Krokodilen
I somras var ju första sommaren i vår trädgård. Jag hittade en växt i en slänt under fågelmataren som jag är övertygad om är en gammal nyponros. Den var väldigt ynklig och tanig och blev inte mer än drygt halvmetern hög.

Skulle vara roligt att försöka rädda den till våren, få den att växa till sig och blomma.

Vad ska jag göra när våren kommer?

Så här ynklig såg den ut i augusti.
[attachment=29208:clip_image002.jpg]
Kajsa
Gräv upp den tidigt i vår och flytta den till en bra plats, eftersom du inte vet säkert vad det är för ros kanske den blir stor med åren ( kanske ska välja en plats med det i bakhuvudet ) Gräv en ordentlig grop och plantera med bästa jorden och lite kogödsel så blir det säkert fart. Om den är så liten, klipp inte ner den så får du säkert blommor redan i sommar, ev. blommar rosen på gamla grenar. Fota den i sommar, blommor och blad och kom ihåg om den blommar om eller inte.
Lycka till.
Krokodilen
Tack, bra att du sa att jag inte skulle klippa ner den. Kommer ju ihåg att mamma alltid klippte ner rabattrosorna.

Det är nog mest surjord på vår tomt. Det ska väl inte rosen ha va? Vanligt jord, med kogödsel och lite hönsgödsel, blir det bra?
Christina i Taxinge~
Varför inte låta den stå kvar på stället....? De väljer oftast bäst ställe själva smile.gif
Rensa bort gräset runt "fötterna", gödsla till våren (kanske enklast med flytande Blåkorn eller annat gödselvatten).
Det ser ut att vara en ung planta som säkert tar sig även utan hjälp. Varför tror du att den är gammal...?

För ett antal år sedan flyttade jag en vacker nyponros in i trädgården.....den gjorde mig galen! Rotskott överallt!!! Den fick väl för bra...
Krokodilen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-01-2009, 21:58) *
Det ser ut att vara en ung planta som säkert tar sig även utan hjälp. Varför tror du att den är gammal...?

Därför att den inte ser ut att vara planterad där den står. Eller kan den ha frösått sig? Visserligen växte den under där vi hade fröautomaten förra vintern, men jag tror inte fågelmaten innehåller några rosenfrön... biggrin.gif

Trädgården som den är idag anlades för 10 år sen när huset byggdes. Men dessförinnan var det en gammal sommarstuga på tomten, som brann ner. Sen stod det övergivet i 10 år.
Anders Roslagen
Om det går att ha en riktigt stor buske där så behöver du ju inte flytta den. Årsskottet ser friskt och kraftigt ut liksom förra årets skott som fått sidogrenar. Jag tror att plantan kommer att överraska dig i växtkraft även om du inte gödslar...
Christina i Taxinge~
CITAT (Krokodilen @ 06-01-2009, 22:08) *
Därför att den inte ser ut att vara planterad där den står. Eller kan den ha frösått sig? Visserligen växte den under där vi hade fröautomaten förra vintern, men jag tror inte fågelmaten innehåller några rosenfrön... biggrin.gif

Trädgården som den är idag anlades för 10 år sen när huset byggdes. Men dessförinnan var det en gammal sommarstuga på tomten, som brann ner. Sen stod det övergivet i 10 år.

Men......nyponrosor (rosa canina) är sällan "planterade"? Det är ju en vildros som skjuter upp sina skott lite här & där i skogen t ex.
Fåglar äter nypon och kanske tapper ett nypon i flykten eller "pruttar ett frö" på marken och rosen uppstår!
Eller har jag missförstått dig - menar du att det är en s k förädlad ros med nypon?

Ezereht
På en ö i en sjö utanför Överkalix där mina släktingar bodde på slutet 1800-talet och början av 1900-talet finns det en äng helt översållad med små rosplantor. Man ser dom inte först, men när man hittat en och börjar titta ser man snart dom är överallt. Dom ser ut litegrann sådär, små och taniga.

Pappa sa att han hört att någon gammelmormor gillade rosor. Kanske hade de någon planta av vildrosor som rosa majalis, och så har de spritt sig med frön tror jag förmodlingen dit där det var åker en gång i tiden. Man kan se två husgrunder en bit därifrån. Mina föräldrar har sommarstuga i Överkalix så vi var över med båt och kikade på ön smile.gif

Kändes romantiskt att gå och titta och tänka på att här bodde dom och levde sina liv. Gick över isen och genom skogen över milen för att komma till skolan på vintern. En annan tid, ett annat liv. Men ändock satt dom ibland på farstutrappen och luktade på rosorna i skymningen. Precis som vi.
Krokodilen
CITAT (Ezereht @ 07-01-2009, 00:52) *
På en ö i en sjö utanför Överkalix där mina släktingar bodde på slutet 1800-talet och början av 1900-talet finns det en äng helt översållad med små rosplantor. Man ser dom inte först, men när man hittat en och börjar titta ser man snart dom är överallt. Dom ser ut litegrann sådär, små och taniga.

Pappa sa att han hört att någon gammelmormor gillade rosor. Kanske hade de någon planta av vildrosor som rosa majalis, och så har de spritt sig med frön tror jag förmodlingen dit där det var åker en gång i tiden. Man kan se två husgrunder en bit därifrån. Mina föräldrar har sommarstuga i Överkalix så vi var över med båt och kikade på ön smile.gif

Kändes romantiskt att gå och titta och tänka på att här bodde dom och levde sina liv. Gick över isen och genom skogen över milen för att komma till skolan på vintern. En annan tid, ett annat liv. Men ändock satt dom ibland på farstutrappen och luktade på rosorna i skymningen. Precis som vi.

Vad romantiskt det låter! Jag har varit i Överkalix (min mamma kommer från Töre och hon hade kusiner i Överkalix).

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-01-2009, 22:56) *
Men......nyponrosor (rosa canina) är sällan "planterade"? Det är ju en vildros som skjuter upp sina skott lite här & där i skogen t ex.
Fåglar äter nypon och kanske tapper ett nypon i flykten eller "pruttar ett frö" på marken och rosen uppstår!
Eller har jag missförstått dig - menar du att det är en s k förädlad ros med nypon?

Nej du har inte missförstått mig. Det är bara jag som är okunnig! Hade inte alls tänkt på det du nämner, det låter ju faktiskt mest troligt.

Tror rosen ska få stå kvar på sin plats och få lite gödning till våren. Och hoppas på en eller annan blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon