När är det dags att så penséer och gurka? Kan man så penséer och sätta ut i växthuset direkt, ca +5 grader eller ska man dra upp dem inomhus i värmen och sen sätta ut?
Gurka, har ni förslag på bra sorter och när sår man dem?
Sambon min köpte en gurkplanta i somras och blev jätteförtjust i att den växte och fick gurkor på löpande band så i år funderar han på att dra upp egna.
Har kollat hos Impecta, men de har ju massor av olika sorter. Själv funderar jag på mera exotiska gurksorter, hittade en som tydligen ska smaka lime.
Pius (vill så NU)
Lady Hamilton
05-01-2009, 12:27
Visst kan du så Penseér nu. Sår du i +5° så kommer fröna att gro när de tycker temperaturen är lämplig, vilket kan ske snabbt men också dröja. Vill du vara säker på att få blommande plantor lämpligt till våren skulle jag rekommendera dig att så dem inne och låta dem växa innomhus tills de är omskolade. Sedan kommer de att må förträffligt i växthuset och växa upp till små knubbiga vackra plantor. Gurka brukar man så ca 4 veckor innan utplantering (när jorden är minst +10° varm)
Penseerna brukar lämpligas sås under hösten. (har aldrig sått själv) och jag vet inte om det går att så dem nu, men det får du säkert svar på snart...
Däremot kan jag svara på gurkan. Den sår man ca 5-6veckor innan utplanteringen. Själv sår jag i mitten av april i krukor utan botten (fodrar med hushållspapper istället), då kan jag sätta plantan direkt utan att störa rötterna.
Jag tycker om vita gurkor. Har köpt "White Wonder" och den är supergod.
/Eva
Rosmarin
06-01-2009, 10:27
Visst kan du så penséerna nu:
Penséer Gurka brukar jag så i slutet april, för utplantering i maj-juni, men det beror på var man bor. Jag provade en sort som heter Crystal Apple förra året. Små citronformade och citronfärgade gurkor som var jättegoda.
Gurkorna, squashen och pumpan sådde jag i slutet av april förra året, plantorna växte lite för fort för mig och så stod jag med växter för stora för sina krukor men ännu för kallt för att plantera ut här i zon tre i slutet av maj, så i år får det bli nån vecka senare.
Pensèrna är redan nere i jorden hos mig, sår inomhus.
Mu i myllan
09-01-2009, 10:01
Jag brukar så gurka inomhus i Pop-up v 12, och sätta ut dem i växthuset när det är dax att plantera dem i kruka. Notera dock att jag har värme i växthuset, min 4 gr men oftast 6-8. Jag väljer växthusgurka. Första gurkan brukar vara mogen i slutet på juni. 2-3 plantor räcker och blir över i en familj på 4. Överskottet lägger jag in och gör smörgåsgurka av. Uppskattad present på höstkanten!
Penséer har jag aldrig sått men det verkar vettigt att göra det på hösten. Ibland får jag upp penséer i krukor till Änglatrumpeter som stått nära en penséplanta som självsått sig
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.