Wilmer
Hej!

En liten påminnelse om att det snart är dags att räkna och inrapportera fåglarna vi har i trädgårdarna. Det är Svenska Ornitoligiska Föreningen som ordnar detta varje år sedan... Några år tillbaka. Mer går att läsa på länken nedan!

sof's hemsida
Meriona
CITAT (Wilmer @ 05-01-2009, 12:56) *
Hej!

En liten påminnelse om att det snart är dags att räkna och inrapportera fåglarna vi har i trädgårdarna. Det är Svenska Ornitoligiska Föreningen som ordnar detta varje år sedan... Några år tillbaka. Mer går att läsa på länken nedan!

sof's hemsida

Då får vi ge oss ut på landet och räkna!!!!!
Eva i Höga
Tack för påminnelsen! Ska notera i kalendern så det inte glöms bort.
Wilmer
Jag puttar upp tråden så ni hinner artbestämma fåglarna innan den stora dagen kompiskram.gif

Hur jag ska kunna uppskatta hur många talgoxar jag har här är en gåta, de är flera milliarder wacko.gif
160kvm stort hus
Tack för påminnelsen, det här ska jag inte glömma.

Wilmer
tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Det är roligt med vinterfågelräkning! Synd bara att den som vanligt infaller under en helg då jag är fullt upptagen och knappast kommer att vara hemma när det är ljust. sad.gif

Olle
Fågelvägen
Olle, 2 av dagarna (23-26/1) är vardagar. Hoppas du hinner räkna då.

Här är ganska litet fåglar nu jämfört med september då det kryllade av matgäster vid fågelbrädet och talgbollarna. Talgoxarna har inte tid att äta? De provsjunger redan små vårvisor och försvinner långa stunder in i fågelholkarna. Koltrastarna vänder löv på alla håll på tomten, hittar väl lite skruttäpplen på barmarken. På matningsplatserna är det bara enstaka blåmesar, 2-3 pilfinkar och ett par nötväckor.
Jag är osäker på hur långt åt alla håll man ska räkna. Alla fåglar inom synhåll? unsure.gif
Wilmer
Fågelvägen, det måste väl vara de du har runt knuten, själv räknar jag de som besöker min trädgård.
Lars-Olof Arvids
Vardagar går inte, för då jobbar jag kl 8.00-16.30 och är inte hemma i dagsljus. På lördagen är det odla-träff och på söndagen loppmarknad. Möjligen kanske det är ljust en stund när jag kommer hem från loppmarknaden.

Olle
Wilmer
Puttar upp tråden lite!
Wilmer
Nu börjar det yahoo.gif
Klint
Klart jag ska va me. Började bli intresserad lite mer av olika sorter ifjol förut har jag bara tyckt att det vart kul när de kommrer vilka de än är. confused.gif Lite synd bara för i fjol såg jag 11 olika arter vid fågelbordet samtidigt så är det inte nu, men måmga många fåglar är det, mest talgoxar.Visste inte om det ( räkningen) förrän nu och jag jobbar hela helgen Jag kör på måndag KUL! tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Inte alldeles tokigt nu på morgonen: Fem blåmesar, fyra talgoxar, en nötväcka och en rödhake. Samt utom tävlan två ekorrar och två rådjur.

Olle
EKLO
Jag är mobbad! Är vid sommarstugan nu, och det är där jag matar fåglar. Har inte varit här och fyllt på deras förråd på tre veckor - och nu syns inte en enda en till bland talgbollarna, det brukar vara 4 blåmesar och lika många talgoxar här, och en och annan enstaka tillfälligare annan sort. Men nu inte en enda på två dagar, fast jag bullat upp med en massa gott. Jag tror de mobbar mig enligt devisen "är du inte här och matar oss på tre veckor så ska du inte tro att vi ställer upp på ditt räkna-fåglar-trams".
Suck.
Fågelvägen
EKLO, beklagar! Kanske du kan räkna hos grannen istället, om han/hon inte gör det? Eller lägga ut en liten lockande stig av solrosfrön + talgbollar från närmaste fågeltillhåll till din egen matning? Dyrt? Vad gör man inte för fåglarna!

IDAG SKA JAG RÄKNA HAR JAG TÄNKT! Har lagt ut solrosfrön, nötter, talgbollar och äppelhalvor på alla vanliga ställen. Men det finns svårigheter:
Jag matar fåglarna på 2 sidor av huset. Koltrastarna äter äppelhalvor vid syrensnåret och flyger inte omkring så mycket - lätträknade alltså, max. 6 st. iakttagna på en gång. Men blåmesarna! Plötsligt en klunga på 3-4 på norrsidan, skyndar mig till sydsidan, finns där blåmesar? Ja, 2 st, men är det samma som flugit hit från norrsidan, eller 2 andra? EN nötväcka på norrsidan, det brukar ju vara 2 på sydsidan... Och dendär flocken som ser ut som björktrastar, men har en vit rand längs nedre kanten av vingen? Så ser de inte ut i fågelboken. Vad i all världen ska jag kalla dem?
Varför är gråsiskorna inte här idag, och pilfinkarna, grönfinkarna?
Kanske jag räknar en annan dag istället. 2 dagar kvar, ju.

Meriona
Jag ska räkna på landet imorgon, där brukar det vimla av fåglar, särskilt domherrar. Måste först bara läsa på så att jag räknar på rätt sätt.... tummenupp.gif
Wilmer
Visst är det kul! Jag har sorter här nu som jag inte hade förra veckan osv. I dag har jag haft trädkrypare på besök, har jag inte sett innan. Jag har hängt alla matare vid två grannträd så slipper jag springa och fundera så mycket. *tips* giggle.gif Olle, jag har också ekorre - men inga rådjur alls vad det verkar på spåren i snön.
Noak
Har skickat svar idag.
Konstigt nog inga domherrar, fast det varit kallt och snöigt- då brukar de komma fram.
Vi har ekorre också, den är fortfarande brun-borde vara grå nu.
Annars några talgoxar, blåmesar, gråsiskor och nötväcka.
Fågelvägen
Hurra! 3 stenknäckar dök upp idag! Dem har jag inte sett sedan i somras. Och så räknade jag in 11 gråsiskor + "the usual suspects". I år är det klart mera blåmesar än talgoxar.

Fiffigt, Wilmer! du som "har hängt alla matare vid två grannträd så slipper jag springa och fundera så mycket." Du kanske tänkte på min jämmer (ovan) vid fågelräknandet?
Jag tror att grannens katt kan lurpassa bara på ena sidan av huset i gången, därav den besvärliga fördelningen av matställen.
Eva i Höga
Nu har jag skickat in min rapport: större hackspett, koltrast, talgoxe, blåmes, rödhake, entita, trädkrypare, skata. Kändes som lite vår i luften idag, tycker det är lite mer fågelsång. Härligt!
Meriona
Idag var ingen bra dag att räkna här. Så tätt duggregn att inte en enda pippi visade sig på hela dagen. Skrutt! Men vi vet ju att de finns där, de ville tydligen inte bli räknade helt enkelt...
160kvm stort hus
Jädrans fåglar, dom sitter ju inte still när man vill räkna... biggrin.gif

Iallfall, ett femtontal grönfinkar ( även några gråa, måste kolla upp vad det är ), tio talgoxar, fem blåmesar, tre gråsparvar, fyra domherrar ( dom kom igår!! wub.gif )
två mindre hackspettar, en talltita, sex nötskrikor ( !! ) Sen någon annan som jag inte vet vad det var.

Och dessutom, två havsörnar!

Ok ok, inte vid fågelbordet ( tack och lov ) men precis bakom på åkern. Det var en underbar upplevelse.
Wilmer
Häftigt med havsörnen bravo.gif

Jag har haft besök av talgoxarna, blåmesarna, trädkrypare, grönfink, stenknäck, nötväckor, talltitor, större hackspett, pilfinkar, skator och ett gäng fåglar jag inte vet vad de är wacko.gif Ja, så domherrarna också.

Smart att hänga maten på två sidor av huset för att katten bara hinner med en sida! Då kan det vara värt att få springa lite en dag för att räkna dem happy.gif
Fågelvägen
TVÅ HAVSÖRNAR! Grattis, vilken fantastisk syn!

Den fåniga bakgrunden till fågelmatning på 2 sidor av huset:
Grannens katt brukade sitta hopkurad under fröautomaten varje morgon. Jag schasade bort den, varje morgon. nono.gif Till slut lade jag vattenslangen riktad mot dens sittplats och nästa morgon, osynlig bakom husknuten, vred jag på kranen. Katten hoppade 2 meter! crazy.gif ... "och kom aldrig mer igen", trodde jag. Fåglarna kom tillbaka, frid rådde.
Följande morgon satt den korkade katten där igen. Ny dusch, nytt tigersprång. "Nu måste den väl begripa att lämna fåglarna ifred", trodde jag. Tredje gången fattade den sambandet. Och började lurpassa på andra sidan huset.
Obs! Jag tycker om katter, men den får ju mat på annat håll.
Meriona
CITAT (160kvm stort hus @ 26-01-2009, 09:06) *
Jädrans fåglar, dom sitter ju inte still när man vill räkna... biggrin.gif

Iallfall, ett femtontal grönfinkar ( även några gråa, måste kolla upp vad det är ),

Kan vara honor? De är mer grågröna och har mindre gula markeringar?
160kvm stort hus
CITAT (Meriona @ 26-01-2009, 21:16) *
Kan vara honor? De är mer grågröna och har mindre gula markeringar?

*slår sig för pannan* ( heter det så? )

Ah! Så klart, jösses va korkad man är ibland....

Havsörnarna var en riktigt häftig upplevelse. Första reaktionen var: Det var en jäkla konstig och skitstor duvhök....

Sen när den kom närmare så vart både jag och husse alldeles stumma.

Lite senare på dagen kom en mindre havsörn. Vi hoppas på att det är ett par och att dom bosätter sig här nånstans.

Alla gårdar runt omkring har ekologisk odling, häckande havsörnar är väl ett ganska bra "kvitto" på att ekologi är det rätta.

( sen hoppas jag att dom äter upp tranjävlarna devil.gif som bosätter sig här hela sommaren, ett jäkla liv för dom )
Klint
Meriona Tycker synd om dej trostar.gif man blir ju så glad när de kommer
160 kvm Läckert med havsörnar och bra reklam för bönderna! bravo.gif
Här började räkningen vid frukostbordet,såg 4 domherrar å de har inte visat sej på ett tag det blev talgoxar blåmesar nötväckor talltitor pilfinkar inga sensationer men här har det "bara" varit blåmes å talgoxar länge så det känns kul! tummenupp.gif
Fågelvägen
Hoppas någon annan räknade in de 2 stjärtmesarna som kom på snabbvisit idag, lite för sent för vår rapport till SOF.
Meriona
CITAT (Fågelvägen @ 27-01-2009, 21:48) *
Hoppas någon annan räknade in de 2 stjärtmesarna som kom på snabbvisit idag, lite för sent för vår rapport till SOF.

OJ! Stjärtmesar har jag aldrig haft lyckan att skåda. Däremot en klippsparv en gång som visst var lite ovanlig häromkring.
lilla mamma
Jag har två fasantuppar varav en brukar vara under fågelbordet och även en hona. Men jag tänkte att de inte var giltiga inrapporteringsobjekt.
Wilmer
Jodå, fasaner inräknas! Jag skulle gärna ha några häromkring, de är så mysiga.
EKLO
En månad för sent (för räknandet, menar jag) kom tofsmesarna till mina talgbollar. Och rödhakarna. Tofsmesarna är verkligen söta och fina.
Ingela i Segersberg
CITAT (EKLO @ 01-03-2009, 10:03) *
En månad för sent (för räknandet, menar jag) kom tofsmesarna till mina talgbollar. Och rödhakarna. Tofsmesarna är verkligen söta och fina.

Jag blir så avundsjuk....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon