Full version: Hibiskus som blommar
djur7
Hejsan!
Jag måste bara visa min hibiskus som blommar. Jag tog skott i somras och den har blommat 2 ggr redan, det här är andra gången och det var i november!!!! Alla andra hibiskusar jag har haft har fått löss så nu är jag nöjd tummenupp.gif Hoppas bara den får leva

jag glömde bilden...kommer här
Sussie F-Flower
Åhh, den såg fin ut!! Vilken härlig färg den hade!
Grattis, det var bra gjort!

HURRA för "inga löss"!!! giggle.gif
tepa
Hej

Grattis. När jag har Hibiskus som blommar, blir jag så GLAD ! Men sen blir jag så lessen, för blomman är fin bara en par tre dagar. Sedan vissnar den. Vet inte om jag gör något fel, men ska det vara så ?

Hälsn Tepa
Ezereht
Jag har hört att hibiskusblomman bara "lever" en dag, så du gör nog inget fel. Men en större planta sätter nya knoppar hela tiden under blomningen så man brukar ändå ha någon blomma varje dag att glädjas åt.
tepa
Hej Ezereht.

Du har nog rätt. Suck. I somras fick jag två stora Hibiskusar av en granne som flyttade bort och inte skulle ha plats med alla sina krukor. Dom är stora, säkert 15-20 år gamla. De står nu i övervintringsrummet med tappade blad (nästan alla blad). Jag ska ha dom på altan under tak, i soligt läge i sommar, så jag hoppas dom tänker glädja mig med många blommor !

Hälsn Tepa
djur7
CITAT (tepa @ 07-01-2009, 13:31) *
Hej

Grattis. När jag har Hibiskus som blommar, blir jag så GLAD ! Men sen blir jag så lessen, för blomman är fin bara en par tre dagar. Sedan vissnar den. Vet inte om jag gör något fel, men ska det vara så ?

Hälsn Tepa

Du gör nog inget fel de blommar bara några dagar. Jag hoppas den blommar igen rolleyes.gif
Lycka till, när man minst anar det händer det....
jadler
Får denna blomma torka eller måste man vattna den och hålla den fuktig?
tepa
Hej Jadler.

Nej, Hibiskusen får nog inte torka. Den ska ha lite fuktig jord hela tiden. Rätta mig om jag har fel, någon.

hälsn Tepa
djur7
CITAT (tepa @ 08-01-2009, 08:53) *
Hej Jadler.

Nej, Hibiskusen får nog inte torka. Den ska ha lite fuktig jord hela tiden. Rätta mig om jag har fel, någon.

hälsn Tepa

Du har alldeles rätt hibuskensen för absolut inte torka ut helt skall ah mycket vatten men inte vill de stå i vatten hela tiden.
shimasonti
någon som vet varför en hibiskus går i blom, om den är autoflowering beroende av tid, eller bladparsmängd, eller om det styrs med soltimmar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (shimasonti @ 08-01-2009, 21:20) *
någon som vet varför en hibiskus går i blom, om den är autoflowering beroende av tid, eller bladparsmängd, eller om det styrs med soltimmar?

den blommar när den känner för det. men nåt som triggar den är mcyket sol och värme. oftast blommar hibiskus om man har dom ute sensommaren-hösten.

CITAT (tepa @ 08-01-2009, 07:53) *
Hej Jadler.

hälsn Tepa

hibiskus gillar luftig jord så man ska ju inte ösa på för mycket men hellre inte låta den torka ut helt. typ blomjord som innehåller extra leca/grus är en bra jord. enklast är att vattna sedan låta ytan torka upp och så vattnar man igen. då är rötterna lätt fuktiga hela tiden men den riskerar inte att ruttna vid stambasen.

CITAT (tepa @ 07-01-2009, 13:43) *
Hej Ezereht.

Du har nog rätt. Suck. I somras fick jag två stora Hibiskusar av en granne som flyttade bort och inte skulle ha plats med alla sina krukor. Dom är stora, säkert 15-20 år gamla. De står nu i övervintringsrummet med tappade blad (nästan alla blad). Jag ska ha dom på altan under tak, i soligt läge i sommar, så jag hoppas dom tänker glädja mig med många blommor !

Hälsn Tepa

hibiskus gillar att få lite regn på sig som sköljer av bladen, och gillar direkt sol (efter dom vant sig) så det gör inget om dom står fritt under barhimmel. ska du ha dom under tak får du hålla extra koll så dom inte torkar ut.
tepa
Hej

Jag har hört att om Hibiskus står trångt i krukan, så blommar dom bättre. Mina står nu på vinterförvaring. Dom ska beskäras också. Ska jag göra det nu eller vänta tills jag tar in dom i stugvärmen om en månad ? Oj vad det kliar i fingrana att få ta in växterna, beskära, plantera om och börja med gödning... Vet inte om jag kan hålla mig en månad till ! När tänker ni här på forumet börja med det ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 12-01-2009, 09:42) *
Hej

Jag har hört att om Hibiskus står trångt i krukan, så blommar dom bättre. Mina står nu på vinterförvaring. Dom ska beskäras också. Ska jag göra det nu eller vänta tills jag tar in dom i stugvärmen om en månad ? Oj vad det kliar i fingrana att få ta in växterna, beskära, plantera om och börja med gödning... Vet inte om jag kan hålla mig en månad till ! När tänker ni här på forumet börja med det ?

Hälsn Tepa

Hibiskus älskar utrymme och mycket näring och vill inte stå trångt. du behöver inte beskära dom om du inte vill men dom blommar på ettåriga skott så du får tänka på det när du beskär.

jag planterar om mina i feb-mars sedan ger jag dom näring i april-maj. tar ut dom när det är ca +10c +15c ute.
tepa
Då har jag nog fått felaktig info. Är helt säker på att det var Hibiskus, dvs Kinaros, som ville stå trångt. För det är väl samma växt.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 12-01-2009, 11:26) *
Då har jag nog fått felaktig info. Är helt säker på att det var Hibiskus, dvs Kinaros, som ville stå trångt. För det är väl samma växt.

Hälsn Tepa

det är samma växt. mina planterar jag direkt i kogödsel och ett par krukstorlekar större. varje år när jag planterar om dom så är där fullt med kraftiga rötter. och blommar gör dom mycket också.

jag vet inte vilken ifno som är rätt eller fel. jag gör så och har gjort så och får bra resultat. sedan har jag ju mina ute varje vår-sommar-höst i vilken väderlek som helst (utom frost!) och är sommaren dålig blir ju också blomningen dålig.
koja72
Hejsan !
Jag visar en bild på min hibiskus som blommade på sensommaren. Har alltid misslyckats med hibiscus förut, men intye denna. Blev optmistisk och köpte ett skott av en Gul Hibiscus på teneriffa. Hoppas attd en ska ta sig också lika bra. Hur ska jag sköta dem bäst. De står i köksfönstert med mycket sol och värme, får jämn vattning och de verkar trivas. Ska man klippa ner dem ?
/Koja

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon