Full version: Vår första rabatt
Husihelvete
Nu har vi äntligen fått ihop vårt första förslag, vår första rabattskiss. Eftersom vi är fullständiga noviser på det är med egen trädgård skulle det vara kul att höra vad ni har för idéer, förslag, kritik eller beröm. Klicka bara på länken nedan och kommentera gärna på vår blogg. Rabatten ligger i rakt östläge, i väst skymmer vårt hus fullständigt.

www.husihelvete.se
Gunilla T
Hej!

Att planera rabatter handlar ju om tycke och smak och det kan variera väsentligt..men några kommentarer iaf..

Det vanligaste felet man gör är att man planterar för tätt, nu framgår det inte hur stor rabatten är ...

Jag skulle inte plantera liljekonvaljer i en rabatt, de sprider sig ohämmat och är svåra att rensa bort..passar bäst i naturmiljö.

Ni har inte funderat över att göra hela planteringen till en surjordsrabatt med enbart surjordsväxter? Skulle bli fint tror jag iaf...några japanska lönnar bland Rhododendron och Azaleor och lite höstblommande och vårblommande ljung..och så några dvärgformer av olika barrträd som föredrar surjord. Funkior är aldrig fel...

Jag skulle inte heller plantera vare sig doftschersmin eller spirea där, passar bäst som solitärer tycker jag

Inga ettåringar heller, rabatten blir plottrig ...tycker jag som föredrar mera strikta rabatter där varje växt framträder i all sin skönhet.

Formen utåt mot gräsmattan skulle jag göra lite vågformad, det blir mjukare än alldeles raka kanter.

Slutligen skulle jag nog placera några stenblock i rabatten...blir alltid snyggt.
HelenJ
Tänk på att inte sätta stora buskar nära huset! De blir ofta större än man tror och riskerar då att skada husväggen, och du kommer inte åt att underhålla huset heller. Risken för rötter in under huset finns också. Dessutom gör den trånga ytan att de inte kommer till sin rätt - bättre att flytta ut dem "i frihet".

Rhododendronen är ju "sur" men inte de övriga - något som visserligen funkar men som man ska tänka på.

Det jag saknar är något som håller ihop planteringen, en marktäckare som är vacker året om gärna. Då slipper du också mycket av ogräsrensningen. Varför inte min favorit vintergröna Vinca minor?

Varför inte låta något klättra uppför förstukvisten? Kaprifol som doftar gott, eller kanske en klematis av något slag?

Jag saknar lite färg bland växterna! Tänk på att ni ska passera här varje dag året runt och det ska kännas trevligt och välkomnande!
Kanske någon vacker sten, eller ett litet vattenspel?

Jag är heller ingen fantast av sommarblommor, de kostar 10 ggr mer än perenner och kräver mycket mer jobb. Fundera istället på trevliga små perenner i kanten. Ni kan ju varva några olika sorter så ni förlänger blomningstiden.
Husihelvete
Gunilla:
Rabatten blir cirka 5 meter bred och 4-5 djup på djupaste stället. Nedåt i skissen gränsar rabatten mot en uppfart, därav formen.

Liljekonvaljerna har vi hört av flera att de sprider sig så de kommer vi att välja bort.

HelenJ:
Alla stora buskar kommer att ha ett avstånd från huset som är minst 0,5m. Kaprifolen får i så fall byta ut Schersminen, på garage och på närmaste husknut får det gärna växa men inte på farstukvisten. Där är det så skuggigt redan.

Båda:
Tack för era tips, de uppskattas verkligen.
Ciczi
CITAT (Husihelvete @ 07-01-2009, 11:29) *
Alla stora buskar kommer att ha ett avstånd från huset som är minst 0,5m. Kaprifolen får i så fall byta ut Schersminen, på garage och på närmaste husknut får det gärna växa men inte på farstukvisten. Där är det så skuggigt redan.

Jag anser att 0,5 m avstånd till huset för större buskar är för lite.... Alldeles för lite. Jag har själv schersmin (i en gammal uppvuxen trädgård) som står för nära huset... Det rekommenderas inte.

Nu har jag visserligen ett stenhus från 1930-talet med källare så rötterna växer inte in... men det är inte lätt att vårda huset i det hörnet. Den schersminen sjunger på sista versen pga detta...

Schersmin är snygg som en solitär och huset är en typ av solitär. Jag tror på att man inte ska blanda solitärer med varandra.

mvh Ciczi
ingrid fuxwall
CITAT (Ciczi @ 10-01-2009, 09:21) *
Jag anser att 0,5 m avstånd till huset för större buskar är för lite.... Alldeles för lite. Jag har själv schersmin (i en gammal uppvuxen trädgård) som står för nära huset... Det rekommenderas inte.

Håller med dig om att det bör vara mer än ½ meter mellan hus och buske. I vår rabatt runt altanen fanns en massa buskar. När vi skulle ta bort schersminen fick vi ta hjälp av bilen för att dra upp - dessa buskar växer och tar över allt - de i min rabatt i alla fall fast Ni har kanske en annan sort.

ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
japp det låter lite väl nära med 0,5 m mellan en husvägg och en buskejag skulle nog säga att buskar som schersmin ska ha runt en 2m från husväggen och det finns olika skäl

1. Det är för torrt och varmt vid husväggar för de flesta växter. Växter som är placerade på en icke gynnsam växtplats drabbas lättare av skadedjur och sjukdomar

2. Det är inte bra för huset och dräneringen med växter och deras rötter nära husväggen/husgrunden.

3. Växter som schersmin blir ofta ganska stora så det ser ofta ut som om någon har pressat upp dem mot huväggen sedan då de växer upp om de sitter nära väggen, inte speciellt snyggt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon