med tanke på allt jobb och jag blir tom ledsen när dom dör för vissa blir så persoliga blush.gif vi har haft lite svårare sötvatten som tex elefanter och dom är ju så härliga som små delfiner till sättet...men man saknar dom så nä inga vackra som du visar eller Nemos här inte nono.gif .....men vad vackert det är wub.gif
jo det är det verkligen..man bara stänger av tvn om man nu har sådan och sätter sig och tittar in i akvariet....så rogivande tummenupp.gif

åhhh Elefantfisk är söta,

tyvärr har jag inte utrymme för ensådan nu. ev får jag överta dom två 500L karen som jag hade innan på rummet när jag bodde hemma (dock var det pappa som skötte dom då). och då kan jag ha en eller två elelr hur många dom nu vill va för det vet jag inte.

Whiskuchi

Åh, tänk dig ett så stort lowtech/jordakvarium (jord under akvariegruset, inga pumpar eller liknande - bara växter och fiskar i skön harmoni, http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=819403)
Jag vet inte huruvida akvariet på bilden är ett jordakvarium eller ett traditionellt tekniktyngt, men lummigheten är iaf vad som kännetecknar jordakvarier.
(bilden kan inte visas i forumet så jag länkar den): http://www.akvarieplanter.dk/forum/album_p...9&user_id=2

Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 27-01-2009, 09:37) *
Åh, tänk dig ett så stort lowtech/jordakvarium (jord under akvariegruset, inga pumpar eller liknande - bara växter och fiskar i skön harmoni, http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=819403)
Jag vet inte huruvida akvariet på bilden är ett jordakvarium eller ett traditionellt tekniktyngt, men lummigheten är iaf vad som kännetecknar jordakvarier.
(bilden kan inte visas i forumet så jag länkar den): http://www.akvarieplanter.dk/forum/album_p...9&user_id=2

fast man måste väl ändå tillsätta näring och koldioxid ? även i ett jordakvarium för bra tillväxt.

jag ska göra om mitt 200L till någon form av Asien-biotop men jag ska istället för jord ha lerbotten.

Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 27-01-2009, 10:37) *
fast man måste väl ändå tillsätta näring och koldioxid ? även i ett jordakvarium för bra tillväxt.

jag ska göra om mitt 200L till någon form av Asien-biotop men jag ska istället för jord ha lerbotten.

Nej, fiskarna ska förse växterna med tillräckligt av både näring och koldioxid. Men man måste förstås se till att ha balans mellan växter och fiskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon