CITAT (Ezereht @ 07-01-2009, 00:52)

På en ö i en sjö utanför Överkalix där mina släktingar bodde på slutet 1800-talet och början av 1900-talet finns det en äng helt översållad med små rosplantor. Man ser dom inte först, men när man hittat en och börjar titta ser man snart dom är överallt. Dom ser ut litegrann sådär, små och taniga.
Pappa sa att han hört att någon gammelmormor gillade rosor. Kanske hade de någon planta av vildrosor som rosa majalis, och så har de spritt sig med frön tror jag förmodlingen dit där det var åker en gång i tiden. Man kan se två husgrunder en bit därifrån. Mina föräldrar har sommarstuga i Överkalix så vi var över med båt och kikade på ön
Kändes romantiskt att gå och titta och tänka på att här bodde dom och levde sina liv. Gick över isen och genom skogen över milen för att komma till skolan på vintern. En annan tid, ett annat liv. Men ändock satt dom ibland på farstutrappen och luktade på rosorna i skymningen. Precis som vi.
Vad romantiskt det låter! Jag har varit i Överkalix (min mamma kommer från Töre och hon hade kusiner i Överkalix).
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-01-2009, 22:56)

Men......nyponrosor (rosa canina) är sällan "planterade"? Det är ju en vildros som skjuter upp sina skott lite här & där i skogen t ex.
Fåglar äter nypon och kanske tapper ett nypon i flykten eller "pruttar ett frö" på marken och rosen uppstår!
Eller har jag missförstått dig - menar du att det är en s k förädlad ros med nypon?
Nej du har inte missförstått mig. Det är bara jag som är okunnig! Hade inte alls tänkt på det du nämner, det låter ju faktiskt mest troligt.
Tror rosen ska få stå kvar på sin plats och få lite gödning till våren. Och hoppas på en eller annan blomma.