annette-djurö
05-01-2009, 16:06
Hjälp - vad händer med mina två fina murgrönor. Köpta i höstas. Har endast stått inomhus. En i ett hyfsat ljust rum och de andra något mörkare - men inte farligt mörkt. Jag har vattnat lagom tror jag. Låtit dem torka lite mellan gångerna. De var kanonfina då jag köpte dem. Kraftiga, mörkt gröna och med långa slingor. Ända fram tills strax innan jul har de skjutit massor av små ljusgröna skott längst ut på slingorna - men nu är det totaltstopp. De har börjat att SÄCKA IHOP HELT. Bladen gulnar och fallar av och växterna blir glesare och fulare för varje dag. Vill inte att de ska dö - Hjääääälp mig ni snälla!!!
Annette
Det kan vara att du vattnat för mycket de är väldigt känsliga vintertid enligt min erfarenhet (och jag har haft många). De brukar alltid dö på vintern för mig av någon anledning troligtvis ihjälvattnade. Men i höstas ställde jagmina 2 jätte fina murgröna hos mina föräldrar i ett rum som inte används och har ca 10 grader och de mår bra ännu tittade senast till dem i lördags. Så kanske du skall sätta dem lite svalare opm du har möjlighet och då skall de ha ytterst lite vatten. Har du dem i rumstemperatur så måste de ha mycket ljus. Lycka till
Alexander-VG-zon3
05-01-2009, 16:44
murgröna inne funkar inte så bra då dom vill ha en ljus men kall vintervila i en temp på 0c +10c.
till sommaren får dom lätt ohyra och för torrluft inne vilket dom inte heller gillar.
dock kan det funka att ha dom inne åretom om dom får svalt och luftigt på sommaren och en sval vintervila.
annars kan man odla känsligare murgröna i kruka som man har ute tidigt på våren och har ute tills förvintern kommer sedan tas dom in och övervintras kallt.
Mina klarade sig fint i normaltemperatur i ett sydfönster förra året, men då fick de duscha rätt ofta. I år har jag ställt dem svalare för att inte behöva pyssla om dem så mycket. Har dem bara inne på vintern..
Hej
Nu hänger jag inte riktigt med, Jojjan, har du din Murgröna inne bara på vintern ? Menar du i ett kallt övervintringsrum eller inomhusvärme ? Skulle dom inte ha kallare vintervila ? Är det krukväxt Murgröna ni talar om ? Har på allvar tänkt köpa en sådan. Men det finns väl Murgröna som växer ute året om och tål många minusgrader ?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 07-01-2009, 09:41)

Hej
Nu hänger jag inte riktigt med, Jojjan, har du din Murgröna inne bara på vintern ? Menar du i ett kallt övervintringsrum eller inomhusvärme ? Skulle dom inte ha kallare vintervila ? Är det krukväxt Murgröna ni talar om ? Har på allvar tänkt köpa en sådan. Men det finns väl Murgröna som växer ute året om och tål många minusgrader ?
Hälsn Tepa
Ja det finns en murgröna som kan vara ute på vintern, men jag vet inte hur mycket minusgrader den tål. Min mor har en sådan och den har varit ute nu hela vintern fast det var -15 grader och lever. jag har faktiskt en likadan men jag var feg så jag tog in den till vintern så jaghar har den i ett kallföråd på 0 grader. Den har tjocka blad och större blad än dem man har inne, vet ej riktigt vad de heter men skall ta reda på det.
CITAT (djur7 @ 07-01-2009, 09:27)

Ja det finns en murgröna som kan vara ute på vintern, men jag vet inte hur mycket minusgrader den tål. Min mor har en sådan och den har varit ute nu hela vintern fast det var -15 grader och lever. jag har faktiskt en likadan men jag var feg så jag tog in den till vintern så jaghar har den i ett kallföråd på 0 grader. Den har tjocka blad och större blad än dem man har inne, vet ej riktigt vad de heter men skall ta reda på det.
Vinterhärdiga murgrönan heter Hedera helix och klarar sig till zon3 utan täckning.
Alexander-VG-zon3
07-01-2009, 10:38
CITAT (djur7 @ 07-01-2009, 09:27)

den du menar med tjockare blad kan vara
Hedera helix ''Arborescens''
eller
Hedera helix ''Erecta''
eller
Hedera hibernica som har lite annorlunda blad (dock känsligare på vintern)eller är det en vanlig som bara vant sig vid att vara ute. då får dom hårdare blad än dom som man har inne.
även den som man ''köper som krukväxt'' kan vara tålig mot kyla och klara sig i zon 1-2.
Ahaa ! Alltså, den man köper som krukväxt ska ha en vintersvalka på ca 10 grader. Men nu är det ju så att jag vill ha den på blombänken på vintern, i rumsvärme. Då får jag väl ta något annat ? Något som kan stå under tre styck blomlampor i ett rum mitt i huset, alltså inte i fönstret. Murgröna skulle säkert trivas där. Något motsvarande som hänger ner med långa rankor. Tips ?
Hälsn Tepa
CITAT (flaxss @ 07-01-2009, 11:38)

den du menar med tjockare blad kan vara
Hedera helix ''Arborescens''
eller
Hedera helix ''Erecta''
eller
Hedera hibernica som har lite annorlunda blad (dock känsligare på vintern)eller är det en vanlig som bara vant sig vid att vara ute. då får dom hårdare blad än dom som man har inne.
även den som man ''köper som krukväxt'' kan vara tålig mot kyla och klara sig i zon 1-2.
Det kan nog stämma att de heter något sådant har försökt få tag på namnet idag men ej lyckats

Tålig är den i varje fall
Alexander-VG-zon3
07-01-2009, 21:01
CITAT (tepa @ 07-01-2009, 11:24)

Ahaa ! Alltså, den man köper som krukväxt ska ha en vintersvalka på ca 10 grader. Men nu är det ju så att jag vill ha den på blombänken på vintern, i rumsvärme. Då får jag väl ta något annat ? Något som kan stå under tre styck blomlampor i ett rum mitt i huset, alltså inte i fönstret. Murgröna skulle säkert trivas där. Något motsvarande som hänger ner med långa rankor. Tips ?
Hälsn Tepa
murgrönor gillar faktiskt sol men ''tål'' skugga. nåt som kan funka är hängficus (ficus pumila) den tål också skugga. men växer dock bättre med sol.
Tackar och bockar, Flaxss. Har tillagt Ficus Pumila till listan.
Hälsn Tepa
Jo jag har mina inne bara på vintern. Vi hade 29,7 minusgrader häromveckan. Det tror jag inte att de klarar.
Alexander-VG-zon3
09-01-2009, 18:29
CITAT (Jojjan @ 09-01-2009, 18:07)

Jo jag har mina inne bara på vintern. Vi hade 29,7 minusgrader häromveckan. Det tror jag inte att de klarar.
men dom mår dubbel så bättre om dom får en sval vintervila.
Må så vara, men alla har ju inte möjlighet att ha dem svalt-exempelvis om man bor i lägenhet-och då kan man få dem att trivas ändå.
Alexander-VG-zon3
10-01-2009, 00:02
om man har tur så överlever den men knappast trivs den. annars så får dom väldigt lätt vinterskott,tapparblad,ohyra på vintern och det är ju inte bra för plantan, den står mest och flämtar (vilket ibland inte syns på plantan). jag skulle aldrig rekommendera att ha murgröna inne åretrunt även om dom klara det så mår dom som sagt inte bra.
Jag är nöjd så länge mina växter ser ut att må bra, men vem vet kanske lider de i tystnad...
Hej Flaxss
Hur sval skall vintervilan vara ? Vi har ett rum vi inte använder, det har varit 16-17 plusgrader där nu när det varit kallt. Annars har vi övervintringsrummet i garaget, plus 10-12 grader.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
12-01-2009, 08:25
CITAT (tepa @ 12-01-2009, 08:09)

Hej Flaxss
Hur sval skall vintervilan vara ? Vi har ett rum vi inte använder, det har varit 16-17 plusgrader där nu när det varit kallt. Annars har vi övervintringsrummet i garaget, plus 10-12 grader.
Hälsn Tepa
ca +5c +10c vill alla murgröner ha på vintern dom som man odlar i krukor då.
Tack Flaxss
Övervintringsrummet får det bli då. Har inte köpt den ännu, men jag ska...
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.