Har gått igenom allt om julrosor i forumet men hittar inte riktigt svar på det jag undrar om min julros som jag fick i julklapp. Vill att den överlever till i vår när jag ska plantera ut den.
Vilken temperatur: Har den på extratoan där jag stängt av värmen. Där är nu 10-15 grader varmt. Jag har svårt att hitta kallare utrymme.
Hur mycket ljus: Den ska ha ljus har jag förstått. Hjälper det att ha lampan tänd hela tiden? Eller ska jag skaffa någon särskild belysning?
Hur mycket vatten: Den ska vattnas sparsamt men vad är det? Ska den torka ut mellan vattningarna? Hållas jämt fuktig?
Några blad har blivit gula. Klippte bort dem. Tror de ska sitta kvar? Är det naturligt att de gulnar eller beror det på något annat (för mycket/litet vatten eller ljus eller för varmt/kallt)?
Ophelia
07-01-2009, 21:13
Jag tror nog att din julros helt enkelt står för mörkt därav de gula bladen. Även om de ute inte direkt kanske ska stå i gassande sol är det helt enkelt för mörkt för många av våra växter på vintern men det är ju så och inte mycket att göra åt om man inte vill ha en växtlampa hängande över dem. Har du ställt den i något fönster som inte ärnorrläge har du gjort allt du kan för den och någon speciallampa tycker jag nog inte att du behöver införskaffa men om du har en lampa hängande så är det väl inte helt fel att ha den på. De brukar ju överleva, det är ju viktigast att roten lever och mår bra. Så svalt som möjligt kan jag tänka mig att du erbjudit den (10 -15 grader är ju väldigt bra att kunna erbjuda i inomhusmiljö). Du ska väl inte vattna den så att det droppar men den ska ju inte heller torka ut hel, lite "lagom fuktig" är bäst! Se till att allt överflödigt vatten hälls bort om du skulle vattna igenom den.
Julrosor trivs inte innomhus,det är för mörkt och för varmt.Ställ ut din julros på ett skyddat ställe.Om du inte kan gräver ner krukan får du skyddar den med tex en matta så den inte bottenfryser.Har du ett uterum är det perfekt att ställer den där.På toiletten kommer den att dör.Det är egentligen dumt att säljer julrosor som krukväxt mitt i vintern för det är en utomhusväxt.
Lady Hamilton
08-01-2009, 08:29
Är det inte för kallt kan du ha den ute. Annars är mitt tips att du låter den "sova" i kylskåpet på nätterna
Men vad tycker den om att tempen växlar mellan kylskåpskallt, inomhusvärme, kallt, varmt...? Jag planterade julrosor tidigt i somras, bakom en stor lönn med hängande grenar. Så den får lite vandrande skugga. Har mått finfint hela sommarn och hösten. Och är gröna ännu. Inga blommor synes ännu, men jag hoppas den blommar om inte nu i februari, så nästa vinter. De kanske inte blommar första vintern ?
Hälsn Tepa
CITAT (Lady Hamilton @ 08-01-2009, 09:29)

Är det inte för kallt kan du ha den ute. Annars är mitt tips att du låter den "sova" i kylskåpet på nätterna
Nu blev jag också intreserad jag har också en julros som jag skulle vilja att överklevde till våren. Är de inte giftiga så då är det väl inte smart att sätta den i kylskåpet med annan mat?
Lady Hamilton
08-01-2009, 11:01
Det är ingen fara så länge du inte planterar ner den precis i maten. De mesta mat som vi förvarar i kylskåp har vi i olika förpackningar, placera den en liten bit i från mat som ev.ligger "öppet".
Kylskåp på natten,inne på dagen=ingen bra idé.Ut med den, den klara sig. Vira något varmt kring krukan eller gräv ner den i sand.Om allt är fruset kan du köper lite sand typ strösand.
Rosmarin
08-01-2009, 11:32
Jag har grävt upp småplantor (självsådda runt andra plantor i trädgården) av julrosor som jag planterat i småkrukor. Dessa står nu innanför ett fönster i en ouppvärmd lokal där de har mellan +8 och -2- -3° och de växer så det knakar.
CITAT (renate @ 08-01-2009, 11:10)

Kylskåp på natten,inne på dagen=ingen bra idé.Ut med den, den klara sig. Vira något varmt kring krukan eller gräv ner den i sand.Om allt är fruset kan du köper lite sand typ strösand.
Det fungerar bra att gräva ner själva krukan i sand i en större ytterkruka utomhus.
Sand eller om det finns snö där du bor borde man väl kunna begrava själva krukan i snön? Vad tror ni om det? Sedan när snön smälter får man vara försiktig om det fryser på väldigt igen.
Julrosen är INTE en krukväxt. Det är en utomhusblomma! Blir det varmare än +8 grader mår den helt enkelt dåligt, med de ljus och luftfuktighetsförhållanden vi har nu. Det räcker inte att man håller jämn fuktihet i krukan. Även bladen behöver jämn fuktighet!
Nej, ställ ut era julrosor, plantera om dem till urnor eller vad som helst, bara de inte står inne. Ni kommer få mycket större glädje av dem utomhus, då julrosen glatt kommer blomma vidare till långt fram i vår!
Tack för alla svar. Lutar åt att jag ska försöka få ut den i stället för in i kylen. Innergård, kompis balkong eller så ska nog gå att fixa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.