jannecederblad
04-01-2009, 21:06
Nu när det verkar bli tjäle är det någon som tror att det minskar med mördarsniglar.
Janne Cederblad
Snöflinga
04-01-2009, 21:17
Tror att det måste bli ganska djup tjäle under en längre tid för att de ska kolavippa
Tyvärr söker sig mördarsniglar till ställen som INTE drabbas av tjäle, som komposter, lövhögar, vintertäckning och liknande. Men passa på där, så tidigt som möjligt när värmen kommer och decimera antalet omedelbart som visar sig.
Piccante
04-01-2009, 21:47
även en kompost fryser ju om det blir riktigt svinkallt. Men det vill nog till att det håller i sig ett tag. Vi får hoppas på det värsta (för sniglarna).
Solstorm
05-01-2009, 09:48
Det finns ju massa snigelägg i jorden överallt. Nog borde tjälen minska antalet i alla fall. Det har ju varit kallt ett tag, just nu har jag -13 grader och inte en snöflinga. Jag hoppas verkligen att kylan håller i sig ett tag. Vad är det största djup som ni har sett ägg på?
Från Naturhistoriska museet Göteborgs hemsida:
Livscykel hos spansk skogssnigel
Arten har i stort en ettårig livscykel, enstaka individer kan bli ytterligare någon månad. Vuxna djur som fortplantat sig under året dör under första eller andra veckan i oktober. Därefter finner man endast ungdjur i olika storlekar.
Det är dessa ungdjur som kommer att övervintra i jordkammare nere i marken. Jordkamrarna muras på ca 1-2 dm djup. Övervintring som ägg förekommer inte i Sverige.
Under kalla vintrar med lite snö kommer tjälen att gå djupare, vilket medför ökad köldstress på sniglarna. Detta ger en ökad dödlighet hos djuren.
Sniglarna kommer i gång på våren när dygnsmedeltemperaturen stiger över + 4°C. De av ungdjuren som var stora redan när de gick ner i vinterdvalan behöver endast tillväxa någon vecka för att bli könsmogna och komma igång med fortplantningen.
Utvecklingen från lagt ägg till kläckt snigel tar ca fyra veckor. Snigeln behöver sedan ytterligare fyra veckor för att bli könsmogen.
Vid höga temperaturer kan utvecklingen gå något snabbare. En spansk skogssnigel kan producera upp till 400 ägg under sin livstid.
Äggen läggs i grupper om ca 20 i gropar som snigeln gräver eller under föremål på marken. Under torrsomrar dör normalt en betydande andel ägg och ungdjur.
Under regnrika somrar är överlevanden betydligt högre, vilket märks på det totala antalet sniglar.
Solstorm
05-01-2009, 11:12
Då ber vi till högre makter nu om mer än 20 centimeter tjäle.
CITAT (Solstorm @ 05-01-2009, 11:12)

Då ber vi till högre makter nu om mer än 20 centimeter tjäle.

...och därefter en riktigt torr sommar...
Solstorm
05-01-2009, 12:12
Inte så torr som förra året. Jag hade tänkt att det skulle regna hos mig ungefär var tredje natt.
Annars är det väl mest i komposterna som sniglarna har för vana att övervintra, då vore det väl ganska smart att röra runt där ordentligt, nu när det ändå är kallt. Det om ngt borde väl decimera antalet bäst, eller...
Ja, så gjorde jag förra året. Men det var inte kallt nog då, hade millioner pyttesniglar i komposten så fort solen tittade fram i början av mars i alla fall. Tänkte prova nematoder i komposten i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.