En Domherrehane flög in mitt köksfönster för några timmar sedan. En snabb koll av fågeln visade att den levde men var chockad. Har en pytteliten bur för just detta ändamålet, att sätta chockade småfåglar i som flugit in i rutorna.
Satte in domherren i buren samt ställde honom mörkt och varmt. Efter nån timme verkade han piggare så vi gjorde ett försök att sätta ut honom, men han gick inte ut ur buren. Efter ca 15 min satt han fortfarande stilla inne i buren och jag tog då in honom igen. Det är 3 minus ute, och han lär ju snabbt frysa ihjäl ute om han inte rör sej och äter.
Nu har jag satt honom i en lite större låda, med tillgång till vatten och lite frö och fett. Är det någon ide att behålla honom inne i natt? Jag kan inte se någon yttre skada men han kan ju vara skadad inuti. Vad är lämpligast?
Alla andra småfåglar jag har tagit hand om på liknande sätt har repat sig på några timmar, så den här är väl troligtvis mer skadad. Men han verkar pigg och tittar direkt upp när man kikar på honom, försöker tom att fräsa lite. Vad tror ni? Ska jag vänta eller ta bort honom, vill ju inte plåga fågelstackaren i onödan....
Lars-Olof Arvids
07-01-2009, 15:39
Jag tycker att du ska prata med Fågelcentralen på Hisingen. De har stor erfarenhet av att ta hand om skadade fåglar och kan säkert ge bra tips.
http://www.fagelcentralen.se/Olle
Rosmarin
07-01-2009, 16:23
Domherren är ju en fågel som ofta håller sig djupt inne i skogen och inte visar sig vid fågelborden förrän det blir riktigt riktigt kallt. De klarar nog kalla temperaturer men om den nu dessutom är skadad så reagerar den nog inte riktigt som i vanliga fall. Fågelcentralen är ett bra tips.
Myosotis
07-01-2009, 16:26
Domherrar är mycket känsliga för stress, de kan bara lägga av när man hanterar dem för mycket. Låt den vara i fred så mycket som möjligt. Släpp inte ut den i kväll, det är ändå mörkt och den har inte fått i sig energi för att överleva natten ute. Ha den på ett tyst och mörkt ställe och se hur den mår i morgon.
Strax efter mitt inlägg så började domherren att försöka flyga inne i den kartong jag satt honom i.
Jag tog ut honom och minsann, han flaxade iväg omedelbart!
Kanske var lite lite väl sent på eftermiddagen att släppa honom, men jag var rädd han skulle skada sej i kartongen.
Jag hoppas verkligen att han klarar sej därute nu....
Tack för tipset om fågelcentralen Olle, har lagt deras telfonnummer på minnet.... Man kan ju behöva hjälp en annan gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.