|
Full version: Citrusväxter
Hej!
Jag skulle vilja ha tag i citrusväxter var kan jag det finns det något på nätet förutom trade winds fruit? Helst färdigt rotade sticklingar, frön går nog också. Jag bor på land, finland.
Citrusarna börjar dyka upp i handeln nu. Håll ögonen öppna, så kan du göra fina fynd
blomkronan
06-01-2009, 09:56
CITAT (djur7 @ 05-01-2009, 10:21)  Hej!
Jag skulle vilja ha tag i citrusväxter var kan jag det finns det något på nätet förutom trade winds fruit? Helst färdigt rotade sticklingar, frön går nog också. Jag bor på land, finland. Hej Djur7 du kan ta frön från frukter du äter... dom behöver du inte köpa, sätt dom färska då kommer dom snabbare upp än vad det gör om du sätter dom torkade. Mina grape kom på en månad då jag satte dom färska, andra torkade tog låååång tid på sig. [attachment=29184:DSC00914.JPG] När dom väl kom upp tycker jag att dom har växt långsamt... och som jag har läst på odla så tar det upp till 10 år innan dom får frukt! Så vill du att din ska få frukt får du ta och köpa en från plantskolorna dom är oftas oxå ympade och det är oxå ett +. Sätta frön gör man ju bara för att det är kul...
CITAT (blomkronan @ 06-01-2009, 10:56)  Hej Djur7 du kan ta frön från frukter du äter... dom behöver du inte köpa, sätt dom färska då kommer dom snabbare upp än vad det gör om du sätter dom torkade. Mina grape kom på en månad då jag satte dom färska, andra torkade tog låååång tid på sig.
[attachment=29184:DSC00914.JPG]
När dom väl kom upp tycker jag att dom har växt långsamt... och som jag har läst på odla så tar det upp till 10 år innan dom får frukt! Så vill du att din ska få frukt får du ta och köpa en från plantskolorna dom är oftas oxå ympade och det är oxå ett +. Sätta frön gör man ju bara för att det är kul... Ja jag har sått lite sådant nu men jag brukar aldrig få upp dem men jag har torkat dom då och de kom ju aldrig men denna gång satte jag dem direkt så nu skall vi se
När de har kommit upp hur skall de stå då ljust och varmt eller?
CITAT (djur7 @ 07-01-2009, 09:24)  När de har kommit upp hur skall de stå då ljust och varmt eller? Inte för varmt. 20-22 grader och så mycke ljus du bara kan ge dem. I början växer de ganska långsamt, men ställ ut dem i sommar, så börjar det hända saker sen.
CITAT (MariaS @ 07-01-2009, 10:39)  Inte för varmt. 20-22 grader och så mycke ljus du bara kan ge dem. I början växer de ganska långsamt, men ställ ut dem i sommar, så börjar det hända saker sen. Tack så mycket det skall jag prova jar har extra belysning.
Lady Hamilton
07-01-2009, 19:18
Jag har köpt mina Citrusar som färdiga små träd. Har dem ute på sommaren och övervintrar dem svalt ca +10° under extra belysning här är en dax färsk bild på hem odlade citroner Mer bilder finns i mitt Citrus album [attachment=29249:DSCN1980_kopiera.jpg]
CITAT (MariaS @ 07-01-2009, 10:39)  Inte för varmt. 20-22 grader och så mycke ljus du bara kan ge dem. I början växer de ganska långsamt, men ställ ut dem i sommar, så börjar det hända saker sen. När jag ställer ut dem i soommar skall de ha skugga eller sol, antagligen sklall de skyddas mot för mycket regn eller? Hur kallt klarar dom av? nu menar jag egen odlade små skott. Jag har även en kalamondin som jag har köpt som övervintrar nu i ett kall rum på ca 10 grader när skall jag ta bort den därifrån och hur gör jag då? Hurudan jord skall den ha om den skall planteras om? Jag har mycket frågor hoppas att du har överseende med detta.
Alexander-VG-zon3
08-01-2009, 11:09
så här odlar jag min citron och apelsin
Vår - Placerar ut dom när det är ca +5c +15c ute(lite beroende på hur dom står innan)och tar in eller skyddar vid vårfrost. placerar den först i halvskugga.
Sommar - placerar dom nu så soligt och varmt jag kan efter att dom vant sig vid solen(citrusar älskar sol!). jag vattnar men låter ytan torka ut. du behöver inte skydda dom om det regnar mycket, bara du har hål i krukan och ett lager leca och en bra jord som inte håller vatten så klara dom sig, citrus vill INTE ha lerjord. ge näring ca 2gånger i månaden till 1gång i veckan.
Höst - ha den kvar ute och dra helt ned på vattningen ( om det inte blir en väldigt torr och varm höst!).
Vinter - ta in den innan frosten (dock tål exempel citron ner till -3c -6c men inte frukten och blommorna). placera den ljust och svalt ca 0c +10c eller extra ljus(bra lampor!) inne i ett svalt fönster som håller ca +15c +20c och vattna men låt torka upp på ytan då kommer den istället att vakna och tro det är vår och blomma och skjuta skott men då kom mer också ohyra lätt så håll koll!. i feb-mars planterar du om dom i nyjord om det behövs köp citrusjord som du blandar upp lite extra med leca. citrusar gillar inte kalk.
till våren igen - har du övervintrat den svalt (kallt) så kan den komme ut tidigare på våren när det är ca +5c under +10c . övervintras den som krukväxt inne tas den ut när det är ca +15c och över +10c.
Sussie F-Flower
08-01-2009, 11:17
CITAT (Lady Hamilton @ 07-01-2009, 19:18)  Jag har köpt mina Citrusar som färdiga små träd. Har dem ute på sommaren och övervintrar dem svalt ca +10° under extra belysning här är en dax färsk bild på hem odlade citroner Mer bilder finns i mitt Citrus album [attachment=29249:DSCN1980_kopiera.jpg] Åhh, vad härligt med hemodlade citroner!!! Vad fina dom ser ut att vara, Lady'n!  . Grattis! Men hur stor blir dom i hemmet..? Citronerna..? Blir dom ungefär som i affären och hur stort (alltså i omfång) måste trädet vara för att ge nästan normalstora citroner? Bara nyfiken... Jag har själv satt så himla många kärnor men lyckas inte, vare sig med grape, apelsin eller citron.... Ja, jag har väl lyckats med att få kärnan att gro nån gång men sedan har den dött. Jag skulle så gärna vilja lyckas men jag ska prova jag också att så färska kärnor, vid tillfälle. Kul med din i alla fall! Edit: Djur7: Vad kul att dina kärnor grodde också!!!
Lady Hamilton
08-01-2009, 11:56
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-01-2009, 11:17)  Åhh, vad härligt med hemodlade citroner!!! Vad fina dom ser ut att vara, Lady'n!  . Grattis! Men hur stor blir dom i hemmet..? Citronerna..? Blir dom ungefär som i affären och hur stort (alltså i omfång) måste trädet vara för att ge nästan normalstora citroner? Bara nyfiken... Mina Citroner blir samma storlek som affärernas om jag inte släpper fram mer än en på varje gren. Annars blir de av naturliga skäl något mindre. Mitt Citron träd är spaljerat och drygt en meter högt. Jag köpte det som färdigt träd och har haft det i några år. Nu har jag även lagt in mitt gamla Citrus album så ni kan se de bilderna
Ulf Eliasson
08-01-2009, 12:20
...kan inget om citrusar själv, men läste på nätet att fröplantor av citrus kan fås att växa snabbare genom beskärning... växten bildar stresshormoner och försöker kompensera genom att växa. Likväl tycks det vara de långsamt växande plantorna som man skall ta vara på, en sida berättade att snabbväxande fröplantor oftast blev taggiga buskar, mer lika vildarterna, medan de långsamväxande kan dölja en ny godsak...
vet inte om något är sant... men ändå.
Alexander-VG-zon3
08-01-2009, 13:05
CITAT (Ulf Eliasson @ 08-01-2009, 12:20)  ...kan inget om citrusar själv, men läste på nätet att fröplantor av citrus kan fås att växa snabbare genom beskärning... växten bildar stresshormoner och försöker kompensera genom att växa. Likväl tycks det vara de långsamt växande plantorna som man skall ta vara på, en sida berättade att snabbväxande fröplantor oftast blev taggiga buskar, mer lika vildarterna, medan de långsamväxande kan dölja en ny godsak...
vet inte om något är sant... men ändå. beskär man växter hårt så är det normalt att dom blir stressade och vill växa ut det dom blev av med. dte är nog inte enbart citrus det gäller. när man sår så ska man spara på dom som får 2groddar då det är äkta. jag skrev om det i en tråd men kommer inte ihåg vilken.
CITAT (flaxss @ 08-01-2009, 14:05)  beskär man växter hårt så är det normalt att dom blir stressade och vill växa ut det dom blev av med. dte är nog inte enbart citrus det gäller.
när man sår så ska man spara på dom som får 2groddar då det är äkta. jag skrev om det i en tråd men kommer inte ihåg vilken. Nu hänger jag inte med vad då 2 groddar vad menas med det?
Alexander-VG-zon3
08-01-2009, 16:02
CITAT (djur7 @ 08-01-2009, 13:48)  Nu hänger jag inte med vad då 2 groddar vad menas med det?  Bland citrus växterna finns apogami alltså kärnor/frön med flera embryon. vi tar exempel citron, då finns där i fröet både embryon som blir olikt modern (då får du ingen citron) sedan finns där embryon som kallas för vegetativa embryot som blir exakt samma som modern (som en stickling) och då får man en citron. får man en vegetativa embryot som gror så växer den bättre och får oftast två groddar alltså det kommer två plantor från samma frön/kärna. får du en med ett skott och som växer sämre och saktare så kan det då vara en annan sort än vad du sådde.
CITAT (flaxss @ 08-01-2009, 16:02)  Bland citrus växterna finns apogami alltså kärnor/frön med flera embryon. vi tar exempel citron, då finns där i fröet både embryon som blir olikt modern (då får du ingen citron) sedan finns där embryon som kallas för vegetativa embryot som blir exakt samma som modern (som en stickling) och då får man en citron. får man en vegetativa embryot som gror så växer den bättre och får oftast två groddar alltså det kommer två plantor från samma frön/kärna. får du en med ett skott och som växer sämre och saktare så kan det då vara en annan sort än vad du sådde. Flaxss, du verkar veta lite om detta. Har du tips på någon bok, artikel eller hemsida där man kan läsa mer om detta spännande fenomen? Vore kul att läsa lite mer om varför det blir så... Inte så att jag misstror dig på något sätt, men det låter nästan för bra för att vara sant. Hörde talas om det för första gången här på forumet för ett tag sen, och några av mina små grapefrukt- och apelsin plantor var sådana. fast nu kommer jag självklart inte ihåg vilka.
Alexander-VG-zon3
08-01-2009, 21:27
CITAT (Scout @ 08-01-2009, 21:11)  Flaxss, du verkar veta lite om detta. Har du tips på någon bok, artikel eller hemsida där man kan läsa mer om detta spännande fenomen? Vore kul att läsa lite mer om varför det blir så...
Inte så att jag misstror dig på något sätt, men det låter nästan för bra för att vara sant. Hörde talas om det för första gången här på forumet för ett tag sen, och några av mina små grapefrukt- och apelsin plantor var sådana. fast nu kommer jag självklart inte ihåg vilka. har läst ett par artiklar på nätet kommer dock inte ihåg vilka. annars är det bara att låna boken Kulturväxter i kruka av Johan lemte han har kortfattat skrivet om det där typ 1-3meningar om det.
CITAT (flaxss @ 08-01-2009, 21:27)  har läst ett par artiklar på nätet kommer dock inte ihåg vilka. annars är det bara att låna boken Kulturväxter i kruka av Johan lemte han har kortfattat skrivet om det där typ 1-3meningar om det. Jag får försöka låna hans bok då. Tack för tipset. Vad googlar man på annars, vad kallas fenomenet? Har det något namn?
Alexander-VG-zon3
09-01-2009, 10:28
CITAT (Scout @ 08-01-2009, 21:42)  Jag får försöka låna hans bok då. Tack för tipset.
Vad googlar man på annars, vad kallas fenomenet? Har det något namn? prova annars eng Apogamy (tror det heter så på engelska) men när jag läste på nätet så hade dom nåt annat ord också som jag tyvärr inte kommer ihåg. CITAT (flaxss @ 09-01-2009, 10:26)  prova annars eng Apogamy (tror det heter så på engelska) men när jag läste på nätet så hade dom nåt annat ord också som jag tyvärr inte kommer ihåg. HITTADE --- http://sv.wikipedia.org/wiki/Apomixis Apomixis var va det hette. nu när jag sökte på det så hittade jag mer på nätet också. har också läst det i en annan bok jag har hemma men vet ej vilken.
Det står om Apomixis i en mängd olika böcker om fröförökning. Det är inte bara citrusar som har detta fenomenet. Tror t.o.m. att vår odlamedlem Ludvig Johansson har skrivit om det i sin bok...
Nu har jag googlat en hel del. Asexuell förökning/Apomixis verkar det finns det mycket skrivet om, även i vetenskapliga publikationer. Det är tydligen ett stort framtidshopp inom växtförädling om man lyckas inducera asexuell förökning i vissa arter. Det är alltså inte helt ovanligt bland citrussorter, men det sker spontant och är svårkontrollerat.
Spontant skulle jag gissat att två plantor från samma frö beror på att två befruktade "embyon" råkat hamna i samma frö. Som tvåäggstvillingar hos människor, två gulor i samma hönsägg eller två hasselnötter i samma skal. Det händer spontant ibland.
Dock hittade jag inget när jag googlade om hur man känner igen att en planta är resultat av asexuell förökning t.ex. att de skulle ge två plantor från samma frö eller andra lätt igenkännliga tecken. Vore kul att läsa lite mer om detta. Är det någon som vet nån publikation/hemsida som skriver om det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|