Gunilla T
I mitten på 1700 - talet rådde hungersnöd i Sverige. Bönderna förbjöds att bränna sitt brännvin eftersom det gjordes på spannmål. Anställda på gårdar hade rätt till sina supar varje dag, det gällde män såväl som kvinnor och barn.

1754 utgavs en skrift om det rekommenderade antalet supar per dag.

"En god sup efter uppstigandet för den slemfulla magens rensande, en på frukosten eller gök på morgonkaffet eller téet, en god slunk lite före middagsmåltiden för att uppväcka matlusten, en sup på fisken eller maten, en eftermiddagssup, en för aftonmåltiden och en efter måltiden som nödvändig insövningssup"

Sju supar om dagen ansågs som måttligt och nyttigt.

Ovanstående finns att läsa i Herman Lindqvists böcker "Historien om Sverige"
Aqvakul
Allt är relativt: En god vän till mig var gift med en grekisk skeppsredare och väntade sitt första barn i Grekland (ca 25 år sen). Då hon hade blodbrist blev hon ordinerad av läkare att dricka en flaska rödvin om dan. I slutet av graviditeten valde hon att åka hem till Sverige för att föda. På MVC frågade de hur det var med spriten. Hon svarade stolt att hon drack en flaska om dan! tablå!
(I Frankrike försöker man minska drickandet och sätter där gränsen för måttlighet just till en flaska om dan!)
Rosmarin
CITAT (Aqvakul @ 06-01-2009, 16:18) *
Allt är relativt: En god vän till mig var gift med en grekisk skeppsredare och väntade sitt första barn i Grekland (ca 25 år sen). Då hon hade blodbrist blev hon ordinerad av läkare att dricka en flaska rödvin om dan. I slutet av graviditeten valde hon att åka hem till Sverige för att föda. På MVC frågade de hur det var med spriten. Hon svarade stolt att hon drack en flaska om dan! tablå!
(I Frankrike försöker man minska drickandet och sätter där gränsen för måttlighet just till en flaska om dan!)

Nja, det där var nog en sanning med modifikation. Visst dricker fransmännen oftare och mera vin än vad man gör i Sverige men en flaska vin om dagen är faktiskt ganska mycket även här. När det är helg eller semester visst, men inte varje dag. Vinodlarna revolterar vilt på franskt vis eftersom försäljningssiffrorna sjunker! Däremot får jag ofta höra här nere att "Jaså du är svenska, ja i Sverige där sups det ordentligt, det har man ju hört!!!" giggle.gif
Myosotis
blink.gif Men då är man väl alkoholist? Var alla det förr i tiden eller?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 06-01-2009, 18:06) *
blink.gif Men då är man väl alkoholist? Var alla det förr i tiden eller?

Det var inte för inte som vi hade folkomröstning om rusdrycksförbud i början på nittonhundratalet. Då var det ett stort folkhälsoproblem
Tobb
var det inte från något förbud som begreppet barrunda föddes också?
Aqvakul
CITAT (Tobb @ 06-01-2009, 19:00) *
var det inte från något förbud som begreppet barrunda föddes också?

under motbokstiden (till 1955) fick man bara dricka max 15 cl starksprit på restaurang (obligatoriskt matintag), ofta pratade man om två vita (brännvin) och en brun (cognac). Möjligen kunde man kringgå detta genom att gå på flera ställen...
maramara
En äldre släkting till mig ( född i slutet av 1800-talet)!! var engagerad i den kämpande vaknande arbetarrörelsen i början av 1900-talet. Han ansåg att hög spritkonsumtion och överdriven kyrklighet var rörelsens största fiender, för de bedövade människans förnuft.
Lite rätt tycker jag nog att han hade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon