gulmåra
Hej!

Jag tycker mig förstå att det finns en hel del pimpinell eller spinosissima ägare här?! flirting.gif

Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut varför mina plantor växer så himla fjuttigt?? De växer nästan bakåt!!?
Nog trodde jag att detta var en sort som skulle ta för sig i de flesta av jordar?

För två, snart tre år sedan planterade jag fem buskar i kanten av trädgården för att de skulle buska till området. Sol iaf halva dagen.
Det är rotäkta buskar från Matti Kulju i norra Finland så de borde vara ordentligt härdiga. Men inte har de växt något speciellt?! Det är sandjord i trädgården, men det ska vara ok enligt LÅG?! De får några spadar var med koskit tillsammans med lite algomin på våren/sommaren. Är jag för snål?
Eller står de och samlar på sig rötter fortfarande?

/gulmåra

Ezereht
Grävde du ordentliga gropar till dom när du planterade? Eller pyttesmå? Jorden får inte vara för kompakt kring dem då växer dom itne så mycket. COh även om dom klarar sig (inte dör) i sandjord så vill dom nog ha lite gossig jord som hålelr vatten för att växa. Blanda i något vattenhållande tex. barkmull?
gulmåra
Ja, jo det tycker jag nog. Inte så rediga som gallicagropar kanske ,(runt 50 breda och 70 djupa), men 50x50 eftersom plantorna inte var så stora vid planteringen. Fast det kanske var lite fjuttigt ändå?!
Sedan blandade jag hälften påsko, hälften min jord. Passade med vatten skapligt bra!

Det kanske är så att omgivningen dvs gräset stjäl den mesta näringen fast jag försöker hålla undan i planteringen?
Stiffe
För det första så tar rotäkta rosor betydligt längre tid på sig att växa. De har inte den växtkraften som okulerade rosor har, men så blir de heller inte så storkbenta med tiden. Alla mina rotäkta rosor har ägnat första säsongen åt rotetablering. Sedan har de växt, men långsamt och relativt klent.

För det andra så låter mängden gödsel helt ok, med tanke på att rosorna inte är så stora. Vatten får de, bra. Men, förmodligen skulle du kunna öka både gödselmängden och vattenmängden, med tanke på din jord. Man kan alltid öka sina ansträngningar för att rosorna ska trivas optimalt, men det är en prioriteringsfråga. Jag har varken tid eller lust att gulla med rosorna. Så då får jag ta konsekvensen: det tar något eller några år extra innan buskarna är fullvuxna.

För det tredje: högt gräs och ogräs tar nog på tillväxten. Det är vad jag börjar misstänka idea.gif, (vilket väl nästan alla andra här på forumet redan vet!? slap.gif). Har många rosor som står i högt gräs & ogräs. De lever och frodas, men jag misstänker att de hade varit större och frodigare om de inte sedan barnsben behövt tampas så. Därför har jag tänkt att experimentera i sommar, genom att täcka med markduk/tidningspapper etc runt några buskar, och se om det gör någon skillnad.

Antar att din sandjord är relativt porös/lättgrävd, och väldränerad utan något stående vatten, (någon tid på året)?

/S
Christina i Taxinge~
Min erfarenhet av rotäkta rosor är just att de växer så förtvivlat sakta - vojne, vojne! sad.gif
Det finns ju en anledning till att man okulerar på andra, mer snabbväxande grundstammar......
Men det finns för- & nackdelar med båda varianterna.

I övrigt tycker jag du verkar sköta dina rosor jättebra!

gulmåra
Tack för bra svar!

Jag ska beväpna mig med tålamod, tålamod och tålamod alltså! biggrin.gif
Tre år är ingenting alltså?! Skönt att höra!
Det finns ett antal rotäkta gallicor i trädgården och de är mer fart på dem så jag förväntade mig väl mer sprutt på de supertåliga spinosissima bara därför!

Gödsla mindre men oftare kan nog vara en idé?! Jag är antagligen för försiktig med gödsel. Sandjord dränerar bort en del förstås.

Ja dräneringen är det inget fel på så det kan det inte vara, att rosorna står blött. Kanske hålla undan blåklockor och hundkäx ännu lite mer. Hualigen, det blir svårt det! ;-)
Anders Roslagen
Ja, spinosissima är mer tåliga och sega än snabba. Tycker nog att din gödsling borde ha räckt om de bara sluppit rötter från träd, gräs och andra växter. Lite passning med vatten de första åren gör underverk på torr jord, först när de är ordentligt etablerade blir de så tåliga som de är kända för.

Christina, kul att se dig på forum igen, du gjorde väl ett rejält uppehåll känns det som. Den långsamma Quadran jag fick av dig är inte snabb hos mig heller, men den har blommat fint och haft vackra höstfärger!
gulmåra
Aha träd! Det finns ett par gamla fågelbärsträd/körsbärsträd på en bergskulle ca 3 - 4 meter ifrån. Kanske de har längre och ihärdigare rötter än jag tror?

Jag får definitivt gödsla lite mer i år och vänta och se om det händer något!

Tack!

/Kristina
Ezereht
Träd har långa rötter wink.gif

Jag märkte mina Plena började växa mest år 3, men också märkte jag stor skillnad när jag flyttade en planta som låg nära en ölandstok i en mindre grop, till en större grop med gosigare jord i (mycket kompost). Och ogräset får man ju försöka hålla efter lite. Jag brukar vända jorden runt plantan med en spade då och då.
svennis
Hej!
Trevligt att du vågar ge dig på R.Sinosissima. yes.gif
Tror inte du kommer att ångra dig.
Tycker du skall vänta att ge extra gödning till rosen har börjat växa.
Det finns näring i jorden till att starta med. Pimpineller klarar sig bra med lite enkla förhållanden.
Jag har också handlat med Matti.
Ristinummi som kom våras, den fick en väldig fart i höst.
Papula hände inte så mycket med över jorden, men under..

Pimpinellros Råshult.jpg

St Perpetual.jpg

Christina i Taxinge~
CITAT (Anders Roslagen @ 07-01-2009, 00:25) *
Christina, kul att se dig på forum igen, du gjorde väl ett rejält uppehåll känns det som. Den långsamma Quadran jag fick av dig är inte snabb hos mig heller, men den har blommat fint och haft vackra höstfärger!

Hej Anders
Jaså Quadran lever än?! Kul! smile.gif
Jag är bara glad att vara av med den.....har inte tålamod för såna där trögisar!
Ska gräva upp fler rosor framöver - har bestämt mig för att bli en tuffing! mad.gif

Mitt uppehåll från div forum är nog inte slut än......men just nu har jag ett litet "återfall"

gulmåra
Åh vilka fina bilder du visar Svennis!

Råshult var mycker fin! Stanwell Perpetual och Papula har jag också. Det är ett par av dem som vägrar växa! Grrr! Vill tro att också min Papula växer sig stor under mark och sedan kommer med det stora rycket.

Jag har ju stora buskar av både Poppius och vanlig plena. Så det ska väl inte vara omöjligt!?

Jag har en del andra buskar från Matti också. Mycket vildrosor och Rugosor bl.a förutom pimpineller. De smälter bra in på min halvförvildade tomt. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon