|
...hur fantastiskt gott en ros kan lukta? Rosens doft är komplex. Alla rosor doftar inte lika. Det finns till och med de som inte doftar alls. Flora Linnea har i samarbete med en sommaliér, gjort doftbeskrivningar på många rosor. Sådant uppskattar en doftfreak som jag. Däremot är min nos inte tillnärmelsevis lika känslig och finstämd, ty jag har svårt att känna alla olika doftinslag. Mitt luktsinne är mycket mer rudimentärt, men jag jobbar på förfining. Huvudsakligen genom att lukta mig runt Fredriksdals rosarium varje år. Övning ger färdighet sägs det. Varför är det så svårt att beskriva en doft i ord? Kanske för att doftsinnet är det enda sinne som är direktkopplat till hjärnan, utan att ta vägen om hippocampus. Hur som helst, när det poppar upp en associativ doft som vi har ett beskrivande ord för, (såsom t ex citrus), så blir man lycklig. En doftbeskrivning som "ros" eller "gott" är ju inte så informativ. Mitt rudimentära doftsinne har i alla fall hittat några användbara doftassociationer. Citrus är en av dem, och för mig den bästa/viktigaste ty den ger en frisk och fräsch krispighet åt rosdoften. Smågodis a la geleråttor, skumbananer o likn är en annan, som står för ett sött(-sliskigt) inslag. Handkräm är ett annat inslag, som huvudsakligen tycks vara associerat med vita rosor. Grön är också en doft, (eller inte ?), som egentligen står för grönska/växtlighet/blad. Det är den doft man kan förnimma när man luktar på en köpe-/snittblomme-bukett av rosor, dvs egentligen doftlösa rosor, och alltså den "gröna" doften (stammar, växtsaft, blad och kronblad [med betoning på blad]). Slutligen använder jag också en känd ros som referens: Communis. Den har en ljuvlig doft, i princip den bästa jag känt, (med ett klart citrusinslag). Att det blev just Communis beror på att det var en av de första rosorna som jag köpte. Utöver doftassociationerna använder jag mig också av en styrkeskala: starkt, medel, svagt, och inte alls. Som ni märker är det en mycket grov indelning, men genom att kombinera doftassociationerna, referensdoften och doftstyrkeskalan så får man trots det en hyfsad bild av hur olika rosor doftar. Framförallt är det en början att reda ut kaoset som olika rosdofter utgör. För er som inte har varit på Fredriksdals rosarium så finns där över 500 olika sorters rosor. Att nosa sig runt där är en heldagsaktivitet  , och det är helt omöjligt att komma ihåg vilken ros som doftade vad  , om man inte dokumenterar efter något system  . Nästa steg skulle vara någon form av doftkurs. Den absolut starkast doftande ros som jag har känt är Yolande de Aragon. Den styrketåren hoppas jag få insupa många gånger till sommaren, nu när jag har införskaffat en dylik. /S
Ezereht
06-01-2009, 01:42
Jag tror jag gillar de rosor som doftar fruktigt  Jag har inbillat mig att det är den doft som ofta kallas tehybriddoft på engelska rosor. Men jag vet inte. De som luktar rent parfymigt är jag mindre glad åt. Kanske är det som doftar handkräm då, för det är såndär rosdoft som brukar vara på LUX-tvålar.
Min känsla för dofter är ännu primitivare än din, Stiffe. Jag utropar mest "Åh, vad gott den luktar!" "Och den här!"
Äpple tycker jag annars är en användbar beskrivning, förutom de du nämnde. Jag köpte en Amaretto från Kordes i somras och tyckte att den avgjort doftade äpple, bland annat.
Det här med doft är väldigt personligt. Mina föräldrar har en amerikansk klängros (Orange Everglow) som både de och min syster varje år bedyrar doftar sååå ljuvligt. Jag har aldrig tyckt det, utan anser att den doftar ganska svagt, men i och för sig behagligt.
Mina "bästa" dofter så här långt är nog Mme Isaac Pereire, Gertrude Jekyll, Baron J.B. Gonella och Mortimer Sackler. Ska bli spännande att se vad jag tycker till sommaren, för jag minns naturligtvis inte hur de luktar. Geoff Hamilton var något av en besvikelse eftersom den drog åt handkrämshållet.
Men rosdoft är helt underbart!
Om det blir hyfsad blomning nästa år tror jag att jag ska prova ett knep jag läste om i en tidning. Man plockar en ljuvligt doftande ros, lägger den i en liten (trång) plastburk och stoppar den i frysen. Sedan ska man under vintern kunna plocka fram den och njuta av doften. Får väl bli till något särskilt tillfälle, om det nu funkar.
Vet inte vad jag tycker luktar gott, men det måste dofta starkt som Wild Edric för att jag ska lägga märka till dofterna hos rosor, Wild Edric doftar nog en tung parfym, men vad, ingen aning, det är den högre skolan. Har varit mest fokuserad på rosors härdighet, hur friska dom är, hur dom växer, prova olika sorter ur de olika grupperna, vad som skiljer dom åt osv. Dofter känns för mig som en extra bonus, en tuff och frisk ros utan doft är viktigare för mig än att det doftar. Bodde jag i Skåne kunde man frossa i Austinrosor som alla doftar starkt men här får man försöka hitta dom Austin som klarar sig lite längre, finns ju trots allt ganska många. I min trädgård finns mängder av rosor som doftar och säkert många andra utan doft. En ros som doftar men får en massa sjukdomar, oavsett väder sommar efter sommar gräver jag bort efter några år. Det kom en kvinna på besök här en sommar och sa efter rundvandringen att det doftade gott i trädgården av alla rosor, tror jag skulle behöva en doftkurs stiffe för jag känner allt det här ganska dåligt själv.
Och man blir ju bedövad efter ett tag, Kajsa. Jag minns i somras när jag närmade mig rosariet i Ystad och kände vågen av rosdoft som slog emot mig på håll. Själva den övergripande doften kände jag inte av längre när jag gick in bland rosorna och började lukta på specifika sorter. Möjligen att jag uppfattade den när jag gick därifrån, lite omtöcknad av allt rossniffande.
Christina i Taxinge~
06-01-2009, 12:39
Rosdoft är nästan en hel vetenskap! Inte nog med att det finns så många olika dofter, varje ros doftar också olika pga av temperatur t ex. Även annat kan påverka doften. Den här artikeln är kul att läsa i sammanhanget: http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/trad...rticle495804.ab
Så trevligt se dig här Christina I boken " Rosor för förnuft och känsla " av Franziska Kröll har alla rosor en tydlig doftbeskrivning köp den boken ni som är doftfreak. På Flora Linneas hemsida har jag läst att man doftvandrar för alla som vill på sommaren. Och visst hade Anette doft kvällar i sin trädgård Christina ?? Så här står det om Gallican Cardinal de Richelieu, i Rosor för förnuft och känsla, jag citerar " en stark och fin, mycket välbalanserad, frisk doft av bär och frukt, äpple och päron, mango och banan samt en frisk ton av kåda. I bakgrunden en blommighet " Det står i boken att en vältränad näsa (ofta vinkännare ) kan känna 15 olika dofter av en ros, en otränad näsa kan känna 2 - 7 dofter. Men jag har känt att mossrosorna kan dofta kåda från blad och glandelhår, en ganska tydlig doft även för mig.
AnnammA
06-01-2009, 13:46
...och vet ni vad, i denna värmeljuständande tid, har Ikea doftljus med rosdoft...  (Finns säkert även hos andra ljusförsäljare...) För en hel del år sedan var jag i en rosträdgård, där de doftande rosorna stod så tätt, att doften blev bedövande... Och det där med doften i burken i kylen/frysen var nog en bra idé, för att förnimma en doft på en speciell ros...Hösten/vintern 07, var jag och påtade lite i rabatterna, och undrade vad det kunde vara för ros, som fortfarande doftade, fastän den hade blivit biten av frosten och kylan...Det var rosen "Felicia", som hade skönjbar doft kvar i rosenbladen...(Året 2008, var rosen däremot, inte lika blomvillig -jag hoppas på 2009!)
Anna, jag har köpt doftljus hos Anette som doftar rosor, hon har en liten " rosaffär " i sin trädgård, men inte vet jag om jag blev klokare på rosdoft, men gott luktar dom.
Christina i Taxinge~
06-01-2009, 14:30
Jag köpte en liten flaska rosessens hos Anette i somras. Jag droppar i en droppe eller två i varje värmeljus, då sprider sig väldoften i vårt pyttelilla hus! Och i år.....hmmmm, i december förra året och hittills i år, har jag tänt säkert tre ggr så många värmeljus som normalt Det beror på att en arbetskamrats dotter har till uppgift i skolklassen att samla in aluminium, typ tomma värmeljus. Då kan jag elda såna så mycket jag vill och ändå känna att de kommer till återanvändning. Hursomhelst; - det är underbart med dofter i trädgården! Därför har jag också planterat en hel del Pioner & Schersminer. Säkra kort! Rosor är inte alltid lika villiga att släppa till sin doft, tycker jag - eller så är det fel på min stora näsa! Men jag tror inte det finns nånting som slår syrener......möjligen liljekonvaljer! Och snart är vi där! Dags att planera in Trädgårdsmässan i Älvsjö!
noranettan
06-01-2009, 15:00
SÅ rosligt roligt att se dig här! Kram!
Christina i Taxinge~
06-01-2009, 15:40
Tack Anette! Och tack Kajsa! Jag är ju inte så frekvent på forumet längre........
svennis
06-01-2009, 15:52
[quote name='Christina i Taxinge~' date='06-01-2009, 15:40' post='955103'] Tack Anette! Och tack Kajsa! Jag är ju inte så frekvent på forumet längre........  Hej Christina! Det har vi märkt. Jag är ju nykomling här men trivs bra.Kan jnte klaga på något. Vi har ju haft mycket roligt i ALT när det fungerade. Roser som doftar är en upplevelse. Håll utkik o dofta på Ulrich Brunner fils, näsdragare. Provodlar en Balsgård ros som kanske är ännu bättre, /Sven i Höja/svennis
Christina i Taxinge~
06-01-2009, 16:53
Hej Svennis! Kul att se dig här! Tänk att ljuvliga, doftande rosor kan ha så trista namn...... Ulrich Brunner fils Man kanske inte ens kollar upp rosen och dess egenskaper om man läser om den med detta trista namnet - och då missar man ju nåt! Spännande med din provodling! Jag vet att fler forumister provodlar för Balsgård, Noranettan t ex. När ska de rosorna utvärderas och är de alla doftande?
svennis
06-01-2009, 17:25
Håller med dig! Skäms nästan att säga namnet o jag som stavar fel.. Jag har prata med Ulrika o hon sade inget o jag har ingen bråska. Doftrosen är väldigt stor o TAGGIG så jag har flyttat den o den har inte riktigt återhämtat sig. Du är ju fortfarande nyfiken o vill veta mer,
gulmåra
06-01-2009, 18:46
Hej allihop! Det här med dofter är spännande! Hur mycket kan man träna upp sin näsa? Har varje näsa samma förutsättningar? Jag tror inte det. Såg längre upp i råden att fler har det som syrran och jag. När jag nästan svimmar av hänförelse över en ros vidunderliga doft. Kan min syster rycka på axlarna och tycka att den knappt doftar. Likadant tvärt om. Ibland kan jag nästan inte uppfatta doftbomber hon känner. Så finns det rosor där vi uppfattar doften lika starkt men inte alltid samma doft. Jag säger citrus och hon tycker "tantparfym". Det är klart att man har olika referenser och man skulle kanske kunna öva upp sig med ett "facit". Det gäller bara att känna doften då Hälsningar gulmåra
Rosens doft - en hel vetenskap. Ja, det kan man lugnt säga. Tyvärr tycks man behöva vara kemist för att bena ut alla detaljer. Å andra sidan, som rostokig trädgårdsentusiast behöver man ju inte gräva riktigt så djupt för att få ut mervärde av doften.  T ex så inbillar (?) jag mig att det finns skillnader i doftkaraktären hos olika rosgrupper. Alborna har en frisk och lätt doft, Gallicorna en tyngre kraftfullare, och ofta med citrusinslag, Pimpinellerna har en fruktig fräschhet, Rugosorna en varm kryddig doft, Damascenorna har en något lättare och elegantare doft än Gallicorna, och med kinablod i sig glider doften över mot smågodishållet. Grova generaliseringar och klen faktaunderbyggnad - javisst! Men, det ger ändå ytterligare en intressant dimension till olika sorter. Det finns ju en och annan ros att välja på, och följaktligen behövs diskriminerande egenskaper. Det där med doftvandringar hos Flora Linnea måste jag undersöka närmare. Hur har jag kunnat missa det? Facit/referensdofter - exakt! Ta doftenbenämningen "handkräm" t ex. Det finns ju mängder av olika typer, som sinsemellan doftar väldigt olika. För mig är handkräm doften av en billig industriprodukt typ Atrix, HTH, Nivea el likn, som används företrädesvis på vintern på torra händer. Sedan finns det ju en uppsjö av mer lyxiga och väldoftande krämer för damer. Det är som att jämföra äpplen och päron. Appropå det ja, till sommaren måste jag komma ihåg att ta med äpplen & päron när jag går ut på doft- och inspektions-runda bland rosorna, ty det är inga doftassociationer jag slagits av hittills. Är det någon som sett filmen "French kiss" (tror den heter så) med Meg Ryan och Kevin Cline? Där har han en "doftlåda" med just referensdofter, (fast till vin). Det är något sådant man behöver att jämföra med. När det gäller att förnimma dofter i trädgården (typ ros-os) så är det direkt beroende av mängden, dvs ju fler rosor desto starkare ros-os över nejden. /S
AnnammA
07-01-2009, 10:42
Ett annat ros-os-ställe att åka till och känna härlig doft är Raskarums Plantskola på Österlen, när alla rosorna på rosfälten blommar... Apropå handkräm och doft: Ldbkräm har en liljekonvaljsliknande doft...tycker jag... (Jag har smärre astmatiska problem, och syrendoft är lite för bra för mig... Därför fick vi hugga ner någon syrenbuske som växte för nära växthuset, eftersom jag annars inte kunde vara inne i växthuset, utan att det rosslade och sprakade i luftrören...) Det finns ju en ros som kallas för "Nivearosen" -"Aimée Vibert" - men huruvida doften påminner om krämen vet jag inte. Iallafall är den en av mina önskerosor, som ännu ej hittat hem till mig. Apropå dofter, finns det ju en (krim)roman, som heter "Parfymen" av Patrick Suskind(finns även som film, fast boken är nog bättre...), som handlar om en brottsling som samlar på dofter, för att finna den absolut mest åtråvärda doften. Mycket speciell bok! Jag hälsar även Christina välkommen tillbaka...Jag har väl sett ditt namn här under åren, och det är ju alltid roligt när "de förlupna lammen" hittar tillbaka till hjorden igen... Slutligen, Annette, det känns som om Nora, skulle kunna vara ett ställe att åka till i sommar...
Christina i Taxinge~
07-01-2009, 12:47
CITAT (AnnammA @ 07-01-2009, 10:42)  Jag hälsar även Christina välkommen tillbaka...Jag har väl sett ditt namn här under åren, och det är ju alltid roligt när "de förlupna lammen" hittar tillbaka till hjorden igen... Slutligen, Annette, det känns som om Nora, skulle kunna vara ett ställe att åka till i sommar... Tack snälla Anna! Vi kanske ses hos Anette i sommar?! Säg till om du åker dit.....vi kan ju vara fler som gillar att träffas
Ja, Raskarum är en trevlig och informativ upplevelse i blomningstid. Ystads rosarium nämndes tidigare. Är det någon som vet något om vad för rosor de har? Är det stort, och var i Ystad ligger det? Parfymen är ett intressant tankeexperiment. Ett annorlunda sätt att se på världen. Lite hundperspektiv på tillvaron. Aimee Vibert alias Nivearosen alias handkräm? Enl Flora Linnea doftar AV mysk. Det kan kanske stämma. Min Ghislaine de Feligonde, (som jag befriade Svennis från i somras  ), blommade tacksamt i sin kruka hela sommaren, och doftade just handkräm  ... till min stora överaskning. Detta eftersom jag provnosat den på Fredriksdal flera gånger, och då aldrig noterat handkrämsdoft.  Jag har annars misstänkt att det kanske är en touch av bl a myrra som påminner om handkräm. (Jag vet inte hur myrra luktar, tycker bara att det låter som om det skulle kunna lukta åt handkrämshållet.) /S
AnnammA
08-01-2009, 01:05
Stiffe, jag kan nog hålla med om att Gdf har lite "tvålig/krämig" doft, och sedan är det ju beroende på var växtplatsen är, hur doften framträder. Min äldsta GdF växer längs ett plank vid en uteplats, där väder och vind inte stör doftens urbredning så mycket.(Innan vi byggde om uteplatsen var det hyacinter planterade i en rabatt, som inte längre finns kvar, och deras doft var nästan outhärdlig, när de blommade.) Man kanske också skall planera lite för dofterna när man planerar sin trädgård, och inte bara för färg och form. Mossrosor, som även har mycket doft i bladen, skall man kanske plantera vid passager, där man nuddas utav bladen eller själv kan nudda dem.
Rosariet i Ystad ligger bakom klostret, mitt i centrum. Det är inte särskilt stort, men jag tycker att det är ganska anslående när de enorma Helenae Hybrida blommar upp mot klostrets väggar. Trädgårdsföreningens hemsida finns på www.subrosa.nu Länkarna funkar inte i min Firefox, däremot i Internet Explorer. Här finns en förteckning över deras rosor, men den stämde inte till hundra procent upptäckte jag när jag var där i somras: http://www.subrosa.nu/41/rosforteckning1.htm
svennis
08-01-2009, 11:17
[quote name='Stiffe' date='07-01-2009, 23:22' post='955928'] Ja, Raskarum är en trevlig och informativ upplevelse i blomningstid. Ystads rosarium nämndes tidigare. Är det någon som vet något om vad för rosor de har? Är det stort, och var i Ystad ligger det? Parfymen är ett intressant tankeexperiment. Ett annorlunda sätt att se på världen. Lite hundperspektiv på tillvaron. Aimee Vibert alias Nivearosen alias handkräm? Enl Flora Linnea doftar AV mysk. Det kan kanske stämma. Min Ghislaine de Feligonde, (som jag befriade Svennis från i somras  ), blommade tacksamt i sin kruka hela sommaren, och doftade just handkräm  ... Gislaine de Feligonde.JPG till min stora överaskning. Detta eftersom jag provnosat den på Fredriksdal flera gånger, och då aldrig noterat handkrämsdoft.  Jag har annars misstänkt att det kanske är en touch av bl a myrra som påminner om handkräm. (Jag vet inte hur myrra luktar, tycker bara att det låter som om det skulle kunna lukta åt handkrämshållet.) Trevligt att träffa ER Stefan, hälsa din dam. Vad bra att rotäkta kan lyckas o du betalade ju bra Nu blev jag glad idag.  De varmde, nu kan jag lägg hossorna Dit måste du åka, till Ystad . Fina gammaldags rosor med doft. Dofta dig fram så kommer du rätt/s[
noranettan
08-01-2009, 19:22
Det ska ni veta att alla rosgalningar är varmt välkomna hem till mig. Då känner jag mig i gott sällskap, det allra bästa faktiskt!!!! (Svennis! Din syster hälsade på hos mig i somras! Var var du då?)
svennis
08-01-2009, 21:05
[quote name='noranettan' date='08-01-2009, 19:22' post='956242'] Det ska ni veta att alla rosgalningar är varmt välkomna hem till mig. Då känner jag mig i gott sällskap, det allra bästa faktiskt!!!! (Svennis! Din syster hälsade på hos mig i somras! Var var du då?) Min syster lärde ju en del,intresserad. Men min svåger 'Teo' fick ingen kick! Du vet väl att jag har en 'Aila Korhonen' till dig, jag har ju fått många.
Bra idé med att tvingas stryka mot mossrosorna, så att man verkligen inte missar den läckra kåda/terpentin-doften från mossan. Synd bara att de flesta förmodligen kommer att göra sitt yttersta för att undvika närkontakt med rosgrenarna... Själv försöker jag så gott det går att placera lukta-gott-gotti-gott-gott-rosorna i sydväst på tomten, så att ros-oset ska bädda in hela tomten. Det verkar fungera...  för rosarieinformationen. Bara klassika godingar hela bunten ju. Verkar vara precis lagom många för att nosa igenom på någon timme, och sedan söka upp något trevligt fik i byn. Svennis, nu gör du så där igen. Rena dräparbilden. Det kan man väl bara drömma om hemma i zon 3. Hm, det tycks finnas en hel del intressant i tassemarkerna norr om skåne. /S PS Slänger in lite sommarkänsla. Veilchenblau stretar på. Är inne på sitt andra år. [attachment=29325:Veilchenblau.JPG]
noranettan
09-01-2009, 07:57
"Du vet väl att jag har en 'Aila Korhonen' till dig, jag har ju fått många.  " Du är väl den allra raraste rosenvän man kan ha!!!!!
Stiffe, jag läste att man kan lägga blomman i ett dricksglas så att den ligger trångt, då kan det vara lättare att uppfatta doften.
Men då sitter den förstås inte kvar på plantan längre...
Hmm, är idealet ett vinglas eller en konjakskupa? Man kan också lägga doftlösa rosor i en liten vid skål med vatten som man spetsar med rosenvatten. Då blir det både vackert och väldoftande. Detta är ett mycket lämpligt arrangemang på alla rosor med kortskaftade blommor. Dock utan rosenvatten för de väldoftande såklart. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|