biodynamisk
Jag har varit och köpt mig lite nya växter. Frågan är nu hur jag skall plantera dem. Har hört från många håll att det är bättre att vattna växter underifrån och då undrar jag om det stämmer? Räcker isåfall det lilla hålet som finns i botten på tex lerkrukor eller är det bättre att ha dem i plastkrukan som man sen ställer i en vanlig ytterkruka? Det handlar först och främst om azaleor och cypresser som senare skall planteras ut och snkt paulior och ngn fetbladig eller suckulent som skall vara kvar inomhus...
MariaS
CITAT (biodynamisk @ 06-01-2009, 13:50) *
Jag har varit och köpt mig lite nya växter. Frågan är nu hur jag skall plantera dem. Har hört från många håll att det är bättre att vattna växter underifrån och då undrar jag om det stämmer? Räcker isåfall det lilla hålet som finns i botten på tex lerkrukor eller är det bättre att ha dem i plastkrukan som man sen ställer i en vanlig ytterkruka? Det handlar först och främst om azaleor och cypresser som senare skall planteras ut och snkt paulior och ngn fetbladig eller suckulent som skall vara kvar inomhus...

Azalean ska du helst doppvattna var tredje till fjärde dag. Doppa då krukan i en hink med vatten tills det slutar bubbla, ställ därefter blomman på ett fat.
Är det en julazalea, bör du plantera om den i större plastkruka och rododendronjord till våren. Den klarar sig INTE ute året runt.

Cypresserna vill ha det så svalt som möjligt nu. Är du tvungen att ha den inne, så behöver den massor av extra belysning. Plantera gärna om den i större kruka då med planteringsjord, vattna på fat en ggr/vecka.

St. Paula vattnas alltid på fat, för att den inte ska ruttna. Räcker med en ggr/vecka. Ge näring varannan vattning från slutet av februari. Ska stå ljust men ej i solljus.

Kaktusar och suckulenter, kan planteras om i lerkruka. Blanda då krukväxtjord med hälften sand (sandlådesand fungerar). Dessa vattnas uppifrån med ca 1msk vatten/gång en gång i månaden. Från slutet av februari ökar man till varannan vecka, för att till sommaren vattna 1ggr/vecka.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vattnar ALLA mina Saintpaulior uppifrån med rumstempererat vatten de ruttnar inte (brukar ha mellan 60-100 saintpaulior), se bara till så det inte ligger vatten i rosetten ifall solen skiner.

Däremot tycker jag att den jorden yrkesodlarna använder är lite för dåligt dränerande och lite för fukthållande det ska vara mycket små lecakulor i jorden el dyl. + saintpaulior vill inte ha så stora krukor + det ska vara luckert runt rötterna = tryck inte till jorden så mycket vid omplanteringar.
biodynamisk
CITAT (MariaS @ 06-01-2009, 14:02) *
Cypresserna vill ha det så svalt som möjligt nu. Är du tvungen att ha den inne, så behöver den massor av extra belysning. Plantera gärna om den i större kruka då med planteringsjord, vattna på fat en ggr/vecka.

Cypresserna kan jag plantera ut på en gång menar du? är kanske lite jobbigt att gräva och ha sig nu när det är så kallt men skulle det funka att plantera dem i en utomhuskruka och ha dem ute? Har även möjlighet att ha dem i "halvisolerat" glashus.
Jag trodde att de var tvungna att "härdas" innan man lät dem vara ute dygnet runt i kylan som är nu. De är bara ca 30 cm än så länge...
MariaS
CITAT (biodynamisk @ 06-01-2009, 14:34) *
Cypresserna kan jag plantera ut på en gång menar du? är kanske lite jobbigt att gräva och ha sig nu när det är så kallt men skulle det funka att plantera dem i en utomhuskruka och ha dem ute? Har även möjlighet att ha dem i "halvisolerat" glashus.
Jag trodde att de var tvungna att "härdas" innan man lät dem vara ute dygnet runt i kylan som är nu. De är bara ca 30 cm än så länge...

Det passar dem bra. Glöm inte att vattna vid mildväder bara.
Jojjan
Jag har alla mina blommor utan innerkruka.
Det funkar bra om man är försiktig med vattningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon