Krokodilen
Här sitter jag och planerar en rabatt, medan snön faller utanför.

Har en liten rabatt på framsidan som idag innehåller en liten rosa rhododendron, en liten vit-grönbladig benved och en massa murgröna.

Tänkte ta bort det mesta av murgrönan och försöka få till en rabatt som blommar hela sommaren.

Rabatten är långsmal och går från gatan och inåt.

- Lilla rosa rhododendron som står längst in i mot huset får stå kvar
- Vit-grönbladiga benveden flyttas längst ut i rabatten
- Ett litet träd i mitten, kanske en körsbärsbenved. Annat förslag?
- Höstanemoner
- Ett par "busiga" digitalis. Finns gott om bladrosetter i trädgården jag kan flytta in i rabatten.

Det som fattas är då något som blommar under högsommaren. Förslag? Inte någon ros bara, har ingen känsla för rosor.
Örtagården
Hejsan!
Själv har jag förälskat mig i "trollhassel" men har inte riktigt kommit på var den ska få plats:)
Krokodilen
CITAT (Örtagården @ 06-01-2009, 17:28) *
Hejsan!
Själv har jag förälskat mig i "trollhassel" men har inte riktigt kommit på var den ska få plats:)

Alldeles för stor för denna lilla rabatt.

Men trollhassel är fascinerande. Vi har en i det s k woodland som förra ägaren ordnade. Woodlandet ska vi göra om men jag har lyckats förhandla mig fram till att behålla trollhasseln. : blomma.gif
Eva i Höga
Blommar inte trollhassel sent på vintern, eller har jag fel?
Örtagården
Ok, annars finns ju blodlönn eller är det rönn i dvärg variant, vet ej riktigt hur höga dom blir men de är vackert röda hela tiden. men körsbär är ju nästan oslagbart när de blommar.

jaha blommar hasseln på vintern, jag har inte kollat upp det:)
Krokodilen
CITAT (Eva i Höga @ 06-01-2009, 17:40) *
Blommar inte trollhassel sent på vintern, eller har jag fel?

Jodå, trollhasseln blommar redan i slutet av februari (Stockholms södra förorter)
Örtagården
nu har jag kommit från ämnet lite, vi har vanlig hassel o de har stänglar nu (eller vad de kallas) jag är en glad amatör
ingrid fuxwall
Vill du ha sommarblommor eller perenner? Höga eller låga? Någon speciell färg?

Hos mig blommar det mesta i juli, väldigt enkelt men vackert gult är ju ringblommor.
Studentnejlikan är vackert röd men skenar lätt upp i höjd och så har vi borstnejlikor.
Olika slags liljor, har själv både gula och oranga som blommar hela sommaren och så finns ju perenn blåklint som bara behöver klippas ner för att blomma om - sak samma med flera nävor. Och så något som blivit en favorit hos mig - sommar rudbeckia - vacker. Glömde ju de olika tobakssorterna och så tagetes och så ..... listan kan göras hur lång som helst - allt beror på vad du tycker om.

ingrid

ps. glömde ju de olika perenna nejlikorna, de som är ganska låga och växer i kuddar
HelenJ
Det framgår inte om rabatten ligger i sol eller skugga - det har ju viss betydelse för vilka växter som kommer att trivas. Men jag antar att den är solig.
En av mina favoriter är Echinacea purpurea, dvs röd rudbeckia. Blommar mycket och länge, ca 60 cm hög.
Bergklinten (Centaurea montana) börjar blomma vackert blålila i maj och håller på hela sommaren om man håller efter de vissna blommorna. Liljor, som nån redan sagt. Nävor av olika slag, det finns både små och stora i många färger.
Krokodilen
Kompletterar frågan lite på förekommen anledning:

Det ska vara en växt till. Perenn. Blomma mellan rhododendron och höstanemonerna (fast det gör inget om den blommar längre förstås).

Rabatten är liten så det måste vara en eller möjligen två plantor. Ganska kompakta. Och inte högre än dryga halvmetern. Kommer att stå under det lilla trädet.

Rabatten är bara 2 x 6 meter ungefär (mitt ögonmått är dåligt).
Krokodilen
CITAT (HelenJ @ 06-01-2009, 19:20) *
Det framgår inte om rabatten ligger i sol eller skugga - det har ju viss betydelse för vilka växter som kommer att trivas. Men jag antar att den är solig.
En av mina favoriter är Echinacea purpurea, dvs röd rudbeckia. Blommar mycket och länge, ca 60 cm hög.
Bergklinten (Centaurea montana) börjar blomma vackert blålila i maj och håller på hela sommaren om man håller efter de vissna blommorna. Liljor, som nån redan sagt. Nävor av olika slag, det finns både små och stora i många färger.

Googlade efter bergklinten, jättevacker. Den ska jag ta med på min lista över blåa blommor.

Bladen var verkligen friskt gröna också. Tror du den kan passa i färg med resten?
Christina i Taxinge~
Bergklint upplever jag som rena mardrömmen i trädgården - sprider sig ohämmat!!!
Jag vill med andra ord varna för den....

Kanske den mörklila stäppsalvian kan vara nåt?
Eller den gula, kuddiga, lilla dagliljan Stella d´Oro?

flower
Kanske ngn form av Nepeta skulle passa i din rabatt. Kantnepetan (Nepeta x faassenii) blommar riktigt länge (Maj-Sep). Den doftar och lockar till sig bin och fjärilar.
ingrid fuxwall
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-01-2009, 22:48) *
Bergklint upplever jag som rena mardrömmen i trädgården - sprider sig ohämmat!!!
Jag vill med andra ord varna för den....

När du säger det håller jag med dig, egentligen håller jag själv på att utrota den

ingrid
Viburnum
Lavendel ´Hidcote blue´ och Nepeta ´Walkers low´ är ju vackra till höstanemonen sen.

Jag har en rabatt med Stachys ´Silver carpet´och ur denna grå vackra matta kommer Allium gigantheum som e jättefin kombination. Allium sätts ju dock på hösten men brukar finnas som planta på välsorterade handelsträdårar. I bakgrunden så har jag vanlig malört som är sååå vacker långt in på året och Molinia ´Skyracer´som dominerar i rabatten
Heda
Salvia nemorosa 'Caradonna'. Blommar läänge och håller sig upprätt. Även vacker efter blomning med sina lila stjälkar. Blir nog snygg mot höstanemonen också. Kräver sol förstås, för att bli riktigt bra.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon