Fridafroggy
07-01-2009, 16:43
Jag sitter nu och planerar inför våren då jag ska anlägga en ny rabatt. Önskar tips på snygga rabattskydd mot gräsmattan. Önskar ett skydd som går ner några centimeter ner i jorden så att gräset inte växer in. Har en gammal gård så jag önskar ett skydd som inte ser för modernt ut.
Platinum
07-01-2009, 17:16
Slipers kanske skulle passa in.
johannea
07-01-2009, 18:29
Smågatsten tycker jag är snyggt runt en rabatt, om man gräver ner dom jämns me gräsmattekanten så kan man köra med gräsklipparen över å behöver inte trimma kanterna!!!
ingrids
08-01-2009, 08:51
Begagnade tegelstenar eller takpannor på högkant kanske? Blir fint om det matchar byggnaden, annars kan det se avigt ut.
Fridafroggy
08-01-2009, 10:09
Tacksam för alla tips

jag tror jag ska sätta takpannor på högkant så passar det in med mina andra rabatter där jag har gamla tegelstenar. Hoppas de inte går söder då man kör med trimmen mot dem bara...
Lena i Torslanda
08-01-2009, 10:19
Gamla tegeltakpannor som delvis ligger i jord spricker tyvärr vid frost. De suger åt sig fukt och sprängs.
Fridafroggy
08-01-2009, 13:55
Då får jag tänka om
Behöver mer tips på vad man kan använda för rabattskydd.
Har funderat på om man kan köpa någon färdig lösning, typ i järn eller i plåt. Men har inte hittat något företag som säljer detta.
Chamomille
08-01-2009, 14:00
Vill du att det ska sticka upp ur gräsmattan så man ser det? Eller bara avgränsa så att gräset ej växer in i rabatten?
Editerat som vanligt.
CITAT (Fridafroggy @ 08-01-2009, 14:55)

Då får jag tänka om
Behöver mer tips på vad man kan använda för rabattskydd.
Har funderat på om man kan köpa någon färdig lösning, typ i järn eller i plåt. Men har inte hittat något företag som säljer detta.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=56318http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=44604
Viburnum
08-01-2009, 16:03
Bo Rappne har ju ett alternativ, gå in på hans hemsida. En metall längd som är väldigt snygg.www.rappne.se
Österläge
10-01-2009, 13:14
www.rappne.nu ska det vara... Hittade inte just metalllängden, men de har ju så mycket annat fint där! FÅr nog passa på att besöka dem när jag är i Sthlm för trädgrdsmässan i mars...
CITAT (Fridafroggy @ 08-01-2009, 10:09)

Tacksam för alla tips

jag tror jag ska sätta takpannor på högkant så passar det in med mina andra rabatter där jag har gamla tegelstenar. Hoppas de inte går söder då man kör med trimmen mot dem bara...
Gräv ner takpannorna som Du tänkt. Framför takpannorna gräver Du
ner marksten av färgad betong på vilken Du kör det ena gräsklipparhjulet på.
Krokodilen
15-01-2009, 22:09
Vi köpte på Bauhaus ett kantskydd till rabatten som är träpinnar som sitter ihop. Snyggt, ser inte särskilt modernt ut och lätt att banka ner i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.