Solstorm
Jag har fågelholkar där först blåmesarna häckar och sedan flugsnapparen. Jag har även en fladdermusholk som aldrig har fått några invånare trots att här finns fladdermöss. Jag skulle vilja ha tips på hur man ska göra för att locka till sig så många insektsätande fåglar som möjligt. Vilka olika typer av holkar är bäst för dem?
KURT
De fåglar som äter flest (men kanske inte mest i vikt) insekter är ju tornseglare och svalor, men precis som fladdermössen, så äter de ju bara flygande insekter, oftast på hög höjd. Så om man är intresserad av att få hjälp av fåglarna i trädgården så skall man ju inte satsa på dem! Annars handlar det nog mest om att sätta upp så många småfågelholkar som möjligt, och i övrigt göra trädgården till en intressant plats för vilda djur.
Gunilla T
Vi har systematiskt byggt upp ett ganska stort holkbestånd - några nya holkar blir det varje år. Starar och småfågelholkar - tornseglare har vi "gratis" eftersom vi har takpannor på den gamla ladugården.

Stararna bor gärna nära varandra men vill ha en relativt bra inflygningssträcka till holken - ligger holken alltför långt inne i skogen ratar de holken.

Småfågelholkarna bör inte ligga alltför tätt - kanske 10 till 15 meter från varandra men där gör inget om det är träd och buskar framför. Att göra olika storlek på inflygningshålet är viktigt så även de minsta fåglarna får ha sin holk ifred. Annars tar den svartvita flugsnapparen över när den kommer - den jagar helt resolut ut både blåmesar, talgoxar och pilfinkar. Den kommer ju så sent och är extremt beroende av holkar så alla boställen är upptagna när den kommer.

Tänk på att om du binder upp holkarna i träd så brister tråden om några år när trädet växer i omfång - bör justeras varje år så att holken inte ramlar ner.

Holkar bör tillverkas av ohyvlade bräder och inget glatt material som kan bli en dödsfälla för fågelungarna eftersom de då inte får fäste och kan klättra ur boet.

Har också en fladdermusholk men tyvärr inga hyresgäster ännu...

Jag tror att alla dessa fåglar är orsaken till att trädgården inte hittills iaf har drabbats av skadeinsäkter..
sanakan
Jag håller med föregående talare - många holkar och med olika stora ingångshål är viktigt, samt buskar.

Vad gäller fladdermusholk så har vi aldrig behövt någon på familjens landställe (kilafors, hälsingland), där kryllar det av fladdermöss på sommaren. Fladdermöss bor under tegelpannor, i gamla lador, i minsta lilla skrymsle som finns på vindar, under lösa plankor, i gamla hus....

Vad jag förstår är det alltså främst i stadsmiljö där färre sådana platser finns, som de föredrar en fladdermusholk. Bor man på landet har de troligtvis andra platser att sova på (förutsatt att byggnader av olika slag finns i närheten). Detta är bara min egen erfarenhet, självklart kan du fortsätta att ha fladdermusholken uppe ändå och hoppas på det bästa! Välj en mörk plats under ett utskjutande tak så borde chansen vara större. smile.gif

Vill du ha lite holkinspiration får du gärna kika i min holkblogg - en blogg endast om fågelholkar smile.gif
Fågelvägen
Hålstorleken på holkar för de minsta fåglarna - blåmes, tofsmes, talltita och svartmes - ska vara 28 mm. Då får de ha sina bon i fred för den påstridiga svartvita flugsnapparen som behöver större hål, 32-35 mm. tummenupp.gif
Huggorm
sanakan: Din fågelholksblogg är underbar!

Jag undrar om man kan bygga någon sorts holk för ekorrar? Skulle vara kul att ha dom boende där man kan se dom
Myosotis
Här har de bosatt sig i starholkar och äter upp varenda fågelunge inom räckhåll.
Lotta22
Holken på bilden har bebotts av blåmesar och talgoxar samt koltrast som tog taket i besittning ett år. Blåmesarna verkar inte så kinkiga vad gäller holk, här bor de i toaventiler och i gatulampor och till och med i en holk som låg uppochned på plattorna på min uteplats... Det de inte verkar gilla är nytt sågspån eller nysågat trä. En vinter lade jag i träspån i botten men då ville de inte flytta in på våren.

Grannsämja Foto: Lotta Flodén

Inuti en mesholk Foto: Lotta Flodén

KURT
Fladdermössen skulle behöva fler aspar att bo i. Eftersom inte skogsbolagen planterar aspar, så skulle nog både fladdermöss och väldigt många andra djur klara sig mycket bättre om de fick hjälp med lite gerilla aktivitet i form aspplantering i skogen. Tidigare har man ju utifrån utländska observationer trott att fladdermöss bor i gruvor och grottor, men det är tydligen inte så vanligt i norden.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/334258#
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon