CITAT (MariaS @ 05-01-2009, 15:06)

Den tål garanterat ner till -10grader. Svep då in hela växten i bubbelplast, frigolit, gammal trasmatta eller liknande skydd. Är det risk för kallare nätter än så, kan du ta in den till svalaste platsen och fort ut med den igen så fort du kan. (bör ej tina mellan)
så om det blir långvargi kyla så ska man ta in den i frysen då?
problemet med att ha den ute är att den tål inte vinterntemperaturen ute, ''UTAN'' fryser ner till förvedadedelar eller till rötterna. sedan överlever rötterna vinter och skjuter nya skott från marken. så när det blir runt -10c -15c börjar skotten att frysa. har man den då på en balkong så är det bra om man förhindrar att det fryser om rötterna. fryser rötterna så är plantan finito.
dom jag har på friland tar jag ner rankorna och lägger på marken sedan täcker jag med ett tjocklager med löv på dom och sedan över med regnskydd. på så vis har dom klara vintrar ner på -18c -19c i skåne zon 1-2. men dom fryser ändå ner en bra bit.
då den blåa passifloran INTE behöver frost så ser jag ingen mening med att ha den ute tills det blir frost.
har man balkong är det enklare att ha den ute tills frosten kommer. och ta in den och placera den ljust och så svalt man kan inne med extra ljus, då kommer den vakna inne och ''tro'' att det är vår och då börja skjuta skott och ev blomma. då är det bara att hålla koll på ohyra och sköta den som en krukväxt och den kommer inte vissna ner eller tappa blad. så gör jag med mina! och dom är grön och fin och har blommat alla inne.
annars är det bästa att odla den i kruka som man tar in innan frosten kommer och övervintrar svalt och ljust i en temp på +5c +10c. då den behöver svalka för att blomma.