|
Lady Hamilton
04-01-2009, 13:00
Jo eftersom det är så himla kallt ute nu så tänkte jag att katterna skulle få något isolerande att sitta på när de väntar på att få komma in i husvärmen. Så jag hämtade en tjock frigolit platta som jag tänkte lägga under altanen, eftersom de är oftast där katterna sitter när de väntar Men så när jag kröp under (nja kröp o kröp, men det är inte mer än 90 cm mellan mark och altan golv) så upptäckte jag att någon grävt étt stort hål och ner under grunden  Nu är jag orolig för att det kan var Grävling........för en granne 1½ km bort har haft stora problem med grävling för ett par år sedan och de blev tvugna att skjuta 10-12 st innan de blev fria  och det vill inte jag var med om. Så har någon något tips på vad det kan vara och hur i så fall jag kan bli kvitt "fri gästen"........... Just nu går det inte att ladda upp bilder här på forumet men så fort det går lägger jag in bilder
Sussie F-Flower
04-01-2009, 13:16
Ja, jag vet inte vad det kan vara, som har varit och hälsat på hos dig, men min syster har varje år problem med grävlingar. I början kan hålen vara ca 20 cm i diam. Får dom härja på ett tag där, med ungar och så, så kan det bli närmare 40 cm diam. Tror iofs att grävlingarna dvalar just nu men hålet hos dig kanske inte har blivit till precis nu...? Jag menar, du är väl inte och kryper/ålar under altanen varje vecka precis...? Det kanske har blivit grävt någon gång i oktober fast du SER det NU. Är det djupt in under huset? Ser du om det är fördraget en massa löv och jord och sånt? Du måste på något vis ta reda på om det är någon därinne... Ser du inga spår? Du tror inte att det kan vara en igelkott? Njae, förresten, dom brukar väl bara pula ihop sig i en lövhög dom...? Dom brukar väl inte gräva, väl?
Sussie F-Flower
04-01-2009, 13:21
Lady Hamilton
04-01-2009, 13:23
Ja det likanr hålet som på bilden
Låt en kille/man kissa där grävlingarna tar sig in. Förmodligen funkar det som revirinmutning.
Det gjorde min bror när grävlingarna inte ville ge sig, och sedan har han inte haft påhälsning. Innan dess fyllde brorsan igen hålen, men varje gång han kom tillbaka hade de grävt upp nytt.
Maggan H
04-01-2009, 14:28
CITAT (Boxer @ 04-01-2009, 13:43)  Låt en kille/man kissa där grävlingarna tar sig in. Förmodligen funkar det som revirinmutning.
Det gjorde min bror när grävlingarna inte ville ge sig, och sedan har han inte haft påhälsning. Innan dess fyllde brorsan igen hålen, men varje gång han kom tillbaka hade de grävt upp nytt. Detta funkar också bra mot vildsvin! De kommer inte tillbaka ens om det ligger mat framme! Men kanske ska du kolla först så det inte finns nån därinne, annars går kanske vb inte UT om den luktar nåt okänt!  Hoppas du blir kvitt våldgästen snart! Trodde faktiskt inte att grävlingar ger sig in i bebyggda områden för att gräva gryt, har aldrig hört om det tidigare.
Vi hade en grävling som bodde under stugan i flera år……Det var inte förrän vi bröt upp och lade om golvet som den bestämde sig för att flytta. Vi gjorde en del fynd som grävlingen dragit dig. Bl.a så hittade vi en (vad vi tror) älgskånk. Sedan hade den dragit ur isolering från trossbotten
Grävlingen gjorde oss ingen skada och vi såg den aldrig på dagen. Tidigt i gryningen kunde vi med lite tur se hur den masade sig hemåt efter sina nattliga äventyr.
/Anki
Lady Hamilton
04-01-2009, 16:20
Jag kan ff inte få in någon bild  men så fort det fungerar igen så skall jag lägga in det. Nu har jag i allafall mutat sonen att krypa under och lägga för frigolit klossar för att vi (jag) skall kunna se om det är någon aktivitet in/ut. Sedan får jag testa de tips och råd jag fått här på forumet Tack sör dem  Men jag funderar på en sak, eftersom jag aldrig skulle få gubben till att ens närma sig "Grävlings hålet" än mindre få honom att pissa där, så undrar jag om det kan fungera med katt urin? i så fall kan jag tömma kattlådan i hålet  Vad tror ni?
Maggan H
04-01-2009, 16:32
CITAT (Lady Hamilton @ 04-01-2009, 16:20)  Jag kan ff inte få in någon bild  men så fort det fungerar igen så skall jag lägga in det. Nu har jag i allafall mutat sonen att krypa under och lägga för frigolit klossar för att vi (jag) skall kunna se om det är någon aktivitet in/ut. Sedan får jag testa de tips och råd jag fått här på forumet Tack sör dem  Men jag funderar på en sak, eftersom jag aldrig skulle få gubben till att ens närma sig "Grävlings hålet" än mindre få honom att pissa där, så undrar jag om det kan fungera med katt urin? i så fall kan jag tömma kattlådan i hålet  Vad tror ni? Tja, du har ju inget att förlora! Tror inte att det okända djuret ger sig på att jaga katterna i alla fall... Kan inte gubben kissa i en potta? Bara en tanke, f´låt maken... Sen får du offra dig och kasta dit det.
Lady Hamilton
04-01-2009, 17:07
Näe ingen gubbe kommer att hjälpa mig  han är bara sådan Men nu tror jag att bilderna fungerar  Med och utan blixt [attachment=29141:DSCN1970_kopiera.jpg] [attachment=29142:DSCN1971_kopiera.jpg]
flinga100
04-01-2009, 17:15
Måste det vara "manlig" urin? Fungerar det inte om Lady Hamilton använder potta själv och häller i?
Sussie F-Flower
04-01-2009, 17:17
Haha, ja det tänkte jag också säga. Använd pottan, alltså! Vore det MITT hus som jag dessutom bor i, så skulle jag definitivt se till att få bort den/dom. Känner du inte någon som har en bra (grävlings) grythund, den skulle kunna markera om det verkligen är någon grävling under huset. Jag menar inte att hunden ska släppas IN lös under huset och stressa den ev. grävlingen utan bara markera om det finns någon där. Det kan en bra grythund göra! Om det är någon grävling där så är den ändå så pass slö, och man ska aldrig utsätta djur för det man inte behöver... Jag skulle resonera som så att huset värderas högre än grävlingen... för dom kan göra en oerhört stor skada, som kostar massor att renovera. Dom kan gräva gångar "kors och tvärs" under huset så har man otur kan huset sjunka ner på någon sida... Riva sönder av isolering, gnaga på kablar, förstöra ventilationen är nog bara några skador den kan åsamka... Tänk på att om den får vara kvar så kommer den garanterat att söka sig tillbaka (om den lever) nästa år... Fram till den 15 febr. är det lovligt i hela landet, att skjuta grävling. Sedan får dom ungar... http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DNhttp://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&a...2&bet=MJ271(Spännande att höra hur det kommer att gå för dig...)
Åhh….det kanske är en ”bjärv” Nä, allvarligt talat så (utan att vara expert) tror jag det är grävling. /Anki
Sussie F-Flower
04-01-2009, 17:21
Oj, nu hade det kommit in bilder medan jag skrivit...
Är grunden gjuten i "bågar"? Annars så kan man ju se bara i början på hålet vad grävlingen åstadkommit....
Hur stort är det, ungefär...?
Lady Hamilton
04-01-2009, 17:38
Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara  Själva huset står på en del av ett berg Marken under är väldigt ojämn Stora stenblock grov sand och plötsligt berg. Kan gissa att grunden (en liknande torpar grund) är murad ca 50 cm. När vi flyttade in så fick vi fel på avloppet och var tvugna att gräva nytt och då grävde vi under grunden. Som jag minns så är höjden under huset bara så pass att du kan "åla" under. Men eftersom vi var tvugna att få in en hantverkare dit under så grävde vi ut en smal gång (så gott det nu gick bland alla skrevor och stora sten block) Det är nog detta ställe som grävlingen har "hittat" Att det ser välvt ut i grunden beror nog på att vi var tvugna och knacka sönder en bit av grunden för att över huvudtaget få in hantverkaren där
Rosmarin
04-01-2009, 17:47
Låter som en grävling. CITAT (Sussie F-Flower @ 04-01-2009, 17:17)  Haha, ja det tänkte jag också säga. Använd pottan, alltså! Vore det MITT hus som jag dessutom bor i, så skulle jag definitivt se till att få bort den/dom. Känner du inte någon som har en bra (grävlings) grythund, den skulle kunna markera om det verkligen är någon grävling under huset. Jag menar inte att hunden ska släppas IN lös under huset och stressa den ev. grävlingen utan bara markera om det finns någon där. Det kan en bra grythund göra! Om det är någon grävling där så är den ändå så pass slö, och man ska aldrig utsätta djur för det man inte behöver... Jag skulle resonera som så att huset värderas högre än grävlingen... för dom kan göra en oerhört stor skada, som kostar massor att renovera. Dom kan gräva gångar "kors och tvärs" under huset så har man otur kan huset sjunka ner på någon sida... Riva sönder av isolering, gnaga på kablar, förstöra ventilationen är nog bara några skador den kan åsamka...Tänk på att om den får vara kvar så kommer den garanterat att söka sig tillbaka (om den lever) nästa år... Fram till den 15 febr. är det lovligt i hela landet, att skjuta grävling. Sedan får dom ungar... http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DNhttp://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&a...2&bet=MJ271(Spännande att höra hur det kommer att gå för dig...) Om du visar detta för mannen så kanske han blir villigare att hjälpa till? Skämt åsido finns det inget annat som grävlingiar skyr på samma sätt som manlig urin????
Sussie F-Flower
04-01-2009, 17:50
Vet du någon som HAR en grythund?
Annars kan jag kolla upp med jägarförbundet...?
Edit: Om du vill...
Lady Hamilton
04-01-2009, 17:58
Näe jag känner ingen som har grythund Men jag känner till några jägare som jag skall snacka med. Men först skall jag som sagt var kolla om det är någon "aktivitet" i grytet Men tack för erbjudandet
Sussie F-Flower
04-01-2009, 18:06
Ok. Då får du berätta hur det går... Lycka till i alla fall! Håller tummarna att det ska gå bra!
Maggan H
04-01-2009, 19:27
Annars har du ju en son också.....
Gossen Ruda
05-01-2009, 21:49
Grävlingar är otroligt envetna. Jag har en som bara SKALL in och leta mask runt min sommarstuga. Jag har nätstaket runtom men så fort jag tätar ett hål så snokar den runt för att leta upp nästa. Staketet är lite för lågt egentligen, 50-60 cm, så den har börjat klättra över. Tyvärr lyckades den ta sig in på eftersommaren och lärde sig då att det fanns godsaker därinne och sen har det hållit på. Nu när det är kallt är det lugnt, inga maskar när marken är frusen. Hoppas den har glömt allt till våren.
Nog tycker jag att det ser ut som en grävling men det kan ju också vara en räv som grävt under huset. Tyvärr är många djur numera väldigt oskygga för människor. Ok, visst kan det vara kul att se på dom men dom kan ju ställa till med en massa trassel också. Men om det är en grävling så borde den nog ligga och sussa under huset nu under vintern, en räv ger sig dock ut att jaga hela året.
Jan Lindgren
06-01-2009, 17:31
Hej! Låna en fälla. Då kan du välja om du vill avliva djuret eller flytta det långt bort. MVH Jan Lindgren
Lady Hamilton
06-01-2009, 17:36
Ja fälla vore ju bra men..............vi har 2 nyfikna katter och grannen en likadan så högst troligt så blir det katterna som blir fångade i stället. Vi hade besvär med en räv för ca 10 år sedan och i den fällan satt våran dåvarande gammel katta varje morgon och såg glad ut så det blev aldrig någon räv fångst. Jag har i allafall stoppat för hålet med en typ av frigolit klossar så att jag skall kunna se om det är någon aktivitet ut eller in.
Maggan H
06-01-2009, 17:40
CITAT (Lady Hamilton @ 06-01-2009, 17:36)  Ja fälla vore ju bra men..............vi har 2 nyfikna katter och grannen en likadan så högst troligt så blir det katterna som blir fångade i stället. Vi hade besvär med en räv för ca 10 år sedan och i den fällan satt våran dåvarande gammel katta varje morgon och såg glad ut så det blev aldrig någon räv fångst. Jag har i allafall stoppat för hålet med en typ av frigolit klossar så att jag skall kunna se om det är någon aktivitet ut eller in. Det är nog bra men det kan ju dröja om en ev sjusovare finns därinne! Kan du inte få NÅGON att kika in? Vad säger jägarna?
Lady Hamilton
06-01-2009, 17:49
Maggan H
06-01-2009, 19:45
CITAT (Lady Hamilton @ 06-01-2009, 17:49)  Okidoki, jag anländer 23.12 i kväll, med laddad bössa och pannlampa! Kom an Kom an, alla grävlingar, rävar och/eller björnar, här räds inget fruntimmer från Skåne! Dina ev sådder kan vara i fara och det får icke ske, jag har provskjutit efter grannens skugga i kväll och det gick bra! (För skuggan!)
Sussie F-Flower
06-01-2009, 19:49
CITAT (Maggan H @ 06-01-2009, 19:45)  Okidoki, jag anländer 23.12 i kväll, med laddad bössa och pannlampa! Kom an Kom an, alla grävlingar, rävar och/eller björnar, här räds inget fruntimmer från Skåne! Dina ev sådder kan vara i fara och det får icke ske, jag har provskjutit efter grannens skugga i kväll och det gick bra! (För skuggan!)   -Vilken Tokfia du är Maggan!
Verkar ju helt klart vara en grävling !vi har själva grävling runt knutarna och en granne här har ett gryt under sin sommarstuga.Just nu har de ju gått i ide och tittar inte ut igen förän det blir vår i luften,så bor det en grävling där nu så lär han sova ett tag till.Kanske är bättre att försöka få bort den i vår för just nu gör den ju ingen mer skada.
motti
Lady Hamilton
06-01-2009, 22:28
CITAT (Maggan H @ 06-01-2009, 19:45)  Okidoki, jag anländer 23.12 i kväll, med laddad bössa och pannlampa! Kom an Kom an, alla grävlingar, rävar och/eller björnar, här räds inget fruntimmer från Skåne! Dina ev sådder kan vara i fara och det får icke ske, jag har provskjutit efter grannens skugga i kväll och det gick bra! (För skuggan!)  Vad bra Maggan  du kanske inte behöver skjuta honom. Utan det kanske räcker att du bär ut den sovande grävlingen och bädda ner honom på andra sidan socknen. Vi ses snart  , jag har beställt en flygtaxi i ditt namn  Den står och väntar på Midlanda
blomkronan
06-01-2009, 23:01
CITAT Okidoki, jag anländer 23.12 i kväll, med laddad bössa och pannlampa!
Kom an Kom an, alla grävlingar, rävar och/eller björnar, här räds inget fruntimmer från Skåne! Dina ev sådder kan vara i fara och det får icke ske, jag har provskjutit efter grannens skugga i kväll och det gick bra! (För skuggan!) CITAT (Lady Hamilton @ 06-01-2009, 22:28)  Vad bra Maggan  du kanske inte behöver skjuta honom. Utan det kanske räcker att du bär ut den sovande grävlingen och bädda ner honom på andra sidan socknen. Vi ses snart  , jag har beställt en flygtaxi i ditt namn  Den står och väntar på Midlanda  Tokfior
Maggan H
07-01-2009, 08:26
CITAT (Lady Hamilton @ 06-01-2009, 22:28)  Vad bra Maggan  du kanske inte behöver skjuta honom. Utan det kanske räcker att du bär ut den sovande grävlingen och bädda ner honom på andra sidan socknen. Vi ses snart  , jag har beställt en flygtaxi i ditt namn  Den står och väntar på Midlanda  Tyvärr fick jag dock återvända hem, blev misstänkt som terrorist i o m bössan! Så du får nog jaga själv, tyvärr, såvida den inte bor kvar framåt semestertiderna.... Skjuta honom? ? Var fick du den befängda idén ifrån? Skulle bara ha bössan o hota med, (du vet 'inte skära, bara rispa') ev klappa till den med kolven så den bleve lite mer hanterbar.... Förresten, jag avbeställde taxin så du slipper betala den.... Men skämt åsido, fattar inte att du inte är så pass nyfiken så du inte vill kika in med en stor ficklampa?  (Det säger nog en del om mig  ) Stick in en pinne och känn dig för den närmsta metern innanför, så hinner du backa undan om det flyger ut nåt! Fast inte tror jag att 'det' går till anfall direkt utan i så fall bara morrar och fräser lite. Du har säkert en stor vattentunna som du kan lägga ner på marken och ta betäckning i, ifall, ifall...
Rosmarin
07-01-2009, 11:39
CITAT (Maggan H @ 06-01-2009, 19:45)  Okidoki, jag anländer 23.12 i kväll, med laddad bössa och pannlampa! Kom an Kom an, alla grävlingar, rävar och/eller björnar, här räds inget fruntimmer från Skåne! Dina ev sådder kan vara i fara och det får icke ske, jag har provskjutit efter grannens skugga i kväll och det gick bra! (För skuggan!)   hur gick det med grannen själv då?  CITAT (Lady Hamilton @ 06-01-2009, 22:28)  Vad bra Maggan  du kanske inte behöver skjuta honom. Utan det kanske räcker att du bär ut den sovande grävlingen och bädda ner honom på andra sidan socknen. Vi ses snart  , jag har beställt en flygtaxi i ditt namn  Den står och väntar på Midlanda  CITAT (Maggan H @ 07-01-2009, 08:26)  Tyvärr fick jag dock återvända hem, blev misstänkt som terrorist i o m bössan! Så du får nog jaga själv, tyvärr, såvida den inte bor kvar framåt semestertiderna.... Skjuta honom? ? Var fick du den befängda idén ifrån? Skulle bara ha bössan o hota med, (du vet 'inte skära, bara rispa') ev klappa till den med kolven så den bleve lite mer hanterbar.... Förresten, jag avbeställde taxin så du slipper betala den.... Men skämt åsido, fattar inte att du inte är så pass nyfiken så du inte vill kika in med en stor ficklampa?  (Det säger nog en del om mig  ) Stick in en pinne och känn dig för den närmsta metern innanför, så hinner du backa undan om det flyger ut nåt! Fast inte tror jag att 'det' går till anfall direkt utan i så fall bara morrar och fräser lite. Du har säkert en stor vattentunna som du kan lägga ner på marken och ta betäckning i, ifall, ifall...  Ojojoj, jag får ont i magen ju!!!
Grävlingen kommer inte att anfalla. Inte ens om du petar på den med en pinne. Antagligen om du grabbar tag i nackskinnet på den, då blir den nog lite sur och rädd.  man måste ju få försvara sig  säger grävlingen då!! Grävlingar, precis som rävar har i alla tiden levt i stadsmiljö. De har anpassat sig väldigt bra till människan och kommer antagligen aldrig bli hotad pga "bortträngning ur sin naturliga livsmiljö" som många andra djur. De kan nästan jämföras med Tvättbjörnarna borta "over there", det vet ju "alla" att de rotar i soptunnor mm. De är strikt nattaktiva och ses oftast sommartid, då natten är tämligen kort. Höst och vår är det mörkt tidigt och grävlingen smyger omkring osedd. Vi har haft problem med grävlingar lite då och då, men det vi har sett som ett problem är nog mest att deras toaletter (jodå, de är mycket hygieniska och bajsar bara på anvisad plats), luktar AAAS!! Samt att grannen hade en liten hund, som var mycket ilsken på grävlingen och husse var orolig att det skulle bli slagsmål. Just den grävlingen spolade vi bort med trädgårdsslangen  . Varje morgon gick vi ut och spolade på den med hård stråle in under uthuset där han sov, tills han sprang iväg, sur och tvär. Efter tre omgångar med bortspolning, ungefär tre dagar i rad varje omgång bestämde han sig för att flytta. Låt honom sova tills våren, annars kanske han dör svältdöden och det är elakt. När han/hon börjar smyga runt i vår prova "spolmetoden". Det är inte helt lätt att få ut en grävling ens med hund och att skjuta den kräver alltså långa passtider. Det är för övrigt tillåtet att skjuta grävling "som kan orsaka olägenhet eller skada på egendom" hela året. //Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|