Full version: Igenvuxen jord
digitalkarin
Idag skulle jag plantera lite tulpanlökar till våren, och utsåg i min rabatt en plätt som varit tom hela sommaren. Jag började gräva, men det tog stopp!
Hela jorden var igenvuxen av ett trådigt rotnät!
Jag fick hacka, slita och dra i rötterna som var hur långa och sega och många som helst, för att komma ner i jorden.

Vad var det här för rötter??
I rabatten finns Slingerkrasse, Stockros, två sorters Solrosor och lite Jungrun i det gröna. Men på platsen där jag grävde växte just ingenting.

wacko.gif
nilla
Har du haft knölklocka?

Några av mina rabatter har varit igenvuxna just så, lite blad på ytan, och ett myller av rötter under jord - fick nästan inte ner spaden i den ena rabatten.
Det luriga med dom är att dom har ett ytligare och ett djupare rotsystem, så om man bara rensar bort blad och det övre systemet kan man luras att tro att man fått bort dom... och där nedanför lurar det verkliga plågoriset! mad.gif

Fast den finns ju inte med bland dom du radar upp så det kanske inte är så troligt förresten.

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon